آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه طراحی شد؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که با عمر انقلاب برابری می‌کند یعنی با پیروزی انقلاب، این نهاد مقدس هم متولد شد و برای اینکه از سایر نهاد‌ها و ارگان‌های انقلابی مشخص باشد، آرمی را برای خود برگزید که سال‌های سال از آن می‌گذرد و کمتر کسی به آن توجه کرده است.
کد خبر: ۱۶۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳ - 22April 2014

آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چگونه طراحی شد؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهادی است که با عمر انقلاب برابری میکند؛ یعنی با پیروزی انقلاب، این نهاد مقدس هم متولد شد و همانند سایر نهادها و ارگانهای انقلابی، آرمی را برای خود برگزید تا با آن شناخته شود. اکنون سالهای سال از تاسیس سپاه میگذرد و کمتر کسی به آرم این نهاد، جزییات و مفهومی آن توجه کرده است، لذا برای روشن شدن این موضوع، با مسئول وقت ستاد مرکزی و روابط عمومی و انتشارات سپاه و مسئول وقت واحد هنرهای تجسمی تبلیغات سپاه گفتوگویی را انجام دادیم که در ادامه آمده است.

سردار "یوسف فروتن" در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس در این باره اظهار کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی، در کشور تغییرات عمدهای شکل گرفت. چرا که حکومت شاهنشاهی واژگون شده بود و تمام معیارهای آن رژیم نیز باید از بین میرفت. در چنین اوضاعی که نظام مقدس جمهوری اسلامی برای مصون ماندن از تهدیدات، نیاز به یک تشکیلات توانمند نظامی داشت، بنا به دستور حضرت امام خمینی(ره) هسته اولیه سپاه در کشور تشکیل شد.

مسئول وقت ستاد مرکزی و روابط عمومی و انتشارات سپاه ادامه داد: با صدور این فرمان، شورای انقلاب به هفت نفر از برادران از جمله آقایان رفیقدوست، بشارتی و کلاهدوز مأموریت داد تا سپاه را به صورت رسمی تشکیل دهند که با تشکیل آن، بنده از سوی شورای فرماندهی مأمور طراحی آرم و مُهر برای سپاه شدم. با ابلاغ این مأموریت، یکی از برادران حزبالهی را دعوت به همکاری کردم تا آرمی با شاخصههای نظامی، عقیدتی و قرآنی برای این نهاد تازه تأسیس طراحی کند. بدین ترتیب وی بعد از صرف یک ماه و نیم تا دو ماه زمان برای طراحی آرم، سه نمونه با مشخصات مورد اشاره طراحی کرد که از بین آنها آرم فعلی تأیید شد.

وی در تشریح مفهومی نشانههای به کار رفته در آرم گفت: «لا» به کار رفته منبعث از «لا اله الا الله» است که بیانگر دیدگاه و تفکر عقیدتی ماست. یعنی تفکر غیراسلامی و غیرقرآنی را قبول نداریم. در رأس هم آیه قرآنی «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» (و هر آنچه میتوانید از نیرو فراهم کنید تا به وسیله آن دشمنان خدا و خودتان را بترسانید) قرار دارد.

سرهنگ بازنشسته محمدرضا قادری، مسئول وقت واحد هنرهای تجسمی تبلیغات سپاه نیز درباره این آیه بیان کرد: با توجه به معنی و مفهوم آیه فوق، تقویت نیروها و تسلیحات نظامی در جهت پاسداری از دین خدا و آمادگی همهجانبه در برابر انواع تهدیدات، استنباط میشود که در واقع این آیه، سرلوحه و شعار اصلی و هویت ساختاری تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

وی دایره بالای آرم را نشانه کره زمین دانست و گفت: کره زمین نمادی از جهانی بودن و تأکیدی بر حضور بینالمللی ما در عرصههای مختلف جهانی است. وجود این نماد گویای جهانشمول بودن راه و اعتقاد پاسداران انقلاب اسلامی است.

سردار فروتن شاخه به کار رفته در آرم را شاخه زیتون یعنی سمبل و نشانه صلح معرفی میکند و بیان میدارد: علت بهکارگیری آن در این آرم این است که بدین وسیله نشان دهیم صلحطلب هستیم. اما اگر لازم باشد مبارزه هم میکنیم. زیرا معتقدیم قسط و عدل زمانی برپا میشود که قدرت نظامی با تفکر صحیح قرآنی همراه باشد.

سرهنگ قادری با بیان اینکه دست راست نماد قدرت است، به مشت گره شده با اسلحه اشاره میکند و میافزاید: در این نشان، مشت گره شده با اسلحه نماد بارز مقاومت مسلحانه مردمی و به بیان دیگر گویای مجاهدت در راه خدا، ایستادگی و مقاومت مردمی برای دفاع از آرمانهای اسلامی و انقلابی و مبارزه علیه طاغوتهای زمانه است.

وی سخنان خود را اینگونه ادامه میدهد که به جهت پاسداری و حفاظت از دین خدا و با در نظر گرفتن و مردمی بودن زیر بنای تشکیل این نهاد مقدس، نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر آن نهاده شده است.

مسئول وقت روابط عمومی و انتشارات سپاه نیز در این رابطه ادامه میدهد: در اساس نامه اصلی که در مجلس موجود است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ثبت شده است. اما چون معتقد بودیم سپاه محدود به ایران نمیشود، کلمه ایران را در آرم پیش بینی نکردیم.

وی سال ۱۳۵۷ که در پایین آرم ذکر شده را سال تأسیس واحدهای سپاه (قبل از صدور فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل سپاه در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸) اعلام میکند.

سردار فروتن اینگونه ادامه میدهد که پس از تصویب طرح در شورای فرماندهی، برای تأیید خدمت نمایندگان حضرت امام (ره) و شورای انقلاب (شهید دکتر بهشتی) ارسال کردیم. زیرا معتقد بودیم و هستیم که نماینده ولایت، موجودیت ما را مهر تثبیت میزند. بدین ترتیب در دومین جلسه رسمی که خدمت حضرت امام خمینی (ره) در قم رسیدیم، امام خطاب به ما فرمودند: «کارهای شما در قالب قرآن باشد. به نحوی که نه از آن جلو بیفتید و نه عقب بمانید. هرچه در توان دارید برای حفظ و توسعه اسلام و قرآن به کار گیرید.» وقتی ایشان این صحبتها را فرمودند، متوجه شدیم امام (ره) این آرم را برای ما تفسیر کردهاند.

نظر شما
پربیننده ها