محمدحسین پیکانی پژوهشگر دفاع مقدس:

در دانشگاه ها کمبود بحث های دفاع مقدس حس می شود

نویسنده کتاب جنگ شهرها عتوان کرد: ما در درس های دانشگاهی و کتاب ها کمبود بحث های دفاع مقدس را احساس می کنیم و این موضوع باعث شد در وجودم انگیزه ای برای پژوهش درباره جنگ شهرها و دفاع موشکی ایجاد شود.
کد خبر: ۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱ - 06September 2013

در دانشگاه ها کمبود بحث های دفاع مقدس حس می شود

"محمدحسین پیکانی"، پژوهشگر و نویسنده کتاب "جنگ شهرها و دفاع موشکی" در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس، با اشاره به هدف خود از نگارش این کتاب گفت: 8 سال دفاع مقدس دارای ابعاد مختلفی بود که به دو دسته آشکار و پنهان تقسیم میشود.یکی از این مسائل پنهان، موضوعات موشکی است که به دلیل محرمانه بودن، اطلاعات کمی از آن در سطح جامعه منتشر شده و در مورد آن نیزکتابی نوشته نشده است.با این وجود شنیدن این مسائل برای بسیاری از مردم جذابیت فراوانی دارد.

وی افزود: نویسندگان موضوعات دفاعی نتوانستند اطلاعات دفاع موشکی را به صورت کتاب یا در نشریات چاپ کنند و این اطلاعات سال ها مخفی مانده بود. یکی از همین موارد پنهان، دفاع موشکی در سال های جنگ ایران و عراق است. به این دلیل تصمیم به تالیف کتاب "جنگ شهرها و دفاع موشکی" گرفتم.

پیکانی با اشاره به این که در دنیا موشک را به عنوان سلاحی دفاعی و بازدارنده می شناسند، گفت: نقش این سلاح در سرنوشت جنگ بسیار مفید بود و از جنگ شهرها و کشتار مردم به طور قابل توجهی جلوگیری می کرد. این سلاح در قطعنامه سازمان ملل نقش حائز اهمیتی داشت که از آن هیچ صحبتی نشده است.

مدرس درس آشنایی با دفاع مقدس، در رابطه با تعداد موشک هایی که در 8 سال جنگ تحمیلی از سوی ایران شلیک شد، بیان کرد: در هیچ کتابی تا کنون به این موضوع اشاره نشده بود اما در کتاب جنگ شهرها و دفاع مقدس، برای بار اول حقیقت های دفاع موشکی را بازگو کردیم. در زمان جنگ همزمان با حملات زمینی مباحث موشکی هم وجود داشت اما به آنها به صورت جزئی پرداخته نشده بود. آن زمان وقتی ایرانیان عملیاتی را آغاز می کردند که سرانجام با شکست عراقی ها مواجه می شد، منافقین برای جبران این شکست، حمله به شهرها را شروع می کردند و اگر حمله موشکی نبود محال بود در برابر آتش دشمن دوام بیاوریم.

وی در ادامه تصریح کرد: از گذشته تا حال به دلیل این که از سرنوشت موشکی ایران هیچ اطلاعاتی را از طریق رسانه و کتاب به نسل امروز انتقال نداده ایم بنابراین افرادی در جامعه هستند که از این موضوع سوء استفاده کرده و هرطور که دوست دارند این مباحث را به نسل های امروزی انتقال می دهند.

وی با ذکر مثالی درباره کسانی که با سرنوشت موشکی ایران بازی کرده و اطلاعات غلط را در اختیار نسل جدید می گذارند، گفت: کتاب هایی در رابطه با دفاع موشکی به صورت داستانی تخیلی چاپ شده که محتوای آن چنین است: "اولین موشک را ما برسر عراقی ها زدیم" و یا داستان هایی از قبیل این که "ما موشکی زدیم که در هوا برد آن زیاد شد و خورد به بانک مرکزی عراق". اما کسی به این نوشته های اشتباه اعتراضی نمی کند زیرا از داستان واقعی آن خبر ندارند.

پیکانی، با اشاره به بررسی واقعیت های جنگ موشکی در این کتاب گفت: من با تحقیقات فراوانی که در این زمینه انجام دادم متوجه شدم اولین موشکی که از سوی ایران به عراق پرتاب شد 21 اسفند ماه سال 1363 بود که به بانک رافدین عراق اصابت کرد. در صورتی که در کتاب دیگری پرتاب موشک را در ماه مبارک رمضان، فصل تابستان گفته شده بود.

نویسنده کتاب جنگ شهرها خاطرنشان کرد: ما در درس های دانشگاهی و کتاب ها کمبود بحث های دفاع مقدس را احساس می کنیم و این موضوع باعث شد در وجودم انگیزه ای برای پژوهش درباره جنگ شهرها و دفاع موشکی ایجاد شود. قصد نداشتم این داستان را به صورت کتاب در بیاورم اما کم کم پژوهش هایم آن قدر شیرین شد که شروع به نوشتن کتاب کردم، آغاز کار نیز با استناد به اسنادی بود که مطالب آن جایی نقل نشده و مشکل حفاظتی نیز نداشت اما مقداری حساسیت بر روی آنها وجود داشت.

پیکانی در پایان بیان کرد: من برای نوشتن این کتاب، هزاران نسخه از نشریه های 8 سال جنگ تحمیلی را جمع آوری کردم. به تلکس های خبر، خبرگزاری ها رفته و روزشمارهای جنگ ایران و عراق و اسناد رسمی سازمان بین الملل را پیدا و شروع به خواندن مطالبش کردم، بعد از آن مطالب گردآوری شده را تحلیل کردیم و در مجموع جمع آوری اطلاعات و نگارش این کتاب 3 سال به طول انجامید.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار