سردار آسودی در گفت‌وگو با دفاع مقدس:

سپاه برای هر نوع تهدید احتمالی برنامه دارد

معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ولایتمداری، بصیرت نافذ و دشمن‌شناسی قوی باعث شده سپاه از هیچ قدرت و تهدیدی واهمه‌ نداشته باشد.
کد خبر: ۱۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶ - 22April 2014

سپاه برای هر نوع تهدید احتمالی برنامه دارد

خبرگزاری دفاع مقدس: تحرکات نیروهای انتظامی - امنیتی رژیم پهلوی، فعالیتهای خرابکارانه و مسلحانه گروهکهای ضدانقلاب و برهم زننده امنیت مردم در ترکمن صحرا، کردستان و خوزستان، فرصتطلبی اشرار و گروههای هرج و مرج طلب و حاکمیت شرایط نامناسب نیروهای انتظامی و نظامی متأثر از پیروزی انقلاب اسلامی این ضرورت را ایجاد کرد که یک نهادی انقلابی و در عین حال مکتبی و معتقد به اهداف انقلاب اسلامی تشکیل شود. نیرویی که بتواند نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی و سد کننده هر جریان ضدانقلابی و برانداز باشد. در ایام تأسیس این نهاد بزرگ، ولایی و مملو از ستارگان پرآوازه دفاع مقدس یعنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سرتیپ دوم پاسدار "محمدعلی آسودی" معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه یکی از برجسته ترین پاسداران تاریخ انقلاب، گفتگویی داشتیم که او در جریان این مصاحبه به سوالات خبرگزاری دفاع مقدس پاسخ داد. مشروح این گفتوگو در ادامه میخوانیم:

به عنوان مقدمه بفرمایید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا چه اندازه توانست در راه تحقق رسالتی که حضرت امام خمینی(ره) به این نهاد واگذار کرد، موفق باشد؟

انقلاب اسلامی با سه ضلع اسلامی بودن، اتکا به ولایت فقیه(رهبری) و مردمی بودن در سال 57 به پیروزی رسید. این انقلاب مردمی آمده تا به این پیام قرآنی در سطح جهان تحقق ببخشد که "ظلم نکنید و زیر بار ظلم نروید." از آنجائی که این عبارت برای ابرقدرتها خوشایند نیست و منافعشان را به خطر میاندازد همواره در این سالها به طرق مختلف روی دشمنی شان را به جمهوری اسلامی نشان دادهاند.

مقابله با ظالمین و کفّار

هدف از تشکیل انقلاب این بود که ضمن پاسداری از جمهوری اسلامی ایران و تبدیل آن به یک مکان مقدس و پاکیزه برای ظهور امام زمان(عج)، به همه مردم ایران و جهان این پیام را اعلام کند که "زیر بار ظلم نروید و به استکبار جهانی با صدای بلند بگویید دست از ظلم و ستیز بردارد." به همین خاطر نیاز داشت که مردم انقلابی به میدان بیایند یک مجموعهی مردمی، انقلابی و متعهد را شکل دهند تا بتواند از این انقلاب جهانی و دستاوردهایی که داشته و در این سالها به صورت گسترده بدست آورده، پاسداری کند. باید مردم ما خصوصاً جوانان بدانند که این انقلاب براساس ضرورت و مقتضای زمان شکل گرفت و اهداف بلندی به دنبال خودش داشت.

میدان پاسداری از انقلاب اسلامی نباید خالی میشد تا دشمنان شیطنتهای پنهانی خودشان را نمایان کنند به همین خاطر امام خمینی(ره) با آن نگاه بلند که همواره ترسیم کننده را نظام اسلامی بود به منظور استحکام و تقویت بیشتر انقلاب، سپاه را تشکیل دادند.

مقابله هوشمندانه و مقتدرانه

ایشان اعتقاد داشتند استکبار غربی و شرقی به دشمنان اصلی این انقلاب تبدیل خواهند شد و این دشمنی با وجود سپاه روز به روز عمیقتر و گستردهتر میشود. برای ایستادگی هوشمندانه و مقتدرانه در مقابل دشمنان و حفظ و پاسداری از انقلاب و دستاوردهای عظیم آن به هر حال در سال 58 سپاه تشکیل شد. حالا در پاسخ شما که اشاره کردید آیا سپاه توانست رسالتهای موردنظر امام(ره) را تحقق بخشد، باید بگویم، بله. چرا که رسالتهایی که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری برای سپاه تدوین کردند، پاسداران و فرزندان مومن انقلابی خمینی و خامنهای عزیز توانستند آن رسالتها را محقق کنند.

سپاه هراسی دشمنان یعنی انجام شایسته وظایف

امروز شاهد هستیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با یک تعریف بسیار به روز و پیشرونده و پیشرو از انقلاب اسلامی پاسداری میکند. شاید یکی از دلایل مهم سپاه هراسی و دشمن تراشیهای دشمن به همین دلیل باشد که سپاه توانسته وظایف خودش را به نحو احسن انجام دهد و این اتفاق برای دشمنان داخلی و خارجی ما خیلی خوشایند نیست و از طرفی نشانگر قدرت روزافزون سپاه است.

به نظرشما چه شرایط و فضایی ایجاد شد تا حضرت امام(ره) دستور تشکیل سپاه را صادر نمایند؟

اولاً من شنیدم و دیدم که برخی میگویند سپاه در کنار ارتش تشکیل شده تا از موجودیت نظام دفاع کند! بگذارید ابتدا پاسخ آنها را بدهم. سپاه با این تعریف که در کنار ارتش قرار بگیرد، تشکیل نشده است. چرا که ارتش مأموریت پاسداری و مرزبانی سرزمین جمهوری اسلامی را دارد نه انقلاب اسلامی. البته سپاه هرگاه نیروهای مسلح نیاز به کمک داشته باشند و دارند آنها را یاری کرده است اما مأموریت تعریف شده پاسداران از اول تاکنون پاسداری و صیانت از انقلاب اسلامی است و این وظیفه و رسالت بزرگ که حضرت امام(ره) به ما واگذار کردند، بسیار بی بدیل است.

نگاه انقلاب، جهانی شد

امام خمینی(ره) احساس کردند که انقلاب اسلامی باید وارد فاز جدید خود یعنی انقلابی با نگاه جهانی بشود، از این رو دشمنان آن از جنس استکبار جهانی خواهد بود بنابراین سپاه به عنوان یک نهاد انقلابی و مومن تشکیل شد تا بتواند این مأموریت را به نحو احسن انجام دهد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوادث مختلفی با هدایت و مدیریت صحنه آمریکای جنایتکار در ایران اتفاق افتاد. با توجه به ناکامی استکبار غرب و شرق در رسیدن کشور ایران به جمهوری اسلامی و سقوط رژیم پهلوی، قبل از آغاز جنگ تحمیلی در جهت تضعیف نیروهای انقلابی و نظام جمهوری اسلامی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند. دشمنان تصمیم گرفتند جنگهایی از جنس نیمه سخت را به راه بیندازند یعنی در مکانهای مختلف ایران اسلامی با هدف براندازی ورود کردند و عوامل وابسته داخلی خودشان را برای مقابله راهاندازی و منافقین را نیز مورد حمایت و پشتیبانی خودشان قرار دادند.

منافقین برخلاف آرای مردم به دنبال جمهوری دمکراتیک بودند

جنگهای شهری به پا شد و گروهکهای ضدانقلاب و فراریها نیز سازماندهی شدند به گونهای که عدهای در لباسهای کُردی به میان مردم میآمدند و هجمهها و اغتشاشات سنگینی را ایجاد میکردند. منافقین و گروهکهای ضدانقلاب از همان آخرین ساعات روز 12 فروردین سال 58 که نتیجه انتخابات جمهوری اسلامی مشخص شد با حمایت آمریکا به دنبال ایجاد جمهوری دمکراتیک یا جمهوری خلق بودند.

دست درازیها به جایی نرسید

خوشبختانه رویای پلید دشمنان ما با حضور مقتدرانه و به موقع سپاه به باور نرسید و آن سخن معروف حضرت امام(ره) نیز همواره برایشان تداعی شد که فرمودند: "جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش." اما این دست درازیها و شیطنتهای منافقین ادامه داشت و پیشینه جنگ را در مناطق مرزی آغاز کردند و سپس با تجاوز گسترده ارتش بعث عراق به مدت 8 سال مبارزه کردیم.

سپاه جلوی ترویج اسلام آمریکایی را گرفت

امام راحل میدانستند که دشمن مخالف اسلام است و بارها فرمودند: آمریکا و دشمنان ما از اسلام میترسند. ایشان همواره به دنبال احقاق اسلام ناب محمدی(ص) بودند و نه تعریف اسلام آمریکایی. واقعاً نیاز بود در نیروهای مسلح نیروی مکتبی و مردمی تحت عنوان سپاه و بسیج به میدان بیاید. این اتفاق و موفقیتهایی که در انقلاب اسلامی به واسطه حضور سپاه به وجود آمد نشان از نگاه عمیق استراتژیک امام به این مجموعه وسیع و گسترده، دارد.

مقابله و مبارزه سپاه با تهدیدات سه گانهی دشمن چگونه بوده؟

خوشبختانه سپاه بسیار هوشمندانه دستِ دشمن را خواند و اهداف دشمن را فهمید و برابر آن شناسایی اهداف و برنامههایی که دشمن داشت طراحی کرد و ایستاد. در جریان محاصره پاوه شاهد هستیم که سپاه تمام قد و تا آخرین نفر، آخرین نفس و آخرین قطره خون ایستادگی کردند و ضد انقلاب را فراری دادند. در همین فیلم سینمایی فاخر "چ" بخشهایی از این موفقیت بزرگ را کارگردان برجسته ما به نمایش درآورده است. آن پیام معروف انقلابی امام که خطاب به ارتش و نیروهای مسلح فرمودند: "اگر نروید به کمک پاسداران در پاوه من اقدام انقلابی میکنم."

سپاه، نیروهای مسلح را به پاوه آورد

اگر سپاه در پاوه مقتدرانه وارد نمیشد و مقاومت نمیکرد، در پاوه شکست میخوردیم و مشکلات فراوانی برای انقلاب و کردستان ایران به وجود میآمد. این مقاومت و استراتژی عمیق باعث شد تا نیروهای مسلح به میدان بیایند و کردستان را پاکسازی کنند.

نقش سپاه در مهار جنگ

از این اتفاقات برمیآید که سپاه یک شناخت عمیقی از دشمن دارد و دشمن شناس قدرتمندی است. سپاه از بصیرت نافذ، ولایتمداری مطلق و معنویت بلامنازعی بهره میبرد. بنابراین در دوران دفاع مقدس نقش بی بدیل سپاه توانست این جنگ را مهار کند و تجاوزگران را از این سرزمین بیرون کند. حقیقتاً پاسداران ما با شناخت و تهریزیهای به جا و به موقع همواره انقلاب را از هر تهدید و بحران نجات دادهاند.

در خاتمه یک مقایسهای میان سپاه امروز و دیروز داشته باشید و فکر می کنید که چرا دشمنان از سپاه هراس دارند؟

بحمدالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با سه شاخصه کلان ایمان، معنویت و ولایتمداری در عرصههای مختلف جهادی، فرهنگی و سازندگی به فعالیت میپردازد. البته ناگفته نماند که قدرت حقیقی سپاه بیش از همه مولفهها از ایمان و معنویت نشأت میگیرد. ولایتمداری، بصیرت نافذ و دشمنشناسی قوی باعث شده تا سپاه از هیچ قدرت و تهدیدی واهمهای نداشته باشد.

امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدرتمندتر و منسجم تر با بهرهگیری از ایمان و معنویتی بالقوه، بصیرت نافذ و ولایتمداری مطلق برای هر نوع تهدید احتمالی برنامه دارد و برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن همواره در آمادگی کامل به سر میبرد.

گفتگو از مجتبی برزگر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار