داستان‌سرایی جدید اسرائیل و فرانسه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه

اسرائیل با کمک فرانسه قصد دارد داستان جدید دیگری را در رابطه با سلاح شیمیایی سوریه و ادعای استفاده نظام سوریه از این سلاح را مطرح کند.
کد خبر: ۱۶۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲ - 14April 2014

داستان‌سرایی جدید اسرائیل و فرانسه درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از پایگاه خبری "العهد"، بعد از گذشت ۷ ماه از پایان یافتن بحران سلاح شیمیایی سوریه، که با پیشروی ارتش سوریه به منطقه حومه دمشق مقارن شده بود، درحالی که مخالفان مسلح نظام سوریه سعی داشتند، در حلب دستاوردی برای خود کسب کنند، این بار هم شایعه استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی مطرح شد، اما گرم کننده بازار این خبر این بار رژیم صهیونیستی است.

هم اکنون تمام صداهایی که منادی برگزاری کنفرانس ژنو۳ بودند آرام گرفته است، چرا که آن شرایطی که باعث شد تا دولت سوریه حضور در کنفرانس ژنو۲ را بپذیرد اکنون دیگر حاکم نیست.

هم اکنون ارتش سوریه با کمک نیروهای هم پیمان خود در میدانهای نبرد داخلی پیروزیها و پیش رویهای بسیار مهمی را به دست آوردهاند، مسالهای که دیگر نباید کشورهای غربی و عربی حامی گروههای تروریستی در سوریه انتظار آن را داشته باشند تا نظام در سوریه قبول کند، چشم پوشیهایی را نسبت به مخالفان خود داشته باشد.

برهمین اساس نیروهای دولتی ارتش سوریه در نبردهای اخیر در مناطقی همچون القنیطره، درعا، کسب، ادلب و حتی حلب به پیروزهای چشم گیری دست یافتند.

تا به امروز این گونه تصور میشود که تمام نبردها در یک کفه ترازو قراردارند و در کفه دیگر تنها نبرد حلب است، اما در دیگر جبهههای نبرد در دمشق و حومه آن یعنی در غوطه شرقی و غربی و حتی در شهر حمص و مناطق نزدیک به آن گروههای مسلح مخالف نظام متحمل شکستهای بسیار سنگینی شدهاند.

هم اکنون دولت سوریه در تمام جبهههای داخلی به گونهای با گروههای مسلح تروریست مبارزه کرده که دیگر توانی برای مخالفان باقی نگذاشته و آنها را به حدی رسانده که تنها پای فرار داشتهاند.

هم اکنون مخالفان نظام سوریه برای به تصرف در آوردن پایتخت اقتصادی سوریه یعنی استان حلب تمام تلاش و توان خود را به کار گرفتهاند، آنها تنها دم از پیشروی در این شهر نمیزنند بلکه آن قدر به توان نداشته خود ایمان دارند که دم از تصرف کامل آن میزنند، آنها برای این سخنان خود توجیه دارند و میگویند: نظام سوریه پیش از یکسره کردن تکلیف جنگ در دمشق و حومه آن و یکسره کردن کار جنگ در حمص باید برای تصرف حلب اقدام جدی را به کار بندد، غافل از اینکه ارتش سوریه در حلب هم در انتظار آنهاست.

تروریستها از این میهراسند که در صورت یکسره شدن تکلیف جنگ در مناطق جنوبی و مرکزی سوریه ارتش میتواند بسیاری از نیروهای مازاد خود در این جبههها را به شمال منتقل کند که در این صورت شکست بسیار سریعی را به آنها تحمیل خواهد کرد.

تاکنون مخالفان مسلح نظام سوریه نه در شمال و نه در جنوب و نه در مرکز سوریه نتوانستهاند پیروزی راهبردی را بر ارتش سوریه و نظام در این کشور تحمیل کنند، حال اینکه ارتش سوریه به سادگی موفق شد بسیاری از جبهههای نزاعی را که مخالفان مدعی پیروزی در آن بودند را به سرعت از کنترل آنها خارج کند.

هم اکنون در جبهههای شمال سوریه و در حلب مخالفان مسلح نظام در این نبرد از گروه موسوم به "ارتش مهاجرین و انصار" استفاده میکند، نیروهای این گروه را نیروهای مسلح قفقازی آموزش دیده تشکیل میدهد.

در چنین شرایطی است که بار دیگر ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط نظام سوریه از سوی غرب و هم پیمانانشان مطرح میشود، در نخستین مرتبه که چنین ادعایی از سوی غرب و گروههای تروریستی در داخل سوریه، ضد نظام بشار اسد رئیس جمهوری این کشور مطرح شد نظام از مجامع بین المللی خواست تا در این باره تحقیقاتی را فورا آغاز کنند.

در آن زمان غرب و آمریکا دست به دست هم دادند و دمشق را به استفاده از سلاح شیمیایی به دروغ متهم کردند، در آن زمان آمریکا به شدت تهدید کرد که پاسخ این اقدام دمشق را با اقدامی نظامی خواهد داد، اما با مخالفت روسیه با این مساله و مطرح شدن پیشنهادی از سوی مسکو سرانجام همگان پذیرفتند تا سلاح و ذخایر شیمیایی سوریه به خارج از این کشور با هدف نابودی منتقل شود.

این بار هم دولت سوریه نامهای به سازمان ملل ارسال کرد و در آن پیش از وقوع حمله مجدد شیمیایی اعلام کرد که با رصد و ره گیری تماسهای بین مخالفان در منطقه جوبر در نزدیک پایتخت سوریه متوجه شده است گروههای تروریستی قصد استفاده از سلاح شیمیایی دارند تا بعد از آن نظام سوریه را به استفاده و بکارگیری از این سلاح متهم کنند.

این بار اگر چه خود مخالفان نظام از وقوع چنین حملهای خود خبر ندادند، اما اسرائیل خود بازار تبلیغات داغ این خبر را به دست گرفت، شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل که به زبان عبری برنامه پخش میکند در این رابطه اعلام کرد: منابع عالیرتبه ارتش اسرائیل متوجه شدند، نظام سوریه در منطقه جوبر در نزدیک دمشق از گازهای سمی و شیمیایی استفاده کرده است.

اسرائیل همچنین به نقل از منابعی که آنها را نظامی و اسرائیلی خوانده اعلام کرد: نظام سوریه این بار از گازهای سمی و کشنده استفاده نکرده است بلکه از نوعی گاز استفاده کرده که پس از چند ساعت قربانیان را فلج میکند.

بعد از گذشت چهار روز از آن واقعه اکنون ائتلاف مخالفان نظام سوریه از طرح استفاده نظام سوریه از این گازها مطلع شده با پیوستن به ادعای اسرائیل، نظام سوریه را به استفاده از این گازها متهم کرد و خواستار تحقیق جامعه بین المللی در این رابطه شد، روز گذشته نظام رسماً و علناً مخالفان نظام را به استفاده از این گازها متهم کرد، رسانههای غربی وابسته به فرانسه نیز هماهنگ با اسرائیل تبلیغاتی را در این رابطه آغاز کردند.

هم اکنون در پاریس مقامات عالی رتبه این کشور بعد از شکست کنفرانس ژنو۲ مدعی هستند نظام سوریه متوسل به استفاده از این گازها شده است، گازهایی که به گفته مقامات فرانسوی از سوی مجامع بین المللی استفاده از آن ممنوع نشده است.

نظر شما
پربیننده ها