واشنگتن پست منتشر کرد

اسناد دولت آمریکا درباره حمایت کویت از گروه‌های تروریستی در سوریه

اسناد دولت آمریکا و گفته‌های مقامات کاخ سفید نشان می‌دهد کویت در کنار کمک به آوارگان سوری، میلیون‌ها دلار نیز به گروه‌های تروریستی فعال در این کشور کمک کرده است.
کد خبر: ۱۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶ - 27April 2014

اسناد دولت آمریکا درباره حمایت کویت از گروه‌های تروریستی در سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از واشنگتن پست، بر اساس گفتههای کارشناسانی که گزارشهای آنها به تایید وزارت خزانهداری آمریکا رسیده میزان پولی که از طریق سازمانها و افراد مختلف کویتی به گروههای شورشی حاضر در سوریه همچون جبهه النصره کمک شده به صدها میلون دلار میرسد.

بر اساس این گزارش، کمکهای کویت به گروههای شورشی حاضر در سوریه با توجه به آنکه نگاه اغلب مردم متوجه اقدامات عربستان، امارات و قطر در این رابطه است، مخفی مانده است. اما این حقیقت که کشورهای ذکر شده همگام با کویت در امر کمک رسانی به گروههای تروریستی فعال بودهاند بر آمریکا پوشیده نمانده است.

بر همین اساس در ماه گذشته مقامات آمریکایی تصمیم گرفتند تا حساسیت و نگرانی خود را در این رابطه اعلام کنند از همین رو "دیوید کوهن" معاون وزیر خزانهداری آمریکا اعلام کرد که کویت مرکز اصلی تامین پول برای فعالیت تروریستها در سوریه است.

اهدای این کمکهای مالی به تروریستهای سوری در کویت منع قانونی ندارد، اما در اواخر سال میلادی گذشته برخی از نمایندگان پارلمان خواستار برخورد با این روند شدند. علاوه بر آن دولت کویت اخیرا به دلیل فشارهای آمریکا بخشی را به نام واحد اطلاعات مالی راه اندازی کرده تا از طریق آن امکان رهگیری پولهای ارسالی به تروریستهای فعال در سوریه امکانپذیر باشد.

اما با وجود راه اندازی این واحد، هنوز گزارشی در مورد فعالیت آن منتشر نشده و این امر نشان میدهد که واحد ذکر شده فعالیت خاصی ندارد و کمکهای نهادهای مختلف کویتی همچنان بدون دردسر در اختیار تروریستها قرار میگیرد.

در این میان سفارت کویت در آمریکا از توضیح دادن درباره اینکه چرا واحد اطلاعات مالی در کویت فعال نیست خودداری کرد. این وضعیت در حالی است که آمریکا در گذشته کمکهایی را به کویت داشته و در زمان حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز کویت نقشی اساسی داشت. علاوه بر آن در زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق نیز بار دیگر کویت به عنوان پایگاهی مهم در این رابطه مطرح بود.

این موارد موجب شده تا روابط کویت و آمریکا در وضعیتی مناسب قرار داشته باشد، اما انتشار خبرهایی درباره همکاری کویتیها با تروریستهای حاضر در سوریه میتواند این روابط را دچار مشکل کند البته این وضعیت در حالی است که خود آمریکا نیز در امر تجهیز شورشیان سوری به تجهیزات نظامی دست دارد، اما مدعی است که این تجهیزات در اختیار گروههای شورشی میانه رو قرار میگیرد، نه گروههای افراطی.

نظر شما
پربیننده ها