عملیات کربلای ۸ و پر کشیدن ۱۰ رزمنده گراشی در یک‌روز

عملیات‌ کربلای ۸ در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۶۶ انجام شد و دَه‌تَن از رزمندگان گراشی در این عملیات به شهادت رسیدند؛ پیکر پاک یکی از شهدا هنوز به زادگاه خود باز نگشته است.
کد خبر: ۱۵۴۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۰ - 08April 2014

عملیات کربلای ۸ و پر کشیدن ۱۰ رزمنده گراشی در یک‌روز

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، عملیات کربلای ۸ در تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۶۶ با رمز مبارک یا صاحب الزمان(عج) و با هدف انهدام نیروهای دشمن و تحکیم مواضع بدست آمده در عملیات کربلای ۵ به مدت پنج روز در منطقه عملیاتی شرق بصره توسط رزمندگان اسلام در نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد.

در این عملیات ۶۰ دستگاه تانک و نفربر و دهها دستگاه خودرو از تجهیزات دشمن منهدم شد و تعداد به هلاکت رسیدگان ۵۰۰۰ نفر و تعداد اسراء ۲۰۰ نفر و غنایم، دهها دستگاه تانک و نفربر و تعداد زیادی انواع خودرو از دشمن گزارش شده است.

سپاه ابتدا در نظر داشت طی چند عملیات محدود، به صورت تدریجی خطوط منطقه تصرف شده را با رسیدن به کانال زوجی اصلاح و تکمیل نماید، اما با توجه به موانعی که وجود داشت، عملیات کربلای۸ طرحریزی و در دو محور طراحی شد تا توسط دو قرارگاه اجرا گردد:

محور اول: آبگرفتگی شمال بوبیان با فرماندهی و هدایت قرارگاه قدس.
محور دوم: حد فاصل کانال ماهی تا جاده شلمچه (غرب کانال ماهی) با فرماندهی و هدایت قرارگاه کربلا.

در مرحله اول، عملیات در محور غرب کانال ماهی همزمان با محور شمال آبگرفتگی بوبیان در ساعت ۲:۱۵ دقیقه بامداد روز ۶۶/۱/۱۸ توسط لشکرهای ۳۳ المهدی، ۲۵ کربلا، ۱۹ فجر، ۱۰ سیدالشهدا و ۳۱ عاشورا که به ترتیب از چپ به راست ماموریت تصرف و تامین هدف را به عهده داشتند، آغاز شد و در این مرحله شب و روز اول عملیات هدف به نحو ناقصی تصرف شد.

در مرحله دوم نیز لشکر ۳۳ هر چند در تصرف هدف و در کار مهندسی ایجاد خاکریز دو جداره در سمت راست سیلبند موفق بود، اما دشمن دو بار از سمت چب به نیروهای این لشکر پاتک کرد که بار دوم در ساعت ۱۰ الی ۱۱ صبح با آتش شدید توپخانه و هلیکوپتر و بمباران هواپیما همراه بود.

کثرت نیروهای پیادهی پاتککننده و کم بودن نفرات خودی و نرسیدن مهمات کافی، نیروهای خودی را ناچار به عقبنشینی کرد و براثر فشار شدید دشمن تعدادی مجروح در منطقه بجا ماند. به این ترتیب در این مرحله هم مسئله جناح چپ عملیات حل نشد.

در مرحله سوم، جناح راست وضع مناسبی یافت ولی اوضاع جناح چپ به رغم موفقیتهای به دست آمده کاملا بهبود نیافت و به خاطر استفاده از آتش هماهنگ تانک و تیربار و خمپارهانداز مستقر در خط، پاتکهای دشمن را با شکست مواجه ساختند، ولی سرانجام نیروهای لشکر ۳۳ به لحاظ از دست دادن توان، در مواضع مناسبتری مستقر شدند.

در این عملیات دَهتن از رزمندگان گراشی استان فارس که در سه گروهان از گردان امام علی(ع) تیپ ۳۳ المهدی (عج) حضور داشتند، به شهادت رسیدند.

شهیدان احمد ایزدی، حمیدرضا خواجهزاده، حسین رسولی نژاد، علی اصغر نوروزی، مرتضی عظیمی، احمد فانی، مرتضی یحیایی، حسینعلی فانی و غلامعباس یحیی پور در اولین روز این عملیات در به شهادت رسیدند و حسینعلی غلامی نیز که فرماندهی یکی از دستهها را به عهده داشت یکروز بعد به فیض شهادت نائل آمد.

پیکر ۹ تن از این شهدا چند روز بعد در گراش تشییع و در گلزار شهدا به خاک سپرده شد و پیکر پاک شهید حمیدرضا خواجهزاده هنوز به زادگاه خود برنگشته است.

مختصری از عملیات کربلای ۸:

زمان اجرا: ۱۸/۰۱/۱۳۶۶

مدت اجرا: ۵ روز

تلفات دشمن: ۵۲۰۰ (کشته، زخمی و اسیر)

رمز عملیات: یا صاحب الزمان

مکان اجرا: شرق بصره عراق – محور جنوبی جنگ در غرب شلمچه ایران

ارگانهای عملکننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اهداف عملیات: پاسخ به شرارتهای دشمن در خلیج فارس، تهدید شهر بصره عراق و تأمین کانال زوجی و توسعه منطقه

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
محمد
|
-
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
0
0
گردان کوثر را باید به حق قهرمان کربلاى هشت نامید گردانى که با شهادت فرمانده گردان مجاور واز هم پاشى ان به تنهایی به خط زد وجاى ان را پر کرد اما این اغاز کار بود چون لشکرهاى٨نجف اشرف درچپ و١٧على ابن ابیطالب درراست هم نتوانستند الحاق کنند ویک گردان کوثر ماند وخط حد سه لشکر وده پاتک زرهى دشمن را دفع وعلیرغم درگیرى تن به تن تا سه روز مردانه ایستاد تا خط راتثبیت وبعد جابجا شد ومعاون گردان وجمعى از فرماندهانش به درجه اعلى پیوستند این درحالى بود که درزمان حرکت چند خودروى این گردان توسط اتش سنگین دشمن دراتش سوخت البته با نیروهاى داخل ان
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار