عملیات والفجر 3؛

عصبانیت صدام از شکست در مهران/ تنها شهید همان تازه داماد بود

فرمانده عراقی به اتهام سستی و بزدلی مورد بازجویی قرار گرفته و به اعدام محکوم شد. در مجموع ارتش عراق در طی عملیات والفجر 3، 2 تیپ زرهی و یک گردان مستقل تانک و 11 تیپ پیاده و یک تیپ مکانیزه و 4 گردان کماندو را برای پاتک ها وارد عمل کرد.
کد خبر: ۱۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۲ - 29July 2013

عصبانیت صدام از شکست در مهران/ تنها شهید همان تازه داماد بود

محمد جواد کلانتریان راوی و رزمنده ی دفاع مقدس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حماسه و پایداری خبرگزاری دفاع مقدس، اظهار داشت: با گذشت حدود 10 روز از عملیات والفجر2 در تاریخ 29/4/1362 در منطقه ی حاج عمران، طرح عملیات والفجر 3 به منظور آزادسازی ارتفاعات اطراف شهر مهران به صورت مشترک بین سپاه و ارتش جمهوری اسلامی به مرحله اجرا گذاشته شد.

محمد جواد کلانتریان در مقدمه ای از خصوصیات منطقه ی مهران، ادامه داد: تاریخ 22 بهمن سال 1357 انقلاب اسلامی پیروز شد و تنها یک هفته بعد از پیروزی اسلام در تاریخ 29 بهمن 1357 برای اولین بار شهر مهران توسط هواپیماهای موشکدار عراقی مورد تهاجم قرار گرفت؛ زیرا مهران اهمیت ویژه ای برخوردار بود و صدام علاقه ی ویژه ای به منطقه مهران داشت.

وی افزود: در سومین روز از آغاز جنگ یعنی در 2 مهرماه سال 1359 مهران به اشغال ارتش عراق درآمد. پس از فتح خرمشهر، ارتش عراق در 18/4/1361 از شهر مهران عقب نشینی کرد، ولی ارتفاعات "بدره" در اطراف این شهر، ارتفاعات قلاویزان (مرز بین ایران و عراق)، زالوآب و کله قندی (مرتفع و حساس ترین منطقه در مهران) را همچنان در اختیار خود نگه داشت.

کلانتریان تاکید کرد: عملیات والفجر3 در ساعت 23 روز جمعه هفتم مرداد سال 1362 با رمز "یا الله، "یامحمد"، "یاعلی" در منطقه مهران و زرباطیه (بخشی از بدره ی عراق و در جنوب شرقی مهران) عراق انجام شد. قرارگاه نجف فرماندهی عملیات را برعهده داشت و با دو قرارگاه فرعی فتح 1 و فتح 2 عملیات را هدایت کرد. در این عملیات 9 یگان از سپاه و ارتش با استعداد 24 گردان و 16 آتشبار توپخانه شرکت داشتند.

راوی حماسه های ماندگار با اشاره به گردان هایی که در این عملیات حضور داشتند، ادامه داد: در جبهه شمالی منطقه عملیات، لشکر 5 نصر با 7 گردان و تیپ21 امام رضا(ع) با 5 گردان به همراه تیپ 114 امیرالمومنین(ع) و یک گردان از تیپ 84 خرم آباد وارد عمل شدند. در جبهه جنوبی هم لشکر 41 ثارالله با 6 گردان و تیپ 4 لشکر 21 حمزه در ارتفاعات قلاویزان (مرز بین ایران و عراق) عمل کردند.

این رزمنده ی دفاع مقدس تصریح کرد: فرماندهی جبهه ارتش عراق در منطقه مهران را لشکر 2 بر عهده داشت که با 3 تیپ پیاده در این منطقه پدافند می کرد. نیروهای خودی از سه محور به مواضع یگان های ارتش عراق یورش بردند تا بتوانند ارتفاعات اطراف شهر مهران را آزاد و اهداف مورد نظر خود را تصرف کنند.

وی افزود: فرماندهانی که در عملیات والفجر 3 حضور داشتند شهیدان همت، معصومی، حاجی پور، نورایی و مصطفی پالیزبان که یکی از شخصیت های بارز این عملیات بود و که 7 تانک عراقی را منهدم کرد؛ این کار شهید پالیزبان باعث شد عملیاتی که با شکست روبرو بود از محاصره ی عراقی ها نجات یابد.

راوی دفاع مقدس با بیان خاطره ای از سردار برقی در عملیات والفجر 3، تصریح کرد: سردار برقی یکی دیگر از فرماندهان عملیات والفجر 3 بود که در این عملیات به شدت مجروح شده و او را به عنوان شهید به سردخانه ی اسلام آباد فرستادند، وقتی به سرد خانه رسیدند ناگهان دیدند سردار عباس برقی فقط مجروح شده و او را به بیمارستان بردند و چندین عمل جراحی را بر روی وی انجام دادند.

کلانتریان ادامه داد: مرحله اول عملیات والفجر 3 که در جبهه شمالی که مأموریت تصرف ارتفاعات زالوآب و نمه کلان بو و کله قندی را داشت، موفق بود. اما در جبهه جنوبی که مأموریت تصرف ارتفاعات قلاویزان بر عهده نیروها قرار داده شده بود، موفقیت چندانی به دست نیامد و در این جبهه حدود 332 نفر از رزمندگان مفقود و اسیر و بیش از 500 نفر آنها مجروح شدند.

وی با بیان پاتک های سنگینی که ارتش عراق در این عملیبات زد، افزود: ارتش عراق جهت بازپس گیری مواضع نیروهای خودی در اطراف مهران در روزهای 15/5/1362 و 17/5/1362 پاتک های سنگینی را با کمک تیپ 38 پیاده انجام داد و موفق شد شهر مهران را به تصرف خود درآورد.

کلانتریان تصریح کرد: در همین حال سپاه، واحدهایی از لشکر 17 علی ابن ابی طالب (ع) را به کمک لشکر ثارالله فرستاد. در چنین وضعیتی ارتش عراق با شکست مواجه شد و با بر جای گذاشتن تعدادی اسیر شکست در مهران را با عقب نشینی اعلام نمود. فرمانده این تیپ نیز به اتهام سستی و بزدلی مورد بازجویی قرار گرفته و به اعدام محکوم شد. در مجموع ارتش عراق در طی عملیات والفجر 3، 2 تیپ زرهی و یک گردان مستقل تانک و 11 تیپ پیاده و یک تیپ مکانیزه و 4 گردان کماندو را برای پاتک ها وارد عمل کرد.

وی خاطر نشان کرد: سپاه در این عملیات 625 شهید، 3468 مجروح و 452 اسیر و مفقود داشت. این عملیات 13 روز ادامه یافت و طی آن تعدادی از ارتفاعات مرزی از جمله ارتفاعات زالوآب و قلاویزان بجز کله قندی به تصرف در آمده و جاده مهران دهلران و مهران ـ ایلام از کنترل ارتش عراق خارج گردید. بدین ترتیب ارتباط جبهه های میانی و جنوبی از طریق این دو جاده برقرار شد.

راوی دفاع مقدس ادامه داد: همچنین ارتفاعات زالو آب و نمه کلان و پاسگاه های ایرانی فرح آباد و رضا آباد آزاد گردید و پاسگاه های عراقی زالو آباد، دراجی و سد روفاز کنجان چم به تصرف نیروهای ایرانی و در طی عملیات والفجر 3 در مجموع حدود 60 کیلومتر مربع به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.

کلانتریان تصریح کرد: در این عملیات یک فروند هواپیما، 3 فروند بالگرد ارتش عراق منهدم و 509 نفر از نیروهای عراقی به اسارت در آمده و حدود 5 هزار نفر آنها کشته یا زخمی شدند. در جریان عملیات، صدام خود را به منطقه زرباطیه رساند و بی درنگ دو تن از فرماندهان گردان های تیپ 417 را که عامل شکست تلقی شده بودند ترسو و بزدل قلمداد کرده و آنها را اعدام کرد.

وی افزود: از آغاز عملیات والفجر 2 تا پایان عملیات والفجر 3 در 13/5/1362 حدود 2 هزار نفر از نیروهای اسلام به شهادت رسیدند. موفقیت دو عملیات والفجر 2 و والفجر 3 موجب شد تا بار دیگر ابتکار عمل در جبهه ها بدست ایران افتاده و مسئولین کشور به تداوم اینگونه عملیات ها امیدوار شوند. بر همین اساس سخنگوی شورای عالی دفاع در پایان جلسه 18/5/1362 این شورا اعلام کرد که عملیات ها تا تحقق حقوق ایران ادامه خواهد داشت.

کلانتریان با بیان خاطره ای از این عملیات تاکید کرد: شهید سعید سلیمانی یکی از رزمندگان در عملیات والفجر 3 مدتی عاشق دختری بود که بعد از مدتی توانست جواب مثبت بگیرد؛ یک روز بعد از مراسم نامزدی اش با تعدادی جعبه شیرینی به پادگان برگشت تا برای مراسم ازدواجش مرخصی بگیرد، در حالی که برای عملیات آماده می شدیم. با اصرار فراوان با رزمندگان به عملیات آمد و در همان شب تنها شهیدی که در آن منطقه داشتیم همان تازه داماد بود.

وی در پایان گفت: نتیجه این دو عملیات، فرماندهان سپاه، ارتش و همچنین مسئولین کشور را راضی کرد و آنها را برای برنامه ریزی جهت عملیات بعدی تشویق نمود و موجب افزایش روحیه رزمندگان اسلام شد.

استعداد دشمن

تیپ های 506، 417، 420، 502، 424، 18، 38، 48 و 503 پیاده؛

تیپ های 37 و 70 زرهی؛
تیپ 4 گارد مرزی؛
تیپ 4 پیاده کوهستانی؛
گردان های کماندویی المثنی، مدلول، بلال و حدیبه؛
گردان 9 مکانیزه تابع لشکر 2 پیاده کوهستانی؛
گردان 7 تانک تابع لشکر 2 پیاده کوهستانی؛
گردان 1 موشک ضد تانک؛
گردان های 53، 240 و 639 توپخانه و آتشبار خمپاره 120.

سازمان رزم خودی

قرارگاه نجف اشرف به فرماندهی محمد علی جعفری مسئولیت اجرای این عملیات را برعهده داشت و یگان های تحت امر این قرارگاه نیز عبارت بودند از:

الف) سپاه پاسداران:

لشکر 41 ثارالله با استعداد 6 گردان؛
لشکر 5 نر با استعداد 7 گردان پیاده؛
لشکر 27 محمد رسول الله (ص) با استعداد 2 گردان پیاده کمیل به فرماندهی شهید ابراهیمعلی معصومی و گردان عمار به فرمانهدی حاجی پور؛
لشکر 17 علی ابن ابیطالب(ع) با استعداد 3 گردان پیاده؛
تیپ مستقل 21 امام رضا(ع) با استعداد 5 گردان پیاده؛
تیپ مستقل 11 امیرالمؤمنین(ع) با استعداد 2 گردان پیاده؛
تیپ مستقل 5 رمضان با استعداد 1 گردان تانک و 1 گردان مکانیزه؛

ب) ارتش جمهوری اسلامی:

تیپ 4 زرهی از لشکر 21 حمزه؛
تیپ 40 سراب (پیاده)؛
تیپ 84 خرم آباد با استعداد دو گروهان پیاده + یک گروهان تانک؛

توپخانه:

سپاه : 4 آتشبار؛
ارتش: 9 آتشبار؛

خلاصه ی عملیات

نام عملیات: والفجر 3

زمان اجرا: 7/5 /1362

رمز عملیات: "یا الله"، "یامحمد"، "یاعلی"

مکان اجرا: شهرهای مرزی مهران – جبهه میانی جنگ

ارگانهای عمل کننده: رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی

اهداف عملیات: آزادسازی شهر مهران و مناطق پیرامون

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار