کتاب "فرهنگ جنگ‌های ایران" منتشر می‌شود

ایرانیان طی 2720 سال و از زمان مادها تا امروز 1080 جنگ با بیگانگان انجام داده‌اند.
کد خبر: ۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۳ - 02August 2013

کتاب

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، عزیزالله علیزاده دربارهی این کتاب به خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: پس از چهار سال کار سهنفره بر روی تاریخ جنگهای ایران متوجه شدیم ایرانیان طی 2720 سال و از زمان مادها تا امروز 1080 جنگ با بیگانگان انجام دادهاند که آخرین آنها جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده است.

او با اشاره به اینکه تمام اطلاعات مربوط به این جنگها در قالب کتاب "فرهنگ جنگهای ایران" در انتشارات فردوسی مراحل چاپ را میگذراند، دربارهی دلیل نگارش و انتشار این کتاب توضیح داد: علت این موضوع آن بود که میخواستم علت عقبماندگی ایران را بدانم و به نظرم رسید که وقوع جنگهای بیشمار و بیحاصل یکی از علل این عقبماندگی بوده است، زیرا به جز معدودی، بسیاری از این جنگها بیدلیل و فقط برای اینکه دلشان خواسته بجنگند، رخ داده داده است و پس از پیروزی حتی از خزانهی آن کشورها هم استفاده نکردهاند.

علیراده با اشاره به این که در این کتاب اطلاعاتی مانند تعداد پادشاهان، سال وقوع جنگها، مدت زمان آنها و اسامی پادشاهان طرف مقابل درگیری ذکر شده است، ادامه داد: یکی دیگر از علتهای عقبماندگی ایرانیان، کشته شدن و عزل تعداد بسیاری از پادشاهان آن بوده، بهطوری که از بین 417 پادشاه ایرانی، 182 نفر از آنان کشته و یا عزل شدهاند.

او در ادامه با انتقاد به افزایش سختگیری به ناشران در چند سال اخیر گفت: افزایش سختگیری در دو سه سالهی اخیر باعث ضعیف شدن کار ناشران شده است. این در حالی است که بیشتر کار ما در انتشارات فردوسی مربوط به کتابهای دهههای گذشته است، مثلا کتابی با عنوان "هفت بابا سیدنا" کتابی تاریخی در 70 صفحه است که منسوب به حسن صباح است. من این کتاب را که یک نسخه از آن در کتابخانهی ملی بود، پیدا کردم و نیز شرحی 50 صفحهیی بر آن نوشتم، اما مجوز چاپش را ندادند و کتاب غیرقابل انتشار اعلام شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار