سردار منتظرالمهدی:

شعار نوروزی پلیس در سال ۹۳ محقق شده است

معاون اجتماعی نیروی انتظامی معتقد است شعار نوروزی پلیس در سال ۹۳، براساس نظرسنجی انجام شده از مسافران، محقق شده است.
کد خبر: ۱۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶ - 23April 2014

شعار نوروزی پلیس در سال ۹۳ محقق شده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "سعید منتظرالمهدی" در یادداشتی به بررسی عملکرد پلیس در نوروز 93 براساس نظرات مسافران نوروزی پرداخته است. در این یادداشت آمده است:
 
هر ساله با سرآمدن و رویش و زایش دوباره بهار عطرآگین و در ایام فرخنده ای که از دیرباز نوروزش نام نهاده ایم، خیل عظیم شهروندان بار و بنه سفر میبندند و رو به سوی دیاری غیر از شهر و روستای محل گذران مستمر خود مینهند تا هم خستگی جسمی و روانی از تن خویش بیرون کنند و هم با ذخیره انرژی، خود را برای تلاش و فعالیت مجدانه در سال پیش رو مهیا نمایند. نوروز امسال نیز بیش از هر سال دیگری شهروندان شادخو و فهیم ایرانی سفر بر بستند و رو به اماکن مذهبی و تفریحی کشور پهناور نهادند تا تعطیلات نه چندان کوتاه نوروزی را در حال و هوای دیگری بسر برند.
 
اما کارکنان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، همانند برخی نهادهای اجتماعی و امدادی و خدماتی دیگر، در تمام این مدت حضور درجادهها و معابر تردد شهروندان و خدمت رسانی مستمر به آنان را بر استراحت و مرخصی و ماندن در کنار خانواده ترجیح دادند تا بلکه از این طریق ایمنی و آسایش و آرامش حداکثری را برای هموطنان عزیز خود به ارمغان آورند. آیا آنان توانستند این هدف را محقق سازند؟
 
مرکز سنجش افکار ناجا برای یافتن پاسخ به این سئوال و چندین سئوال دیگر مبادرت به انجام یک مطالعه پیمایشی (نظرسنجی مقطعی) کرد. در سطوری که در پی میآید خلاصهای از نتایج حاصل از آن پیمایش گزارش میشود.
 
الف - روش شناسی
 
1- حجم نمونه و ویژگیهای آن
 
• این پیمایش بر روی نمونه ای به حجم 6587 نفر از مسافران 18 سال به بالای نوروزی و نیز تعدادی از کسانی که به منظور راهنمایی یا اعمال قانون توسط ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف شده بودند، اجرا شد.
 
• اندکی بیش از نیمی از حجم نمونه (یعنی 51 %) را مردان و بقیه (49%) را بانوان کشورمان تشکیل میدادند.
 
• پاسخ دهندگان از گروههای تحصیلی مختلف (بیسواد تا دکترا) و مشاغل متفاوت (اعم از مشاغل آزاد و دولتی تا زنان خانه دار) انتخاب شدند.
 
2- ابزار اندازهگیری
 
برای اندازه گیری متغیرهای نسبتاَ پرشمار پیمایش از یک مقیاس مداد – کاغذی چند ماده ای که بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت تهیه شده بود، استفاده شد. این مقیاس پیشتر بر روی یک نمونه کوچک 100 نفره اجرا ء شد و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ محاسبه شد. نتایج حاصله نشان داد که مقیاس از پایایی بالا (87/0) برخو ردار است.
 
ب- یافتههای نظرسنجی
 
1- استان مبدا مسافرت
 
در سئوال نخست پرسشنامه از مسافران پرسیده شد که مبداَ مسافرت آنان کدام استان کشور بوده است؟
 
نتایج حاصل نشان داد استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان به تر تیب با 19 در صد، 6/7 در صد و 7 درصد بیش ترین تعداد مسافران را به خود اختصاص دادهاند. در واقع یک سوم کل مسافران نوروزی امسال از این سه استان رو به استانهای دیگر نهاده بودند.
 
2- وسیله نقلیه مورد استفاده
 
یافتهها آشکار ساخت که حدود 80 درصد مسافران با وسیله شخصی و 20 درصد دیگر با قطار، اتوبوس، مینی بوس و سواری مبادرت به مسافرت کردهاند.
 
3-اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از دستبرد احتمالی به منزل
 
نتایج حاصل از نظرسنجی آشکار ساخت که اغلب شهروندان هشدارهای امنیتی پلیس را در مورد مراقبت از منزل و اموال شخصی به هنگام مسافرت جدی گرفتهاند . به گونه ای که بیش از 76 در صد آنان اذعان داشتند منزل خود را به یکی از بستگان، دوستان و همسایههای قابل اعتماد سپردهاند به همین خاطر با فراغ خاطر مبادرت به مسافرت نمودهاند.
 
4- رضایت از گشتهای کلانتری در ایام نوروز
 
حضور پرشمول ماموران پلیس پیشگیری ناجا (یعنی کلانتریها و پاسگاهها) در مکانهای تردد و اسکان مسافران، برای حفاظت و حراست ازآنان، از چشم تیزبین مسافران دور نمانده است. بگونه ای که بیش از 67 درصد آنان در پاسخ به این سئوال که ” حضور ماموران گشت کلانتری و پاسگاه را چقدر چشمگیر میدانید ؟ “ اظهار داشتند که ” حضور پلیس چشمگیر بوده است “
 
5- میزان احساس امنیت در مورد منزل مسکونی در حین مسافرت
 
3/63 در صد پاسخ دهندگان در پاسخ به این سئوال که ” درطول مسافرت چه میزان از امنیت منزل خود مطمئن هستید“؟ به گزینه خیلی زیاد و زیاد، 7/17 درصد تا حدودی و بقیه (19 درصد) گزینه کم و خیلی کم را علامت زدند. میانگین کل احساس امنیت منزل نیز حدود 85 درصد گزارش شده است.
 
6- توقف توسط پلیس و اعمال قانون (جریمه)
 
حدود 2 درصد از رانندگان اظهار داشتند که در طول مدت مسافرت توسط پلیس متوقف شدهاند. 2/25 در صد از این افراد (یعنی آنانی که توسط پلیس متوقف شده بودند) اظهار داشتند که به دلیلی تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی (اعم از سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز، نبستن کمربند و نظایر آن) اعمال قانون (جریمه و توقف خودرو شدهاند). بقیه رانندگان متوقف شده (یعنی حدود 75 در صد اظهار داشتند که تنها تذکر دریافت داشتهاند و یا راهنمایی شدهاند و یا خود درخواست راهنمایی داشتهاند).
 
7- رضایت از عملکرد مجموعه پلیس
 
رضایت مسافران از عملکرد پلیس با مولفههای زیر اندازه گیری شد:
 
رفتار و برخورد با مردم
 
نحوه پاسخگویی به درخواست مسافران
 
حضور به موقع در محل بروز حادثه احتمالی
 
رعایت قانون و مقررات در برخورد با مردم
 
قاطعیت و اقتدار در برخورد با متخلفین
 
نتایج حاصل نشان داد که میانگین رضایت از این 5 مولفه از 65 تا 75 (یا میانگین 69 از 100) بوده است. به عبارت دیگر، حدود دو سوم مسافران در حد کاملاَ مطلوب از پلیس رضایت داشتهاند، در حالی که رضایت یک سوم دیگر آنان کمتر از حد مطلوب بوده است.
 
8- سنجش عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی
 
با سنجش نظرات پاسخ دهندگان در مورد مولفههایی نظیر روان سازی ترافیک جادهها، تامین امنیت جادهها، اطلاع رسانی ترافیکی، برخورد با رانندگان پرخطر و جز آن، عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که میانگین رضایت رانندگان 85 از 100 است. به تعبیر روشن تر، مردم به پلیس راهنمایی و رانندگی نمره 17 از 20 دادهاند.
 
9- رضایت تلاش پلیس برای تامین امنیت اجتماعی
 
میزان رضایت شهروندان از تلاشهای پلیس برای ارتقای امنیت اجتماعی شهروندان در مولفههای جانی، مالی، ناموسی با چهارگویه اندازه گیری شد. نتایج حاصل نشان داد که 80درصد آنان در این خصوص رضایت کامل (خیلی زیاد و ز یاد) دارند.
 
10- مقایسه عملکرد ناجا در ایام نوروز با 6 سازمان دیگر
 
در یکی از مواد مقیاس اندازهگیری عملکرد نیروی انتظامی در ایام نوروز با سازمانهای دیگر (هلال احمر، اورژانس، راه و ترابری، امداد خودرو، شهرداری و سازمان گردشگری) مقایسه شد. نتایج نشان داد که :
 
39 درصد مسافران عملکرد ناجا ر ا بالاتر از 6 سازمان دیگر ارزیابی نمودند.
 
50 در صد در حد سازمانهای دیگر گز ارش نمودند.
 
11 درصد کمتراز سازمانهای دیگر اعلام نمودند.
 
11- مقایسه عملکرد ناجا در نوروز 93 با نوروز 92
 
گروه زیادی از مسافران (حدود 92 درصد) اعلام داشتند که در نوروز سال 92 نیز به مسافرت رفتهاند. از این گروه خواسته شد که عملکرد ناجا را در نوروز سال جاری با نوروز سال گذشته مقایسه نمایند. 6/65 درصد آنان اظهار داشتند که ” عملکرد پلیس به صورت چشمگیری بهتر شده است “
 
نتیجهگیری
 
این نظرسنجی نشان داد که:
 
1- اغلب شهروندان عملکرد نیروی انتظامی در نوروز سال 93 را رضایت آمیز میدانند. به باور بسیاری از آنان، تمهیدات پلیس رضایت و امنیت آنان را فزونی بخشیده است.
 
2- اغلب شهروندانی که به مسافرت نوروزی رفتهاند توصیههای ایمنی و هشدارهای مکرر پلیس را جدی گرفتهاند و اقدامات لازم را برای پیشگیری از دستبرد به منازل خویش انجام دادهاند.
 
3- بیشتر مسافران نوروزی عملکرد همه سازمانهای درگیر در خدمت رسانی نوروزی را مطلوب و رضایت آمیز ارزیابی نمودند. تعداد زیادی از آنان معتقدند که پلیس عملکرد بهتری از خود نشان داده است.
 
4- رضایت از عملکرد و رفتار و برخورد کارکنان ر اهنمایی و رانندگی بسیار مطلوب بوده است. چه، این پلیس از هیچ تلاشی برای افزایش ایمنی و آرامش مسافران پر تعداد نوروزی فروگذار نکرده است.
 
5- تنها تعداد قلیلی از مسافران نوروزی از قوانین راهنمایی و رانندگی تخطی کردهاند. این گروه نیز اظهار داشتهاند که من بعد تمام تلاش خود را بکار خواهند بست تا از قوانین تبعیت نمایند.
 
خلاصه آنکه، نتایج این نظرسنجی نشان داد که شعار نوروزی پلیس، یعنی ”امنیت، سلامت و نشاط؛ رهاورد نظم و قانون“ به صورت رضایت آمیزی محقق شده است.

نظر شما
پربیننده ها