روایتی از دفاع مقدس در "۲۸۳۸ تهاجم به خارگ"

کتاب "۲۸۳۸ تهاجم به خارگ" سرگذشت جزیره خارگ در دوران دفاع مقدس را به گونه‌ای روایی بیان می‌کند.
کد خبر: ۱۷۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱ - 28April 2014

روایتی از دفاع مقدس در

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب «۲۸۳۸ تهاجم به خارگ» سرگذشت جزیره خارگ را از دوران پیش از اسلام و جنگ تحمیلی بیان میکند که چگونه با وجود حمله هر روزه نظامیان عراقی هیچگاه چرخه تولید نفت در این جزیره از کار نیفتاد و توانست به حیات خود ادامه دهد. این کتاب نوشته رضا خدری در ۱۴۴ صفحه به چاپ رسیده است.

در بخشی از این کتاب از زبان پرویز باستانی خلبان شرکت هواپیمایی نفت آمده است:

خلبانان و کارکنان زحمت کش هواپیمائی نفت از ترافیک گرفته تا مهندسین پرواز و همچنین کلیه خدمه پرواز و مهمانداران نقش مهمی در نقل و انتقالات مهم هوائی به خارگ و سایر مناطق حساس درگیر جنگ ایفا مینمودند. وقتی صحبت از جزیره خارگ میشود فقط درباره صادرات نفت از آنجا صحبت میشود. اگر درباره صادرات نفت میگوئیم و نگذاشتیم نفت کشورمان قطع بشود و حسرت آن را به دل دشمن گذاشتیم بخش عظیم این فداکاری برعهده بچههای هواپیمائی نفت بود.

در قسمت دیگر کتاب میخوانیم:

یک شب هم که آب و برق خارگ قطع شده بود و نانوائیها هم نمیتوانستند پخت کنند در تاریکی شب از آنجا پرواز میکردیم و میآمدیم اهواز نان و پنیر و سبزی و آذوقه از اهواز میخریدیم و بلافاصله در تاریکی شب به خارگ باز میگشتیم. این موضوع را فقط اهل فن میدانند که چقدر ریسک پذیر است و باز دوباره مجبور میشدیم رفقای مجروح و شهیدمان را حمل کنیم. رفیق و دوستی که صبح در فرودگاه خارگ او را دیده بودیم و با هم شوخی میکردیم و جوک میگفتیم و میخندیدیم ولی شب مجبور بودیم پیکر متلاشی شدهاش را حمل کنیم و به خانوادهاش برسانیم.

در بخش دیگر کتاب میخوانیم:

جنگ یک نیاز و بار مالی سنگین داشت اگرصادرات نفت قطع میشد از نظر تهیه تسلیحات نظامی در مضیقه قرار میگرفتیم و باید گفته وعنوان شود یکی از مناطقی که نقش احساسی در پیروزی جنگ به نفع ملت ایران را داشته است مقاومت مردم خارگ بود که بدون هیچ گونه چشم داشتی از جان و مال خودشان مایه گذاشتند و مقاومت کردند. حتی خانوادههایی بودند که چند نفر از اعضای خانوادهشان مانند زن و بچه توسط بمبارانهای جنگندههای عراقی شهید شدند که یکی از آنها خانواده آقای مژده است.

در قسمت دیگر آمده است:

جزیره خارگ قریب به ۳ هزار روز در برابر هجوم سلاحهای پیشرفته دشمن مقاومت شکست ناپذیر خود را قهرمانانه به نمایش گذاشت و با وجود مردانی از جان گذشته و غیور و با همت کارکنان متعهد و متخصص صنعت نفت یکی از نابترین حماسههای تاریخ را به نام خود رقم زد. قلب تپندهای که با وارد آمدن عمیقترین زخمها از تپش بازنماند و آرزوی قطع شریان حیاتی اقتصاد ایران را در سالهای دفاع مقدس برای دشمنان قسم خوردهاش تبدیل به کابوسی ابدی کرد.

علاقه مندان به تهیه این کتاب میتوانند با شماره ۰۹۱۹۶۳۱۹۹۴۰ تماس بگیرند و یا به انتشارات سنا مراجعه کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار