طالب‌زاده در بزرگداشت شهید آوینی

آوینی، پهلوان انقلاب اسلامی در عرصه هنر بود

نادر طالب‌زاده گفت: الان به هنرمندی مثل مرتضی که بتواند مستقیم وارد عرصه شود و از پس مقابله برآید نیاز داریم، آوینی پهلوانی حزب اللهی در انقلاب اسلامی در عرصه هنر بود.
کد خبر: ۱۵۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ - 11April 2014

آوینی، پهلوان انقلاب اسلامی در عرصه هنر بود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم بزرگداشت شهیدان مرتضی آوینی و علی صیاد شیرازی روز گذشته بر سر مزار این شهیدان در قطعه ۲۹ گلزار شهدای تهران با حضور نادر طالبزاده، سرداران سپاه، فرماندهان جنگ و استقبال باشکوه مردم شهید پرور تهران برگزار شد.

پخش دو مجموعه آوینی؛ رسانه ملی را با تحول عظیم روبهرو کرد

نادر طالبزاده در این مراسم گفت: مرتضی آوینی فردی متصل به زمان، مجاهد و مبارز بود که حکمت و عرفان را در خود جاری و برای هر روز حرف جدیدی داشت؛ من بیشتر پس از ایام جنگ به او نزدیک شدم و این رابطه نزدیک به وقتی برمیگردد که مرتضی در حوزه هنری بود و دو مجموعه تلویزیونی ساخت که یکی از آنها علائم فروپاشی ایالات متحده با عنوان ساعت ۲۵ بود و دیگری خنجر و شقایق نام داشت که در مورد جنگ جاری زمان در بوسنی هرزگوین ساخته شده بود که نتیجه پخش این دو مجموعه تحول عظیمی را در رسانه رقم زد.

آوینی با کسی تعارف نداشت/صدا و سیما در دورهای صدای او را حذف میکرد

وی ادامه داد: آوینی باکسی تعارف نداشت بیپرده حرفش را میزد. کلامش در هرکسی نفوذ داشت، و به نوعی بود که انگار برای همین روزها گفته شده است و کلامش هنوز حضور دارد. پخش مجموعه خنجر و شقایق در صدا و سیما با نقص روبهرو شد. صدا و سیما در دروهای هرجایی را که صدای آوینی بود حذف کرد و این کار منجر به یک جنجال رسانهای شد که بین روزنامه کیهان و صدا و سیما اتفاق افتاد و ریاست صدا و سیما تغییر کرد. که شاید ظاهر عوض شود اما باطن همان چیزی که هست باقی میماند و در وضعیت رسانه فعلی کسی آنطور که باید عرصه را نقد نمیکند.

آوینی؛ کاری نداشت که کدام کارگردان سیمرغ گرفته

طالبزاده در ادامه سخنانش افزود: آوینی یک نقاد جدی بود درمورد همه مسائل به طور واقعی نقد میکرد مثلاٌ درمورد کارگردانها کاری نداشت ببیند کدام فرد سیمرغ گرفته است؛ حرفش را میزد. خودش هم جزء بچههای جهاد و تلویزیون بود. مستندهای او تحلیل و تبیین حقیقت انقلاب اسلامی بود. هیچ قلمی نتوانسته به زیبایی او این مورد را ترسیم کند و حتما هم با صدای جذاب خودش باید خوانده میشد.

ورشکستگی غرب را به خوبی میفهمید/بعد از مواجهه با امام و انقلاب به بیداری حزب الله در جهان دست یافت

وی با بیان اینکه مرتضی در عین مجاهدت، یک هنرمند کامل، یک معمار و یک فلسفهغربدانی بود که ورشکستگی غربی را خوب میفهمید. قدر انقلاب را تا آخر دانست. او حتی قبل از انقلاب هم سلوک داشت. وقتی با انقلاب و امام خمینی مواجه شد به بیداری ناگهانی حزب الله درایران و جهان دست یافت و با تمام وجود با حنجره، قلم و فکرش آن را فریاد کرد.

با تیتراژ زدن مخالف بود

طالبزاده با تأکید بر اینکه آوینی مستندساز نبود خودش را مستندساز کرد، توضیح دد: ساخت مستندهای مرتضی، مهندسی صدا و سیما نبود او خودش به صورت خودجوش با وجود آنکه رشتهاش هم به اینکار بیربط بود از دوستانش کمک گرفت تا اصول اولیه را یاد بگیرد و عرصه را آغاز کند. صدای بانفوذ، حزنانگیز و منحصر به فرد او نیز این مستندات را بسیار تأثیرگذار کرد. مستنداتش را بدون تیتراژ آماده میکرد یک بار داشتم تیتراژ را میساختم گفت تیتراژ نگذار و برای من بسیار جالب بود که این آوینی با تمام وجودش میگوید.

وی ادامه داد: چیزی که از ما صلب شد و ما از آن غافل ماندیم ضبط یک مصاحبه با خود او بود. انگار خود خدا به ما مجوز ثبت نداده بود حتی تلویزیون هم با او یک مصاحبه نداشت و صدا و سیمای آن زمان وظایفش را آنطور که باید انجام نمیداد با وجود ارزنده بودن اقدامات آوینی و ویژگیهای بارزش، سراغ او نرفته بود تا به مردم معرفیاش کند.

امروز به یک هنرمند حزباللهی مثل آوینی نیاز داریم

طالبزاده با بیان اینکه الان جای کسی مثل آوینی خالی است، گفت: الان به هنرمندی مثل مرتضی که بتواند مستقیم وارد عرصه شود و از پس مقابله برآید نیاز داریم، به یک حزب اللهی پهلوان که طرف مقابل در برابرش کم بیاورد.ای کاش یکی از مصاحبههای امروز ما در آن زمان با او انجام میشد و هنوز هم ناراحتم که چرا باید به خاطر بخل و حسادت برخی یک انسان بزرگ ناشناس و معرفی نشده بماند. جای مرتضی همیشه خالی خواهد بود. او چراغی در عالم هنر و حکمت بود.

آوینی، پهلوان انقلاب اسلامی در عرصه هنر بود

وی با اشاره به اینکه آوینی پهلوانی در انقلاب اسلامی در عرصه هنر بود، افزود: روح بزرگ او الان هم جاری است او همیشه زودتر از ما چیزی را که در سرمان بود، میگفت و به زبان میآورد.

رسانه جمهوری اسلامی باید از الان به بعد مهاجم باشد

جمهوری اسلامی در عرصه رسانه از اینجا به بعد، باید مهاجم باشد. غرب ۳۵ سال بیدلیل و بیمنطق ما را به موجودی شرور معرفی کرد و تحریم اقتصادی الان آخرین تیر آنها به سوی ماست. ازالان به بعد باید مهاجم باشیم. این روال بایدمعکوس شود. دو سال آخر جنگ آمریکا مستقیم وارد جنگ شد و طبق مقاله وزارت امور خارجه آمریکا جمله بزرگ شیمیایی صدام در آخر جنگ با کمک مستقیم ایالت متحده بود که سرهنگ فانکوآنا به آن اعتراف کرد. از این نکات ظریف و پیچهای مهم در جنگ زیاد است. باید دیگر بعد از این همه ستمگری جمهوری اسلامی در مقابل آنها مهاجم باشد.

نظر شما
پربیننده ها