رحمانی فضلی:

شهادت مرزبان ایرانی را تائید نمی‌کنیم/ اتفاق اخیر تکرار شود از روشهای مرسوم دنیا استفاده می‌کنیم

وزیر کشور در خصوص اقدام این وزارتخانه برای جلوگیری از تکرار حادثه گروگانگیری در شرق کشور گفت: اگر یک بار دیگر چنین اتفاقاتی در کشور ما رخ دهد برای من که وزیر کشور و مسئول تامین امنیت در داخل مرزهای کشور هستم قابل قبول نیست و باید نیروها به این مساله پاسخ دهند.
کد خبر: ۱۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ - 07April 2014

شهادت مرزبان ایرانی را تائید نمی‌کنیم/ اتفاق اخیر تکرار شود از روشهای مرسوم دنیا استفاده می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "عبدالرضا رحمانیفضلی" وزیر کشور صبح امروز دوشنبه در حاشیه نشست استانداران و فرمانداران سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف از برگزاری این نشست مورد توجه قرار دادن ۲ موضوع مهم سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین نامگذاری سال ۹۳ و هدفمند کردن یارانهها است، گفت: ما وظیفه داریم تمام امکانات، منابع و تجهیزات را مهیا کنیم تا کشور را از حالت رکود خارج کرده و به سمت افزایش تولید و ایجاد اشتغال حرکت کنیم.

وی افزود: بر همین اساس ما از معاون اول رئیسجمهور که نقش اصلی در هماهنگی برنامههای اجرایی دولت دارند دعوت کردیم تا سخنرانی داشته باشند. علاوه بر آن معاون اجرایی رئیسجمهور، وزیر کار و وزیر بهداشت نیز جهت حضور و سخنرانی در این مراسم دعوت کردهایم تا با تبادل نظر و راهنماییها مقدمات را برای یک حرکت اصلی و مهم فراهم کنیم.

وزیر کشور در خصوص برنامههای وزارت کشور در جهت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانهها اظهار کرد: همانگونه که اعلام شده است، ثبتنامها به صورت اینترنتی خواهد بود و همه امکانات در این زمینه فراهم شده است. در این خصوص پهنای باند اینترنت مورد بحث بود که وزیر ارتباطات و کارشناسان این وزارتخانه به ما اطمینان دادند که اشکالی در سیستم نخواهد بود و سیستمها ظرفیت پاسخگویی را خواهند داشت و حتی اگر مشکلی هم در این زمینه پیش آید، استانداران و فرمانداران مؤظف هستند که آن را حل و فصل کنند.

رحمانیفضلی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص برنامههای وزارت کشور در جهت تأمین امنیت بهتر در مرزهای سیستان و بلوچستان گفت: به هر حال آن منطقهای که جغرافیا به ما تحمیل کرده، منطقه حساس و استراتژیکی است. متأسفانه ما در این منطقه به خاطر مشکلاتی که کشورهای همسایه دارند، با خلأ امنیتی روبرو هستیم و باید بتوانیم آن منطقه را از نظر تجهیزات به گونهای تنظیم کنیم تا مشکلی بوجود نیاید.

تکرار اتفاق مشابه گروکانگیری مرزبانان را دیگر نخواهم پذیرفت

وی افزود: به هر حال حدود ۳۰۰ کیلومتر از مرز در اختیار سپاه پاسداران قرار گرفته تا مراقبتهای لازم و جدی صورت گیرد و علاوه بر آن نیز نیروهای انتظامی برجکهای مراقبت خود را افزایش داده و امیدواریم اتفاق دیگری رخ ندهد که اگر رخ دهد از نظر بنده که وزیر کشور و مسئول امنیت کشور هستم به هیچوجه قابل قبول نخواهد بود و نیروها باید پاسخگو باشند.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری مرزها به سپاه پاسداران به دلیل ناتوانی نیروی انتظامی در تأمین امنیت مرزها بوده است، تصریح کرد: خیر اینگونه نیست، به هر حال امنیت مرزهای شرق و جنوبشرق به عهده سپاه پاسداران و نیروی قدس سپاه که در آن مناطق مستقر هستند است. اما آن منطقهای که واگذاری نهایی به سپاه انجام نشده بود، این کار صورت گرفت و البته این به معنای عدم فعالیت مرزبانان در مرزها نیست. به هر حال آنها اقدامات قانونی خود را انجام میدهند، اما کلیت امنیت بر عهده سپاه پاسداران خواهد بود.

رحمانیفضلی در خصوص نحوه همکاری دولت پاکستان در آزادی ۴ مرزبان ربوده شده ایرانی اظهار کرد: به هر حال شرایط داخلی پاکستان شرایط ویژهای است و شاید تأمین امنیت به صورت صددرصدی نباشد و من نیز قبلا اعلام کردم که اگر دولت پاکستان تمایل داشته باشد حاضریم امنیت آن مناطقی که با مشکل روبرو هستند را به صورت مشترک حتی در عمق خاک پاکستان بپذیریم.

وی تصریح کرد: در موضوع اخیر آزادی ۴ مرزبان ربوده شده دیپلماسی نقش مهمی داشت. ۳ بار ملاقاتهای مرزی داشتیم و علاوه بر آن نیز معاون امنیتی استانداری سیستان به کویته نیز رفتند. همچنین رئیسجمهور کشورمان نیز با آقای شریف ارتباط تلفنی برقرار کردند و در افغانستان نیز با وی ملاقات حضوری داشتند که مجموعه این اقدامات دیپلماسی در آزادی گروگانها بیتأثیر نبوده است.

دولت پاکستان باید در صورت وقوع اتفاق مشابه پاسخگو باشد

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر مشکل دیگری در مرزهای ما از ناحیه پاکستان بوجود آید، واکنش وزارت کشور چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: به هر حال ما مسئولیت حفظ امنیت مرزهای پاکستان را بر عهده خود پاکستان میگذاریم و اگر اتفاقی رخ دهد که پاکستان محل امنی برای اشرار باشد ما خویشتنداری قبل را نخواهیم داشت و از روشهای مرسوم در دنیا استفاده خواهیم کرد. دولت پاکستان باید در صورت وقوع اتفاق مشابه پاسخگو باشند. ما به ۲ دلیل رابطه دوستانه و ارزش جان نیروهایمان از روشهای مرسوم دنیا استفاده نکردیم، اما اگر اتفاقی در این زمینه رخ دهد خویشتنداری قبل را نخواهیم داشت.

رحمانیفضلی تصریح کرد: ما برنامههای مهمی برای تأمین امنیت بیشتر مرزهای سیستان و بلوچستان داریم که در سفر رئیسجمهور به این منطقه آنها را برنامهریزی و اجرایی خواهیم کرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت جمشید داناییفر یکی از مرزبانان ربوده شده گفت: اطلاعاتی که به دست آمده ما را قانع نکرده که نیروی ما شهید شده است یا خیر و هیچ سند و مدرک و مشاهدهای در این خصوص انجام نشده و حتی نیروهایمان که به داخل کشور آمدند اظهار بیاطلاعی میکنند.

وزیر کشور ادامه داد: ما کماکان پیگیر وضعیت جمشید داناییفر هستیم و باید دولت پاکستان به صورت جدی پیگیری کرده و تعیین تکلیف کند و امیدوارم خبرهای خوبی در این زمینه ما بشنویم و آن را به مردم شریف ایران اعلام کنیم.

نظر شما
پربیننده ها