معاون سیاسی سپاه مطرح کرد

نقش سپاه در بازسازی‌های پس از جنگ و سازندگی کشور

معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت: بعد از جنگ با توجه به اقتضائات نظام و انقلاب، سپاه مشارکت جدی و سازنده‌ای در بازسازی خرابی‌های جنگ و تأمین الزامات سازندگی کشور داشت.
کد خبر: ۱۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۹ - 21April 2014

نقش سپاه در بازسازی‌های پس از جنگ و سازندگی کشور

خبرگزاری دفاع مقدس: سردار "رسول سناییراد" معاون سیاسی سپاه: در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ بنا به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی، عدهای از دلسوختگان راستین و پیروان صدیق ولایت فقیه گردهم جمع شدند و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پیریزی کردند.

رسالت خطیر

از همان روزهای نخست مسئولیت سنگین و رسالت خطیری بر عهده این تشکیلات تازه تأسیس بود اما از آنجا که محرک حضور در این نهاد خدمت بیشائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه از ولایت فقیه بود جملگی به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع مأموریت محوله آماده کرده بودند.

سپاه حافظ و نگهبان نظام اسلامی

حضرت امام خمینی(ره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب اسلامی رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گام اساسی در جهت سازماندهی این نهاد برداشت. سپاه نهادی نظامی در جهت اهداف و آرمانهای والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سالروز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار از این جهت است که سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد که حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومت براساس اسلام ناب محمدی(ص) است. سپاه داعیه تحقق نسبی آن را در جهان امروز دارد و دامنه این آرمان تا زمان حکومت عدل جهانی امام مهدی(عج) نیز گسترده است و بدین لحاظ سپاه در افقی فرازمند، دارای آرمانهای مکتبی، انسانی و جهانشمول است که باید همیشه حرکت خود را بدان سوی جهت دهد.

ضرورت تشکیل سپاه و اقدام به موقع امام خمینی(ره)

وقایعی چون خرابکاری، اقدامات مسلحانه ضدانقلاب، خطر بازگشت عناصر رژیم پهلوی و اقدامات ضدانقلابی آنان و بروز هرج و مرج و ناامنی در برخی از مناطق و شورش و اغتشاش گروههای مدعی قومیت و ضدانقلاب در مناطقی همچون خوزستان، کردستان و ترکمن صحرا ضرورت پدید آوردن یا تشکیل یک نیروی نظامی اعتقادی مطمئن و معتمد برای رهبری و انقلاب اسلامی احساس میشد. به علاوه وجود خلأ در نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی به دلیل شرایط بعد از انقلاب و همچنین بروز برخی بینظمیها در کمیتههای انقلاب، ضرورت سازماندهی یک نیروی منسجم و در عین حال مکتبی و انقلابی را مضاعف میکرد، در چنین شرایطی بود که فرمان تشکیل سپاه از سوی معمار کبیر انقلاب اسلامی صادر شد.

کارکردهای سپاه

تعدادی از پاسداران به علاوه نیروهای جوان انقلابی در قالب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سازماندهی و انسجام یافتند و وظیفه کلان آنها نگهبانی از دستاوردهای انقلاب تعریف شد. با توجه به شرایط آن زمان در ذیل این رسالت کلان، کارکردهایی از قبیل کمک به امور نظامی امنیتی، دستگیری عناصر ضدانقلاب، مبارزه مسلحانه علیه گروههای ضدانقلاب، کمک به اجرای دستورات مسئولین انقلاب اسلامی تا حمایت از نهضتهای رهایی بخش و کمک به پیشبرد طرحهای عمرانی گنجانده شد.

سپاه نیروی موثر

سابقه عملکرد سپاه از مبارزه با ضدانقلاب و جلوگیری از تجزیه کشور تا شرکت در جنگ و خلق حماسههای بزرگ است. بعد از جنگ با توجه به اقتضائات نظام و انقلاب، سپاه مشارکت جدی و سازندهای در بازسازی خرابیهای جنگ و تأمین الزامات سازندگی کشور داشت. در این مرحله به کارگیری تجربه مهندسی در جنگ به علاوه روحیات انقلابی و کسب دانش و مهارت لازم، سپاه را به عنوان یک نیروی موثر در این عرصه معرفی کرد.

فعالیت اقتصادی و مقابله با اغتشاش ۸۸

با تشدید تحریمها، حوزه فعالیتهای قرارگاه سازندگی خاتم گسترش و در پروژههای فنی و صنایع نیز سپاه حضور فعال و موثر پیدا کرد. با تحول در تهدیدات و بروز تهدید نرم و نیمه سخت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با جنگ نرم و جنگ اطلاعاتی علیه نظام نیز نقش موثری ایفا کرد. همچنین بروز فتنهها و توطئههای پیچیدهای مثل فتنه ۸۸ که ناشی از قدرت طلبی و انحراف برخی از گروهها و اشخاص انقلابی گذشته و برداشته شدن مرزهای سیاسی و اعتقادی با جریان ضدانقلاب و طمع دشمن بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش موثر و تعیین کنندهای ایفا کرد.

اتهامهای دروغین

با توجه به نقش سپاه در مقابله با بیگانه، ضدانقلاب و جریانات انحرافی موجی، دشمنان مردم و نظام جمهوری اسلامی موجی از سپاه هراسی به راه انداختند و نقشهای بازدارنده و پیش برنده سپاه در عرصههای سازندگی، پیش برندگی انقلاب و عمق بخشی فرهنگ و تفکر انقلابی با حملات ناجوانمردانه ضد انقلاب مواجه شد، به گونهای که با بیانصافی سپاه متهم به فعالیتهای اقتصادی و دخالتهای سیاسی برای سهم خواهی در عرصه داخلی شد.

 سبزجامگان مقتدرتر از دیروز

امروز نیز حملات مغرضانه و پوشالی ادامه دارد، در حالیکه ارزش و اثرات حضور سپاه در عرصههای سازندگی و مقابله با جنگ نرم دیده میشود. گروههایی که نوعی تأثیرپذیری از فضای بیگانه، بیرونی و یا کم اعتنایی به ارزشهای انقلاب و انحراف از معیارهای اصیل انقلاب را دارند همچنان بر طبل حمله به سپاه کوبیده و به زعمِ هشدار باش، مواضع ضدانقلاب و بیگانه را تکرار میکند. اما فرزندان انقلاب در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تکیه بر اعتقادات راسخ مکتبیِ خویش به هیچ کدام از این حملات و ناجوانمردیها اعتنایی نکرده و همچنان در ایفای نقش و رسالت انقلابی خود علیرغم همه ملامتها و جفاها اصرار میورزند.

نظر شما
پربیننده ها