فرمانده ژاندارمری کردستان در گفتگو با دفاع مقدس:

بمباران خرمال و حلبچه، تلخ‌ترین خاطرت جنگ بود

حضرت امام خامنه‌ای علاقه خاصی نسبت به مردم کردستان داشتند و همین عامل موجب بازدید‌های مکرر ایشان از منطقه می‌شد.
کد خبر: ۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴ - 03August 2013

بمب باران خرمال و حلبچه، تلخ ترین خاطرت جنگ بودبه گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ژاندارمری، کمیته و شهربانی به عنوان نیروهای انتظامی آن دوران هر کدام نقشی بی بدیل در حفظ و حراست از مرزها و ایجاد آرامش در کشور داشتند، نیروهای ژاندارمری در اوایل جنگ 8 ساله از جمله اولین نیروهایی بودند که به دفاع از خاک کشور پرداختند؛ بدون تردید بخش قابل توجهی از رشادت های ملت ایران در طول 8 سال نبرد نابرابر در مقابل دنیای استکبار به برکت وجود این نیروی مردمی و برخاسته  میان مردم ایران بوده است. پرداختن به زوایای مختلف جنگ نیازمند به نگاه دقیق تر به خاطرات شفاهی فرماندهان ژاندارمری است که سعی وتلاشمان را برای این کار به کار گرفته ایم.

ضمن عرض سلام درود به ارواح شهدای 8 سال دفاع مقدس به خصوص شهید کاظمی، شهید الهی، شهید نصرالهی و کلیه شهدای کرد منطقه کردستان و آذربایجان و پیش مرگان کرد زبان منطقه کردستان سرتیپ بازنشسته نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران بهرام پور یکی از فرماندهانی است که از بدو شروع جنگ تحمیلی در مناطق جنگی آبادان و کردستان و آذربایجان، قرارگاه حضرت حمزه سیدالشهدا دوش به دوش رزمندگان و فرماندهان سپاه و ارتش و فرماندهی ژاندارمری دین خود را به اسلام و ایران عزیز ادا کرده است.

فرمانده ژاندارمری استان کردستان در گفتگویی کوتاه با خبرگزاری دفاع مقدس،  ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان برای همه رزمندگان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و پیش مرگان مسلمان کرد که در طی 8 سال دفاع جانانه خلق حماسه کردند در تشریح لحظات زندگی در جبهه گفت: به طور کلی در طول 8 سال دفاع مقدس در همه مناطق عملیاتی  لحظات و خاطرات تلخ و شیرین فراوانی اتفاق افتاد.

وی با توجه به سختی های زندگی در مناطق عملیاتی گفت: به دلیل اینکه رزمندگان نمی توانستند پیش بینی کنند که مدت ده روز را در یک منطقه استقرار خواهند داشت یا نه؛ گرفتن روزه برای همه مقدور نبود.

بهرام پور با اشاره به سفرهای مکرر مقام معظم رهبری به استان کردستان پرداخت گفت: حضرت آقای خامنه ای علاقه خاصی  نسبت به مردم کردستان داشتند و همین عامل موجب بازدیدهای مکرر ایشان از منطقه می شد.

وی گفت: در یکی از این بازدیدها آقا به شهر سنندج آمدند و در یک مراسمی که از خانواده های شهدا تجلیل به عمل می آمد به پدر شش شهید کرد شهر سنندج به نام " مجیدخان" هدایای زیادی اهداء کرده بودند که پدر این شهیدان عزیز هدیه ها را قبول نکرده بودند و گفته بودند که این هدایا حق ژاندارمری است که در جنگ بیشتر از ما زحمت کشیده اند .

جانشین فرماندهی ژاندارمری در قرارگاه حمزه سیدالشهدا در ادامه با بیان تحویل گزارش به مقام معظم رهبری  گفت: حضرت آقا بنده را احضار کردند و سوال فرمودند: شما چه خدمتی به مردم کردستان داشته اید که مردم منطقه و حتی پدر شش شهید این شهر نسبت به ژاندارمری ابراز محبت می کنند. در جواب سوال ایشان گفتم در طی این 8 سال جنگ هر چه در توان داشته ایم را در تامین امنیت منطقه گذاشته ایم و نیروهای ما با تمام وجود برای خدمت به این مردم عزیز از خوگذشتگی کرده اند.

بهرام پور در ادامه بخشی از خدمات ژاندارمری را در منطقه کردستان تشریح داد و گفت: طرح سرباز معلم را با استفاده از نیروهای دیپلمه بومی منطقه برای 400 مدرسه کردستان انجام دادیم و بیش از 250 پزشک یار و تعدادی پزشک را در منطقه به کارگرفتیم که موجب تشکیل سپاه بهداشت شد و این خود خدمتی دیگر بود که برای اولین بار به مردم منطقه کردستان می شد.

وی با بیان رشادت ها و خدمات بچه های ژاندارمری ژاندارمری دوش به دوش ارتش و سپاه خدمات ارزنده ای را برای مردم کردستان انجام داد نیروهای ژاندار مری در منطقه حتی یک سانت از خاک ایران را از دست نداد و تا اخرین لحظه ها از مرزو بوم کشورعزیزمان ایران دفاع کرد.

فرمانده ژاندارمری استان کردستان با اشاره به عصبانیت رژیم بعثی از مردم کردستان گفت، به خاطر همکاری و همدلی مردم کرد بود که عراق بیش از 90 بار سنندج را بمب باران کرد. در روز 15 خرداد بمباران بانه بیش از هزار شهید و مجروح بر جای گذاشت. همکاری مردم کرد با رزمندگان باعث اعصبانبت رژیم بعثی عراق شده بود تا مدام مناطق را بمب باران کنند.

بهرام پور با مروری بر خاطراتش از بمب باران خرمال و حلبچه به عنوان  بدترین روزهای حضورش در جبهه یاد کرد که بیش از هزار کرد مسلملن به خاک و خون کشیده شد..

وی در پایان افزود: با وجود قرارگاه حمزه سیدالشهدا و وجود فرماندهان ارتش و سپاه همانند شهید صیادشیرازی، شهید کاظمی و شهید بروجردی هم دلی و همراهی که در کردستان و آذربایجان بین تمام رزمندگان و مسئولین کشوری و لشکری بود در هیچ جای ایران نبود و همین انگیزه باعث موفقیت رزمندگان اسلام در مرزهای کرد نشین کشورمان شد.

نظر شما
پربیننده ها