نگاهی به 34 سال موفقیت/ سپاه در قاب دستاوردها، فعالیت‌ها و وظایف

تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یاد ما می‌آورد که چه تدبیر حکیمانه‌ای داشت آن پیر جماران؛ چراکه وجود این نهاد ارزشی و انقلابی با سرلوحه قرار دادن مقابله با ابرقدرت های شرق و غرب سعی دارد تا عزت و افتخار حسینی را بیش از پیش نصیب ملت غیرتمند ایران کند.
کد خبر: ۱۶۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰ - 22April 2014

نگاهی به 34 سال موفقیت/ سپاه در قاب دستاوردها، فعالیت‌ها و وظایف

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در سالهای اولیه تشکیل جمهوری اسلامی دستگاه دفاعی و امنیتی بازمانده از دوره پهلوی به پاکسازی و بازسازی نیاز داشت؛ براساس همین نیاز کمیته های انقلاب اسلامی با حضور و شرکت فعال مردم در مساجد به صورت خودجوش تشکیل شد تا با فعالیت های ناجوانمردانه گروهک های ضدانقلاب مقابله کند.چراکه در حقیقت هدف از تشکیل سپاه نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن و کوشش در راه تحقق آرمان های الهی و گسترش حاکمیت قانون بود.البته در این راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کمک تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی هم آمد.

وقتی کارنامه موفق سه دهه سپاه را ورق میزنیم امیدهای مسئولان نظام و همه دوستداران انقلاب در سراسر جهان مضاعف میشود. البته ناگفته نماند که سپاه باید با بهره گیری از تدابیر مقام معظم رهبری خود را آماده فداکاری در عرصه های گوناگون مورد نیاز انقلاب در دهه چهارم نماید که خوشبختانه راه آسان تری را با توجه به تجربه بیش از سه دهه گذشته خود می تواند دستاوردهای بزرگتری را به نظام جمهوری اسلامی و ملت های اسلامی هدیه نماید.

جا دارد در سی و چهارمین سال تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به چند فعالیت مهم این نهاد ارزشی در ذیل اشاره نماییم:

1- القای آرامش به کردستان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دسیسه های دشمنان و گروهک های ضدانقلاب در نقاطی چون خوزستان و کردستان به اوج خودش رسید. تشخیص درست و حضور به موقع سپاه باعث شد تا این شورش ها و التهاب هایی که در کشور ایجاد شده بود کاهش یابد.امروز هم شاهد هستیم که در جای جای خطه کردنشین میهن اسلامی عزیزانی دارد که برای پاسداری از کیان اسلام و حفظ تمامیت ارضی کشور از خون خود مایه گذاشتند تا جمهوری اسلامی سرافراز و پرشکوه بماند.

2- حضور موفق در جنگ تحمیلی  

رژیم بعثی عراق در حالی جنگ را به جمهوری اسلامی تحمیل کرد که صحنه جدیدی از امتحان الهی را برای پاسداران ایجاد کرد و بر مسئولیت خطیر و سنگین آنها افزود.سبزجامگان در ابتدای راه قرار داشتند و از رزم کلاسیک و مفهوم آن چیزی نمی دانستند و حتی از نحوه به کارگیری سلاح های سنگین و تجهیزات و استفاده مستمر از ادوات نظامی در جنگ های کلاسیک، آگاهی نداشتند به استقبال مقابله با دشمن قدّار عراق رفتند.جایگاه ارزشمند سپاه در طول 8 سال دفاع مقدس را نمی توان با هیچ کلام و توصیفی به نگارش درآورد تنها میتوانم به این کلام و فرمایش نورانی حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند: «اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.»، اکتفا کنم.

3- مقابله با ترورهای وحشیانه ضدانقلاب

ترور شخصیت های مؤثر نظام که از سوی دشمنان شیطان صفت به ویژه استکبار جهانی در دستور کار قرار گرفته بود و شهادت فرهیختگانی چون شهید مطهری، شهید سپهبد قرنی، شهید مفتح، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید رجائی، سپاه را بر آن داشت تا در جهت توقف این ترورهای وحشیانه و ناجوانمردانه، به مقابله برخیزد و توطئه شوم ضد انقلاب را از بین ببرد.

4- مأمور امنیت پرواز

استکبار جهانی از راهزنی هوایی نیز دریغ نورزید و با هدایت عمال داخلی خود، جبهه ای دیگر از توطئه های ضد بشری را در پیش روی انقلاب، باز کرد.

انجام چند فقره هواپیما ربایی که با نیت ضربه زدن به حیثیت نظام و زیر سؤال بردن امنیت ایران، در انظار جهانیان صورت پذیرفت، امام امت با بصیرت و دوراندیشی خاص خود و با اعتماد و اطمینان که نسبت به سپاه داشت این نهاد را مسؤول تأمین امنیت پرواز معرفی کرد.

5-در سازندگی نقش بسزایی را ایفا کرد

مأموریت های رزمی، دفاعی و آموزشی، سپاه را از حضور فعال در عرصه ی سازندگی کشور دور نکرده و در این حال و هوای اغتشاش و آشوب اقتصادی از دریچه سازندگی به جنگ با استکبار رفته است. امروز گستره وسیعی از فعالیت های سازندگی از قبیل سدسازی، ساخت اتوبان و فرودگاه، بازسازی تأسیسات و اسکلههای بنادر کشور، راهسازی، سازمان دریایی، پروژههای کشاورزی و دامداری، طرح های آبرسانی و گازرسانی، احداث واحدهای مسکونی، خودروسازی، تولید قطعات صنعتی، درختکاری و احیای جنگل ها و بازسازی مناطق جنگزده را در بر می گیرد.برای پیگیری و هدایت این فعالیت های وسیع، بزرگ و ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تشکیل شد.

وظایفی از جنس سپاه

وظایف این نهاد انقلابی در نخستین اطلاعیه شورای فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در شانزدهم اردیبهشت سال 1358 منتشر شد به این شرح آمد:

کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب.

مبارزه مسلحانه علیه جریان های مسلحانه ضد انقلاب.

دفاع در برابر حملات و اشغال گری های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور.

همکاری و هماهنگی موثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.

کمک در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوری اسلامی.

حمایت از نهضت های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانی تحت نظارت مقام معظم رهبری.

کمک به پیشبرد طرح های عمرانی.

اصلی ترین مأموریت سپاه

اگرچه سپاه برای مقابله با انواع تهدیدات سخت، نیمه سخت و نرم به نظامی گری نیاز دارد اما پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در همه شئون و عرصه های کشور اصلی ترین مأموریتی بود که از روزهای نخست از سوی حضرت امام خمینی (ره) و دیگر مسئولان کشور به سپاه واگذار شد.در دهه اخیر که دشمنان بیداری اسلامی، دایره تهدیدهای خود را در حوزه فرهنگ، متمرکز و سطح عملیات روانی را توسعه داده اند، اندیشه ای مقدس در سطح فرماندهان عالی سپاه شکل گرفت که به فعالیتهای فرهنگی معتقد است.نگاهی به عملکرد سپاه در سنگر دفاع از انقلاب، خنثی سازی توطئه ها و خاموش کردن شعله فتنه های کور گروهک های داخلی و گذری بر عملکرد سپاه در سنگر سازندگی و طراحی و ساخت سلاح ها و تجهیزات فوق مدرن نظامی، همه گویای موفقیت های روزافزون این نهاد افتخارآفرین است.

سپاه پاسداران در آینه کلام امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی (ره) در بخشی از سخنان خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می فرمایند «من از سپاه راضی هستم و به هیچ وجه نظرم از شما برنمی گردد، اگر سپاه نبود، کشور هم نبود؛ من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم، چشم من به شماست، شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید».ایشان همچنین درباره نقش سپاه در پشتیبانی از جمهوری اسلامی فرموده اند «سپاه پاسداران که رُکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان ـ علیه الصلوة والسلام ـ نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شب های تاریک و ظلمانی ستمشاهی بود و در پاسداری از انقلاب و هدف های آن، عاملی مؤثر و رُکنی رکین بوده و هست.»

در سایه سار کلام رهبری معظم امام خامنه ای

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت اللّه العظمی امام خامنه ای نیز درباره جایگاه سپاه در نظام جمهوری اسلامی ایران می فرمایند «سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم نظیر و شاید بی نظیر است؛ یعنی سپاه، موجودی است که ولادت و رشد و نمای آن در صحنه انقلاب، آن هم در عرصه دشوارترین آزمون های انقلاب بود.»

جایگاه و موقعیت سپاه در نظام؛ پدیده کم نظیر

سپاه در تاریخ شناخته شده خود ما، یک پدیده کم نظیر و شاید بى نظیر است، یعنى سپاه ، مـوجـودى اسـت که ولادت و رشد و نماى آن در صحنه انقلاب آن هم در عرصه دشوارترین آزمون هاى انقلاب بود.در اوایل شروع جنگ ، سپاه یک چیز کوچک و طفل تازه به دنیا آمده اى بود، منتها تغذیه صحیح این مـوجـود پـدید آمده در بستر انقلاب اسلامى ، به صورت پى درپى از مواد جارى انقلاب ، او را خـوش بـنـیه و قوى و بالنده کرد، تا آن روزى که اولین معجز نمایى ها را حقایق انقلابى به دسـت ایـن جـوانـان در جـبـهـه انـجـام داد. تـوده هـاى بـى شـکـل ، به شکل یگان هاى منظم درآمدند، عشق ها و شورهاى بى مهار، در چارچوب قواعد و قوانین زبـده رزمـى مـشـغول کار شدند. عشاق فداکارى و جهاد، راه منطقى و عاقلانه جهادِ موفق و منظورِ نظر پروردگار را در تجربه ها پیدا کردند.

ماموریتهای سپاه

به عقیده امام خامنه ای، سه ماءموریت عمده براى سپاه وجود دارد: اول، دفـاع مـسـلحـانـه از انـقـلاب و نظام اسلامى است که این، مأموریت محورى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است. دوم، سـازمـانـدهـى و آمـوزش ارتـش بـیـسـت مـیـلیـونـى اسـت، ایـن ارتـش کـه اول بـار امـام عـزیـزمـان در اولیـن مـاهـهـاى انـقـلاب بر زبان مبارکشان جارى کردند و از آن یاد نمودند، باید وجود خارجى پیدا کند. مأموریت سوم همان چیزى است که امروز سپاه پاسداران در قالب سپاه قدس یا نیروى قدس، از آن یـاد مى کند و امام بزرگوارمان تشکیل هسته هاى مردمى حزب الله در سراسر جهان را یکى از آرزوهاى خود و یکى از دستورهاى کارآینده انقلاب اسلامى در سطح جهان قرار دادند.

نقش زنان در سپاه

در جامعه اسلامی، زنان نقش عظیمی را بر عهده دارند و در نهضت اسلامی نیز بنا به فرمایش امام راحل نه تنها زنان عقب تر از مردان نبودند، بلکه در کنار آن ها و در بسیاری از جبهه ها، شاید پیشتاز، در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی هم بودند و با حضور جدی خود به تکلیف الهی خویش عمل کردند.سپاه از همان لحظه های آغازین تکوین و تکامل خویش، حضور خواهران و برادران را توأم با حفظ ارزش های انقلابی و اسلامی شاهد بوده است. حضور خواهران در سپاه از دو بعد قابل بررسی و تأمل است بعد نظامی و بعد غیر نظامی. در بعد نظامی خواهران با حضور خود در مناطق نظامی در دوران دفاع مقدس و امداد رسانی به جبهه ها و پشتیبانی رزمندگان اسلام نقش عظیمی را بر عهده داشتند و در بعد غیر نظامی نیز با حضور در پایگاه های بسیج و جمع آوری کمک های مردمی و ارسال آن ها به جبهه ها بار سنگین مسؤولیت تدارک جبهه ها را بر دوش کشیدند.

مقابله سپاه با جنگ نرم

از اولین روزهای بعد از جنگ سیاست خصمانه دشمن علیه ایران اسلامی با تغییر فاز اولویت وارد کانال فرهنگی شد. هرچند طی تمام این سالها هیچگاه تهدید نظامی از دکترین تهاجمی آمریکا و اسرائیل حذف نشد، اما این کشورها سعی کردند با تهاجم همهجانبه فرهنگی جوانان را از نظام جداسازند تا بتوانند این نظام مقتدر را از درون متلاشی سازند. همانگونه که در تعابیر رهبر انقلاب نیز در برهههای مختلف این هجمه تمامعیار به تهاجم فرهنگی، در مرحله بعدی به ناتوی فرهنگی و بعد در مرحله آخر به جنگ نرم تعبیر شد.سپاه پاسداران نیز در تمام این سالها همزمان با تهدیدات فرهنگی غرب، سناریوهای مختلفی را برای دفاع در مقابل این هجمهها در دستور کار خود قرار داد.حضور مقتدرانه در عرصه رسانه و فضای مجازی در قالب ارتش سایبری از جمله این فعالیتهاست که میتوان به ناامنکردن فضای مجازی برای دشمن و نفوذیهای آنان در داخل، برخورد با براندازان نرم، انهدام دهها شبکه و سایت مستهجن و دستگیری عوامل داخلی و خارجی آنها در این خصوص اشاره داشت.

در 88 سپاه به داد ملت رسید

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88، فتنه عظیم و پیچیده آغاز شد؛ فتنهای که حاصل تجربه 31 ساله ضدانقلاب داخل با تمام سرویسهای جاسوسی غرب برای زمینگیرکردن نظام بود. اینجا بود که سپاه به عنوان حافظ کیان نظام باید وارد صحنه میشد و این صحنه پیچیده را مدیریت میکرد. پیچیده از آن لحاظ که باید ابتدا فریبخوردگان و مردم عادی را از معاندین جدا میساخت و سپس سرنخهای اصلی مدیریت فتنه را کشف و خنثی میکرد.سپاه پاسداران به کمک بسیج همیشه در صحنه مردمی، با ایثار و ازخودگذشتگی خود توانستند با تقدیم چند شهید غریب و مظلوم، نظام اسلامی را با سرافرازی از این فتنه پیچیده خارج سازند و انقلاب اسلامی را برای سالها بیمه کنند. اقداماتی که رضایت و تقدیر رهبر حکیم انقلاب را در پی داشت.

علت سپاه هراسی دشمنان ملت ایران

طی سالهای اخیر، تهاجم علیه سپاه پاسداران در قالب پروژه سپاه هراسی به شکل بی سابقهای افزایش یافت و به اوج رسید. دلایل تهاجم علیه سپاه از سوی دشمنان خارجی و معاندان، مخالفان و منحرفان داخلی برای آگاهان به مسائل انقلاب و نظام اسلامی روشن است. اگر نبود نقش تعیین کننده سپاه در خنثیسازی توطئههای سالهای اول انقلاب از قبیل غائلههای تجزیه طلبی در مناطق قومیتی، تروریسم داخلی، غائله بنی صدر و کودتاهای پیدرپی، سپاه اینگونه مورد هجوم قرار نمیگرفت. اگر نبود نقش سپاه و بسیج در تبدیل جنگ تحمیلی به دفاع مقدس و ناکام گذاشتن متجاوزان به ایران اسلامی، سپاه اینگونه مورد تهاجم قرار نمیگرفت.

اگر نبود نقش سپاه در شکست طرحها، سیاستها و برنامههای آمریکا در خاورمیانه و از جمله در عراق، افغانستان، لبنان و سرزمینهای اشغالی، سپاه اینگونه مورد تهاجم قرار نمیگرفت. اگر نبود نقش مهم و تأثیرگذار سپاه در امر سازندگی کشور و پیشبرد پروژههای ملی در راستای خنثیسازی توطئه تحریمهای اقتصادی کشور، سپاه اینگونه مورد خشم و غضب خارجیها قرار نمیگرفت.

اگر نبود نقش سپاه در خنثی سازی جنگ نرم، فتنه 88 و افشای ماهیت واقعی فتنهگران و منحرفان از خط اصیل انقلاب اسلامی، امروز اینگونه مورد هجوم واقع نمیشد. بنابراین، اگر اکنون در دهه چهارم انقلاب قرار داریم و جمهوری اسلامی با اقتداری شگفت انگیز و روزافزون، ضمن تأمین عزت ملی برای مردم ایران در حوزههای گوناگون در حال پیشرفت است، این موقعیت کفایت میکند تا بگوییم، سپاه پاسداران به رسالت خود و به وظایف و مأموریت هایش به خوبی عمل کرده که ما در این نقطه قرار داریم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار