علیرضا قزوه:

انقلاب اسلامی، هنر ما را رشد داد

شاعر انقلابی از تفاوت هنر در قبل و بعد انقلاب سخن گفت و بیان کرد که هنر انقلابی در جامعه امروز ما مثل درختی 35 ساله است که باید آن را آبیاری کرد و اگر انتقاد هم می‌کنیم همراه با حمایت باشد.
کد خبر: ۱۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۲ - 11April 2014

انقلاب اسلامی، هنر ما را رشد داد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علیرضا قزوه" شاعر انقلابی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه انتخاب یک روز به نام هنر انقلاب بسیار ارزشمند است، گفت: ما لفظ هنر در کنار انقلاب را چندان جدی نگرفتهایم و شاید فکر کردهایم که میتوان از بحث انقلاب در عرصه هنر گذشت درصورتی که همین انقلاب بود که به هنر ما رشد داد و نگاههای ما را متفاوت کرد و از برکت آن است که ما امروز در جایگاه خوبی قرار داریم و در هر هفت هنر به نقطه اوج رسیدهایم.

وی ادامه داد: اگر وضعیت امروز خود در هر هفت هنر را نسبت به گذشته مثلا پنجاه یا صد سال پیش بررسی کنیم، میبینیم که هم اکنون در نقطه بسیار بالاتری ایستادهایم، حرفهای تازهای زدهایم و آدمهای تازهای به عرصه آمدهاند. با شهادت هنرمندان ما پیوندهایی هم تراز با انقلاب، احادیث و فضاهای معنوی در عرصه هنر شکل گرفت و به جرات میتوان گفت این فضاهای معنوی مخصوص این روزگار ماست. در قدیم شاید به طور جداگانه یک شاعر یا هنرمند حرکت مهمی در حوزه کاری خود انجام میداد اما هم اکنون و بعد از انقلاب به شکل منسجمی و در هر هفت رشته کسانی را داریم که حوزههای کاری و حرفهای خود را توسعه میدهند و البته نگاهشان با گذشته متفاوت است و این نگاه متفاوت متناسب با فضای بعد از انقلاب شکل گرفته است.

این شاعر پیشکسوت حوزه شعر و ادبیات انقلاب درباره ثمره هنر انقلاب و خروجی این فعالیتها بیان کرد: ما در حوزه هنر انقلاب اسلامی درختی ۳۵ سال داریم که قبلا نبوده است. حال باید این درخت را بیشتر آبیاری کرد، نباید زیر این درخت آتش روشن کنیم بلکه باید نگاه انتقادی ما همراه با دید حمایتی باشد زیرا این درخت بههرحال رشد میکند و ثمر میدهد. فضای این درخت با گذشته متفاوت است و ما هم اکنون سبک دیگری را تجربه میکنیم؛ سبکی با نام هنر انقلاب، ادبیات و شعر انقلاب. ما در همه عرصهها در حال رسیدن به سبکهای جدید و تجربه سبکهای متفاوتی هستیم. ایجاد سبک بسیار دشوار و زمانبر است و ما در حال رسیدن به آن هستیم.

قزوه در پایان با اشاره به دوره درخشان هنر و ادبیات بعد از انقلاب گفت: اینکه یک روز را به هنر انقلاب اختصاص دهیم اهمیت بسیاری داشت که انتخاب روز شهادت آوینی برای روز هنر انقلاب اسلامی انتخاب درستی بود. چه کسی بهتر از شهید آوینی که به تمام هفت هنر اشراف داشت، قلم خوبی داشت و از صدای خوب و از هنرهای دیگر هم بهرهمند بود. خودش عکاسی و فیلمبرداری میکرد، حکیم بود. در هر عرصه هنری که نگاه کنید شهید آوینی مسلط بوده است. من امیدوارم این برنامهها در سال آینده در حوزه هنری با دقت بهتری دنبال شود.

نظر شما
پربیننده ها