بخش دوم/امیر سید حسام هاشمی در گفت و گو با دفاع مقدس:

شهید صیاد شیرازی فرمانده‌ای ولایت مدار بود

همرزم شهید صیاد شیرازی گفت: اگر بخواهیم شهید صیاد شیرازی را در یک جمله معنی کنیم ایشان فردی بسیار ولایت مدار و مطیع امر ولایت فقیه بودند.
کد خبر: ۱۵۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷ - 09April 2014

شهید صیاد شیرازی فرمانده‌ای ولایت مدار بود

امیر "سید حسام هاشمی" همرزم شهید صیاد شیرازی در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس در خصوص آشنایی خود با شهید صیاد شیرازی اظهار کرد:  وقتی ما وارد دانشگاه افسری شدیم، ایشان فارغالتحصیل شده بودند . اولین دیدار من با ایشان در اقدسیه سال 46 بود البته آن زمان من هیچ شناختی از ایشان نداشتم.

وی افزود: در مهر سال 57 من برای دوره عالی اعزام شدم. آنجا این شهید بزرگوار در مرکز توپخانه تدریس 2 درس(نقشه خوانی و ورزش) ما را بر عهده داشتند. من و ایشان سروان بودیم، اما ایشان سه سال از ما ارشدتر بود.

فرمانده دوران دفاع مقدس در خصوص خیانت های بنی صدر و ایثارگری های شهید صیاد شیرازی برای ایجاد امنیت در کردستان اذعان کرد: 2 اردیبهشت، قبل از ظهر بود که ما نزد بنیصدر رفتیم. قبل از ما با "رجوی" ملعون جلسه داشت. من این خبیث را دوبار و هر دو بار هم در دفتر بنیصدر دیده بودم. جلسهشان که تمام شد، بعد از چند دقیقهای ما رفتیم داخل، و طرح بستن مرزها را مطرح کردیم، جلسه حدود یک و نیم ساعت طول کشید. در این جلسه گفتیم که ما با سرتیپ فلاحی صحبت کردهایم و ایشان گفتهاند که اختیاراتش با شماست، بنیصدر گفت: "بابا الان اوضاع ناجور است".

وی افزود: روز 31 فروردین سال 59، نصرتزاد فرمانده تیپ لشکر 28 در کردستان شهید شد. داستانش هم این است که دو روز قبلش دو گردان، یک گردان از لشکر 21 و یک گردان از هماورد شیراز از کرمانشاه به طرف میربانوی سردشت رفتند. قرار بود از بالای شهر سنندج به دیواندره و سپس سقز و بانه و سردشت بروند.

امیر هاشمی در ادامه ی صحبت هایش در مورد ناامنی های کردستان تصریح کرد:  یک گردان در بانه میماند و یکی در سردشت. شهر در دست ضد انقلاب بود و جلوی این دو گردان را گرفتند و آنها را نگذاشتند بروند. اینها کسب تکلیف میکنند و نیروی زمینی دستور میدهد که فرمانده تیپ برود و گردان را از مسیر بیراهه ببرد. از ضلع شرقی پادگان در جادهای که به سقز وصل میشود حرکت میکنند. در نزدیکی سرقشلاق، کمین میخورند. همه وسایل و خواروبارشان به تاراج میرود و فرمانده تیپ را هم اسیر میکنند. بعد هم او را میبرند و به قول خودشان اعدام انقلابی و جنازهاش را در شهر آویزان میکنند.

وی افزود: بنیصدر گفت: "شما که خیلی ادعا میکنید، بروید آنجا."، شهید صیاد گفت: "می روم به شرط اینکه ما نماینده شما باشیم." بنیصدر هم گفت: "قبول است! شما نماینده من هستی." همانجا هم زنگ زد. ما هواپیما و هلیکوپتر و پاسدار و مهمات و تشکیلات میخواستیم. این هماهنگی وجود داشت و بنیصدر هم مجوز داد. ما بعد از ظهر از دفتر او رفتیم.از اصفهان، صد تا پاسدار را به سنندج بردیم. من و شهید صیاد به آقای کوششی گفتیم شما بمان و ما دو نفر رفتیم آنجا. کم کم همه فرماندهی شهید صیاد را پذیرفتند.

همرزم شهید صیاد شیرازی افزود: عملیات آزادسازی سنندج 20 روز طول کشید. شهید بروجردی هم در داخل پادگان بود و انصافاً با لشکر، هماهنگی و کمک بسیار کرد. شهید صیاد فرماندهی عملیات را به عهده گرفت. هم سپاه و هم ارتش، عملاً این فرماندهی را قبول کردند. سنندج آزاد شد و ستاد مشترک ارتش و سپاه در داخل پادگان سنندج به نام ستاد لشکر 28 در روز 24 اردیبهشت، یک روز پس از آزاد سازی سنندج در آنجا دایر شد. شهرها یکی پس از دیگری آزاد شدند جز سنندج، دیوان دره، سقز و مریوان، مشکلات بانه هم حل شد.

امیر هاشمی در خصوص نالایق بودن بنی صدر و ضعف او در مقابل شهید صیاد شیرازی تشریح کرد: شهید صیاد همکاری با سپاه را زیاد کرد و آنهایی که چشم دیدن این مسئله را نداشتند، آمدند و علیه صیاد زدند. بنیصدر هم بر خلاف حرفهایی که میزد، آدم عمیقی نبود، یک چیزهایی یاد گرفته بود و می خواست ادای آدمهای بزرگ را در آورد، ولی در مسائل نظامی عمیق نبود و خیلی راحت تحت تأثیر قرار میگرفت. بنای مخالفت با صیاد را گذاشت و اختلافشان از اواخر مرداد 59 شروع شد. کمکم کار به جایی رسید که بنیصدر گفت: "فرمانده لشکر را که عوض کرد و به سپاه هم اینجور میدان میدهد." این مسائل باعث شد که ایشان را از فرماندهی قرارگاه بردارد و معدوم عطاریان را به جای او بگذارد.

وی ادامه داد: فرمانده قرارگاه غرب، شهید صیاد را محدود کرد به کردستان. باز هم در موردش تفتین کردند تا اینکه او را از کردستان هم برداشت و گفت میتوانی مشاور فرمانده لشکر آنجا بمانی، شما ببینید کسی که تا دیروز فرمانده قرارگاه بوده، حالا میگوید که تو میتوانی مشاور این باشی. شهید صیاد دستور بنیصدر را اجرا نکرد و گفت: "شورای عالی دفاع به من دستور داده." سراین قضیه بنیصدر درجه شهید صیاد را گرفت و دستور داد که همه سمتها و درجههایش را از او بگیرند.

همرزم شهید صیاد شیرازی در خصوص دغدغه های این شهید بیان کرد: شهید صیاد با تشکیل یک ستاد مشترک بین ارتش و سپاه، وضعیت نسبتاً مناسبی را در کردستان به وجود آورده بود، به طوری که در عرض چند ماه، سردشت آزاد شد. بعد از آزادی سردشت، جنگ به ما تحمیل شد. عملاً بعد از عزل شهید صیاد، دو تا شهر ما یکی بوکان و اشنویه تا نزدیک به 9 ماه یعنی تا مرداد سال بعد که بنیصدر رفت و شهید رجایی آمد، دست ضد انقلاب بود.

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی شهید صیاد شیرازی گفت: به قدری ایشان در کارهایشان متعهد بودند که حتی در اکثر سفرهایشان از ماشین شخصی خود استفاده می کردند و حاظر نبودند که حتی برای ثانیه ای از بیت المال استفاده کنند.

امیر هاشمی با بغضی در گلو از نماز شب های شهید صیاد گفت و افزود: شهید صیاد شیرازی نمونه بارز شیر روز و زاهد شب بودند و این را از هر کسی که صیاد را می شناسد بپرسید تایید می شود.

همرزم شهید صیاد شیرازی در پایان گفت: اگر بخواهیم شهید صیاد شیرازی را در یک جمله معنی کنیم ایشان فردی بسیار ولایت مدار و مطیع امر ولایت فقیه بودند.

گفت و گو از طیبه کرانی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار