در آستانه جلسه انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

دیدار نبیه بری با سید‌حسن نصرالله و توافق بر گزینه "میشل عون"

منابع مطلع در لبنان اعلام کردند رئیس پارلمان لبنان به دیدار دبیرکل حزب‌الله لبنان رفت تا در خصوص جلسه روز چهارشنبه برای انتخاب رئیس‌جمهور تبادل نظر کنند. این منابع از قطعی شدن توافق دو طرف بر "میشل عون" رئیس "جریان آزاد ملی" خبر دادند.
کد خبر: ۱۶۶۶۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷ - 20April 2014

دیدار نبیه بری با سید‌حسن نصرالله و توافق بر گزینه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، روزنامه الدیار لبنان با اعلام خبر دیدار نبیه بری و سید حسن نصرالله، بدون اشاره به زمان آن، افزود، به نظر میرسد که جریان ۸ مارس، نامزد مورد توافق خود برای ریاست جمهوری را انتخاب کرده و اکنون توافق بری روی میشل عون است.

الدیار نوشت: سناریوهای مطرح برای ریاست جمهوری، در سطح داخلی لبنان، لبنانی باقی خواهد ماند اما به نظر میرسد که این امر به تحولات منطقهای و بین المللی نیز بستگی دارد؛ از سوریه گرفته تا موضوع هستهای ایران.

این روزنامه نوشت که در سطح داخلی نبیه بری از فرصت استفاده کرد و چهارشنبه را برای برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور اعلام کرد تا همه را در برابر مسئولیت خود قرار دهد.

بنابراین گزارش، هر چند ممکن است جلسه روز چهارشنبه برای انتخاب رئیس جمهور به حد نصاب برسد، اما ممکن است که مطرح شدن نامزد جدیدی، برخی را غافلگیر کند و کار به جلسه دیگری بکشد تا توافق بینالمللی و منطقهای بر سر آن به توافق برسد.

منابعی در جریان ۸ مارس در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که سفر شخصیتهای لبنانی به پاریس، واشنگتن و ریاض افزایش یافته است. با این حال، به نظر میرسد توافق منطقهای و بینالمللی بر این است که رئیس جمهوری جدید با اجماع مطلق انتخاب شود نه با دو سوم آراء و شاید هم در آینده نزدیک شاهد انتخاب رئیس جمهور با اختلاف چند رأی باشیم مانند آنچه برای سلیمان فرنجیه و الیاس سرکیس رخ داد.

الدیار افزود که جریان ۱۴ مارس در حال بررسی وضعیت نامزدی سمیر جعجع رئیس حزب «نیروهای لبنانی» است در حالیکه ۸ مارس از جمله نبیه بری رئیس پارلمان، میشل عون رئیس «جریان آزاد ملی» را برای نامزدی این جریان انتخاب کردهاند.

الدیار نوشت: اطلاعات رسیده نشان میدهد که بری با سید حسن نصرالله دیداری داشته است و بر روی عون توافق حاصل شده.

بنا بر این گزارش، منابع مطلع تاکید کردند که در دیدار نصرالله و بری به جزئیترین جزئیات سیاسی و امنیتی لبنان و همچنین موضوعات منطقهای نیز پرداخته شده است تا نحوه تعامل با تحولات داخلی و منطقهای مورد بررسی قرار بگیرد.

بنابر اعلام منابع مطلع، جریان ۸ مارس میشل عون را نامزد خود تعیین کرده است... اما در عین حال بعید نیست که در لحظات آخری که به برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور مانده، اسامی اشخاص جدیدی مطرح شود.

الدیار با اشاره به حساسیت موقعیت کنونی در منطقه و لبنان و اتفاقاتی که در سوریه در جریان است و با اشاره به موفقیتهای چشمگیر ارتش سوریه در منطقه القلمون، تاکید کرد که اینجا چهره حقیقی سران مقاومت (در لبنان یعنی نصرالله و بری) بارز شد و امید برخی (مخالفان) درباره اختلافات میان این دو (حزب الله و جریان امل) از درجه اعتبار ساقط شد... و این امر بسیار مهم و راهبردی نقطه عطفی برای مقاومت در لبنان است.

نظر شما
پربیننده ها