ناصر ابوشریف در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس

حل بحران سوریه از طریق وحدت گروه های مقاومت اسلامی منطقه امکانپذیر است

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه نوک پیکان دشمنی های ما باید به سمت اسراییل باشد، گفت: بحران های منطقه بویژه مسئله سوریه از طریق وحدت گروه های مقاومت اسلامی در منطقه حل و فصل می شود.
کد خبر: ۱۶۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸ - 21April 2014

حل بحران سوریه از طریق وحدت گروه های مقاومت اسلامی منطقه امکانپذیر است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مساله فلسطین همواره در صدر دغدغه های بینالمللی جمهوری اسلامی بوده است؛ مساله ای که در چند سال اخیر و به خاطر تاثیرپذیری از تحولات مصر و سوریه، دچار فراز و فرودهایی نیز بوده است. در واقع همزمان شدن تحولات سوریه و مصر منجر به رفتارهای مختلف از سوی برخی از گروه های فلسطینی شده است. 

اما جنبش جهاد اسلامی فلسطین رویکرد متفاوتی در سالهای اخیر داشت. این جنبش، در عین حال که نزدیکی خود با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرد، بر موضع بی طرفی خود در مساله سوریه تاکید کرد و مساله فلسطین را به عنوان اولویت نخست در برنامه هایش دنبال نمود. "ناصر ابوشریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران نیز در نشستها و همایشهای مختلفی که در سه سال اخیر در ایران برگزار شد و نیز در دیدارهایی که با شخصیت های مختلف داشت، همین رویه را مد نظر داشت.

در همین راستا خبرگزاری دفاع مقدس با "ناصر ابوشریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران گفتگو کرده است:

*رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته خود با مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى تاکید کردند که دشمنان اسلام با به راه انداختن اختلافات در جهان اسلام، میخواهند توجه ملت ها از مساله فلسطین گرفته شود. به نظر شما اختلافات جهان اسلام به نفع چه کسانی است؟
 
متاسفانه همواره برخی از این کشورهای منطقه میخواهند این درگیریها ادامه یابد که این اتفاق باعث سوءاستفاده رژیم صهیونیستی از فضای موجود شده، که بدین ترتیب بهره برداری لازم را از این وضعیت میکند. بنابراین برای حل این فاجعه انسانی باید همه تلاش کرده و هوشیار باشیم.
 
* گروه های مقاومت اسلامی  چگونه می توانند در پیروزیهای جهان اسلام و قضایای مهمی مثل سوریه و فلسطین همکاری کنند؟
 
خوشبختانه مسئولان ایران ومقام معظم رهبری مسئله فلسطین را در اولویت قرار داده و ایران حمایت از دیگر کشورهای اسلامی را بر مبنای حمایت از فلسطین و مقاومت اسلامی انجام میدهد.
 
متاسفانه در گذشته و در سال های اخیر محور مقاومت دچار خلل شده بود که این اختلافات باید باز سازی شود، باید یکبار دیگر گروه های مقاومت فکر کنند چطور می توانند پیوستگی سابق را با یکدیگر بدست آورند چون تنها دشمن ما "صهیونیست" است، لذا مسلمانها نباید با هم دشمنی کنند و باید نوک پیکان مخاصمه و حملات خود را به سمت اسراییل هدف قرار داده و از درگیری های داخلی جلوگیری کنند. به نظر من گروههای مقاومت می توانند نقش مهمی را در حل بحران سوریه ایفا کنند.
 
* تحولات مصر چه تاثیری بر روی قضیه فلسطین و مقاومت اسلامی و سایر گروه های فلسطینی گذاشته است؟
 
متاسفانه مسئله مصر بر فلسطین تاثیر منفی گذاشته و بعضی از رسانه های گروهی تبلیغات منفی علیه فلسطینی ها راه انداختند. یک ارتباط تنگاتنگی  میان حماس و اخوان المسلمین از گذشته وجود داشته، البته عدهای از فلسطینی ها خود را با مسائل مصر مرتبط می کنند که به نظر ما کار اشتباهی است. تحولات مصر تاثیر منفی بر روی رابطه مصر و غزه گذاشته و متاسفانه دستگاه های دولتی مصر و رسانههای آن تحرکات منفی را که نه به نفع فلسطین بود و نه به نفع مصرعلیه فلسطینی ها به راه انداختند.
 
*به نظر شما حل بحران سوریه از چه طریقی امکان پذیر است؟
 
مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه با شکست روبرو شد چراکه ایران در این مذاکرات حضور نداشت. ایران کشور مهمی در منطقه است و مشکلات خاورمیانه بدون ایران حل نمی شود. بحران سوریه بدون توافق با کشورهای مهم منطقه از جمله ایران به نتیجه نمی رسد و علت شکست مذاکرات ژنو عدم همکاری و همفکری کشورهای مهم منطقه وعدم حضور ایران دراین مذاکرات و گفتگو ها بود. ما معتتقدیم تنها راه حل بحران سوریه راه حل سیاسی است و تحقق این مهم نیازمند تلاش بسیار گسترده کشورهای مهم منطقه است.
 
*بی توجهی برخی کشورهای منطقه به مساله فلسطین و درگیر شدن به اختلافات، چه تاثیری بر مساله فلسطین گذاشته و نقش ایران در این بین چگونه بوده است؟
 
در حال حاضر مسئله فلسطین در بدترین حالت خود قرار دارد و رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از این فرصت برای تحمیل صلح به نفع رژیم غاصب قدس عمل میکند بنابراین ما از تمام کشورهای مسلمان میخواهیم که آرمان حفظ فلسطین به اولویت اول جهان اسلام برگردد چراکه هر چقدر به مسئله فلسطین توجه شود اتحاد در جهان اسلام بیشتر میشود و حساسیت شرایط منطقه و کشورهایی چون سوریه، لبنان وعراق نباید انحرافی در مسیر توجه به قضیه فلسطین ایجاد کند و خوشبختانه مسوولان ایران ومقام معظم رهبری مسئله فلسطین را در اولویت میدانند و ایران حمایت از دیگر کشورهای اسلامی را برای حمایت از فلسطین ومقاومت اسلامی انجام میدهد.
 
 5. توصیه شما برای زنده نگه داشتن قضیه فلسطین به عنوان نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین به مسلمان و گروه های مقاومت چیست؟
 
مسئله فلسطین مسئله مقدسی است و باید این قضیه مهم جهان اسلام از کشمکشهای سیاسی دور شود. موضوع فلسطین از حماس، مصر، فتح، جهاد اسلامی و دیگر گروه های فلسطینی مهم تر است.
 
نظر شما
پربیننده ها