گزارش؛

برگزاری مراسم روز قدس در کشورهای مختلف جهان

با توجه به برگزاری تظاهرات و برنامه های دیگر در روز قدس در کشورهای مختلف جهان توسط مسلمانان و حامیان مظلومان می توان بیان داشت که هر ساله در روز قدس، جهان منتظر برگزاری مراسم هایی در مخالفت با رژیم صهیونیستی می باشند.
کد خبر: ۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴ - 30July 2013

برگزاری مراسم روز قدس در کشورهای مختلف جهان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس از مهمترین یادگارهای ارزشمند امام خمینی(ره) است که دستاوردها و تاثیرات آن در ابعاد داخلی و خارجی بخوبی قابل مشاهده است. روز جهانی قدس که امروز در کشورهایی در همه نقاط دنیا برگزار می شود و به  یکی از مباحث مهم سیاسی دنیا تبدیل شده است.


حدود یک سال پس از انقلاب اسلامی و در مرداد ماه 1358، پس از بمباران جنوب لبنان توسط رژیم صهیونیستی، امام خمینی (ره) از مسلمانان جهان خواست تا آخرین جمعهٔ ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند. از آن سال تاکنون همه ساله مسلمانان در سراسر جهان این روز را گرامی داشته حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام و از رژیم غاصب صهیونیستی اسرائیل اعلام انزجار و نفرت می کنند.


جهانی بودن روز قدس در اندیشه امام خمینی (ره)


امام خمینی (ره) در شرح جهانی بودن این روز فرمود: «روز قدس، جهانی است، و روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملتهایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند، در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند... روز قدس، روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود باید ملتهای مستضعف در مقابل مستکبرین اعلان وجود بکنند، باید همانطور که ایران قیام کرد، و دماغ مستکبرین را به خاک مالید، و خواهد مالید، تمام ملتها قیام کنند، و این جرثومههای فساد را به زبالهدانها بریزند.»

در همین راستا به پیروی از فرمان حضرت امام خمینی (ره) هر ساله شاهد برگزاری مراسم ها و تظاهراتی در روز قدس در کشورهای مختلفی از نقاط مختلف جهان به خصوص کشورهای اسلامی در حمایت از مردم فلسطین می باشیم.


پس از دعوت امام خمینی (ره)، این روز در ایران به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شد. همه ساله در ایران گروههایی از مردم قبل از اقامه نماز جمعه به راهپیمایی در حمایت از مردم فلسطین میپردازند. همچنین علاوه بر ایران در شماری از کشورهای اسلامی نظیر کشورهای مسلمان در منطقه و دیگر نقاط جهان از جمله ترکیه، اندونزی، مالزی و لبنان  و حتی برخی از کشورهای غیر اسلامی مانند امریکا و انگلیس نیز، تظاهراتی در برخی از مراکز اسلامی و با حضور گروهی از مسلمانان و غیرمسلمانان برگزار میشود.


تاثیر روز قدس بر وضعیت فلسطین


از زمان نامگذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز قدس توسط امام خمینی (ره) حمایت ها از مردم فلسطین افزایش یافته است؛ به گونه ای که در آستانه این روز همواره شاهد ترس و نگرانی مقامات صهیونیست از بروز و نمایش انزجار جهانی علیه آنها بوده ایم.

در واقع نام گذاری این روز توسط رهبر انقلاب اسلامی را می توان نقطه عطفی در بیداری ملت های مسلمان در حمایت از حقوق مردم فلسطین در نظر گرفت و بر اثر این موضوع هر ساله شاهد اتحاد ملت های مسلمان جهان در یک روز خاص علیه اسرائیل هستیم که در تداوم مبارزه آنها علیه رژیم غاصب صهیونیستی نیز تاثیرگذار بوده است.
 

علاوه بر این، به دلیل نام گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به نام روز قدس، برگزاری سالانه برنامه های این روز در کشورهای جهان و همچنین در فلسطین بر روند مبارزاتی که فلسطینیها داشتهاند تاثیرگذار بوده است، بدین صورت که ابتکار عمل در دوره های ابتدایی مبارزه به دست گروههای مارکسیستی بود و پس از آن ناسیونالیستها وارد میدان شدند؛ ولی پس از مدتی رهبری مبارزات در فلسطین به دست گروه های اسلام گرا افتاده است.

به بیانی دیگر می توان گفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و نامگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به نام روز قدس، به تدریج گرایشهای مذهبی در میان مبارزان فلسطینی قدرت گرفت به گونهای که در سالهای گذشته، جریان مسلط و تاثیرگذار مقاومت با شعارهای اسلامی پیش میرود.


برگزاری روز قدس در کشورهای مسلمان منطقه

از سال 1358 همزمان با برگزاری تظاهرات روز قدس در ایران به فرمان امام خمینی (ره) در دیگر کشورهای مسلمان منطقه نیز شاهد برگزاری تظاهراتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین بوده ایم. در این راستا در شرایطی که بیشتر دولت های حاکم در کشورهای مسلمان در حمایت از مردم فلسطین سکوت پیشه کرده بودند، ولی هر ساله شاهد برگزاری تظاهرات مردمی در این کشورها در روز قدس بوده ایم.


در بحرین، هر ساله راهپیمایی روز جهانی قدس با حضور هزاران نفر در شهرهای مختلف این کشور، از جمله منامه و ستره برگزار می شود. در دو سال اخیر نیز با وجود ناآرامی ها و وجود غیر رسمی حکومت نظامی در این کشور با همراهی نیروهای سعودی نیز مراسم روز جهانی قدس برگزار شده است و انتظار می رود امسال نیز تظاهرات روز قدس علی رغم بی میلی رژیم حاکم در این کشور با حضور گسترده مردم برگزار شود.
 

در چند شهر عربستان سعودی نیز مردم این کشور برای شرکت در راهپیمایی روز قدس هر ساله به خیابانها می آیند. آتش زدن پرچم اسرائیل و شعارهایی علیه این رژیم از جمله برنامه هایی است که مردم عربستان در روز قدس و در حمایت از مردم فلسطین اجرا می کنند.

شهرهای مختلف عراق نیز همواره شاهد برگزاری تظاهراتی در روز قدس بوده است که این امر در دوران بعد از سقوط صدام شدت یافته است. در سال گذشته نیز هزاران نفر از مردم شهر نجف اشرف در عراق با سر دادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» در راهپیمایی روز قدس، بر اتحاد مستضعفان جهان برای آزادی قدس از چنگال صهیونیست ها تاکید کردند.
 
لبنان، ترکیه، آذربایجان، سوریه، اردن، کویت، قطر، یمن، عمان، امارات، افغانستان و پاکستان نیز از جمله کشورهای دیگر منطقه هستند که با وجود مخالفت برخی دولت های حاکم در این کشورها هر ساله مراسم روز قدس در شهرهای مختلف این کشورها برگزار می شود.
 
در این رابطه به پیروی از فرمان امام، لبنان، پاکستان و به خصوص کشمیر از جمله نقاطی است که شاهد تظاهرات گسترده در آن علیه اسرائیل می باشیم. ملت افغانستان نیز نه تنها در چندسال اخیر از روز جهانی قدس تجلیل می کنند، بلکه از نخستین روزهایی که فلسطین از سوی رژیم اشغالگرقدس اشغال شد، حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام کردند.

روز قدس در افریقا

کشورهای مختلف مسلمان و غیرمسلمان افریقایی نیز از جمله نقاطی هستند که شاهد برگزاری تظاهرات روز قدس و یا اجرای برنامه ها و همایش هایی در حمایت از مردم فلسطین در آنها می باشیم. البته در این رابطه برگزاری مراسم روز قدس در سال های اخیر در کشورهای شمال این قاره دارای اهمیت بیشتری شده است؛ چرا که با وقوع بیداری اسلامی و پیروزی انقلاب های اسلام گرای منطقه فضای بیشتری برای برگزاری این مراسم در این کشورها مهیا شده است.
 
از جمله مهم ترین این کشورها مصرمی باشد که بعد از سقوط حسنی مبارک که از جمله متحدین اصلی اسرائیل به شمار می رفت، شاهد ایجاد فضای مناسبی در این کشور برای حمایت مردمی از موضوع فلسطین بوده ایم که نمونه این امر را می توان در تظاهرات سال گذشته مردم قاهره در روز قدس نام برد که با شعارهای تندی علیه اسرائیل و رابطه با این رژیم همراه شد و انتظار می رود با توجه به تحولات اخیر مصر، امسال نیز تظاهرات گسترده ای در روز قدس در این کشور برگزار شود.

مردم تونس سال گذشته برای اولین بار بعد از به ثمررساندن انقلاب خود روز جهانی قدس را گرامی داشتند. در سال گذشته در تونس برخی از گروههای فعال در زمینه دفاع از حقوق ملت فلسطین همایشی را برگزار کردند و همراه با دیگر مسلمانان در سراسر جهان از حقوق حقه ملت فلسطین دفاع کردند. مسلمانان تونسی با تاکید بر اینکه قدس پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند، پایان اقدامات رژیم صهیونیستی در شهرکسازی و نابودی نشانههای اسلامی و عربی شهر قدس را خواستار شده اند.

علاوه بر مصر و تونس، در سال های اخیر شاهد برگزاری مراسم روز قدس در کشورهای دیگر افریقایی مانند لیبی، الجزایر، نیجریه، سودان، موریتانی، اتیوپی و همچنین برگزاری مراسم هایی در این روز در کشورهای غیر مسلمان این قاره مانند زیمبابوه و افریقای جنوبی بوده ایم و انتظار می رود امسال نیز همانند گذشته برنامه هاییی در حمایت از مردم فلسطین در این کشورها برگزار گردد.

کشورهای جنوب شرق آسیا آماده برگزاری با شکوه روز جهانی قدس

در کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و برونئی همه ساله برنامه هایی برای بزرگداشت روز جهانی قدس از قبیل برپایی راهپیمایی و برگزاری سمینار، اجرا می شود.
 
مسلمانان اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی راهپیمایی گسترده ای را به مناسبت روز جهانی قدس برگزار می کنند. در جاکارتا این راهپیمایی در مقابل سفارت آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی رژیم صهیونیستی برگزار می شود و علاوه بر جاکارتا راهپیمایی مشابهی نیز در دیگر شهرهای اندونزی از جمله سوراوایا برگزار می شود.
 
در تایلند نیز برنامه های گسترده و متنوعی به مناسبت روز جهانی قدس و در حمایت از ملت مظلوم فلسطین برپا می شود که از آن جمله می توان به برپایی سمینارهای متعدد و میزگردهای سیاسی در تلویزیونی این کشور اشاره کرد.
 
در فیلیپین نیز مسلمانان و غیرمسلمانان این کشور روز جهانی قدس را گرامی داشته و برنامه های گسترده را به مناسبت این روز برگزار می کنند. همچنین برگزاری تظاهرات و همایش هایی در استرالیا، ژاپن و هند از جمله برنامه هایی است که هر ساله در این کشورها در حمایت از حقوق مردم فلسطین و به پیروی از سنت امام خمینی (ره) برگزار می شود.
 
روز قدس در اروپا و امریکا

با وجود حمایت های کشورهای اروپایی و امریکایی از رژیم صهیونیستی، مسلمانان و برخی فعالان حقوق بشری در برخی کشورهای اروپایی و امریکایی به پیروی از فرمان حضرت امام (ره) در مورد روز قدس تظاهراتی را در حمایت از حقوق مردم فلسطین در این روز برگزار می کنند که به نمونه های آن اشاره می شود.

در سال گذشته کشور نروژ همزمان با برگزاری مراسم روز قدس در سراسر جهان، مسلمانان و آزادی خواهان این کشور با راهپیمایی در اسلو پایتخت این کشور، انزجار خود را از رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کردند و راهپیمایان با حمل پارچه نوشته هایی ،خواستار پایان حمایت دولتهای اروپایی از رژیم جعلی اسرائیل شدند.

همچنین طبق گزارشات منتشر شده مراسم روز قدس هر ساله در کشورهای دیگر اروپایی مانند یونان، بلغارستان، انگلیس، المان، ایتالیا و شهرهای مختلف فرانسه و اسپانیا با حضور گسترده مردم برگزار می شود. همچنین به نظر می رسد در کشورهای مختلف قاره امریکا نیز مراسم روز جهانی قدس، مانند سالهای گذشته برگزار خواهد شد.
 
در واقع همانطور که هر ساله شاهد برگزاری تظاهراتی در برخی شهرهای امریکا مانند نیویورک و کشورهای دیگر این منطقه مانند ونزوئلا و برزیل در روز قدس بوده ایم، انتظار می رود امسال نیز مردم در برخی شهرهای این کشورها با برگزاری تظاهرات و همایش هایی مخالفت های خود را با سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی نشان دهند.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار