حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی در گفت‌و‌گو با دفاع مقدس:

دشمن از تقویت باورهای اعتقادی پاسداران هراس دارد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر عامل ناکامی دشمن در عملیات روانی و جنگ نرم، گفت: عدم استحکام لازم در اندیشه و اعتقاد، موجب افتادن در دام‌های دشمنان می‌شود اما تعمیق معنویت، تقویت و خاصه افکار شهید مطهری، پاسداران را از هرگونه انحراف و آلودگی روح و روان بیمه کرده است.
کد خبر: ۱۷۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷ - 30April 2014

دشمن از تقویت باورهای اعتقادی پاسداران هراس دارد

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین همزمان با فرارسیدن سالروز شهادت استاد مطهری و هفته عقیدتی سیاسی سپاه مطالبی را پیرامون اندیشههای این فیلسوف مسلمان و نقش و جایگاه آموزشهای عقیدتی سیاسی در سپاه پاسداران بیان کرد.

وی در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس از استاد مطهری به عنوان اسطوره مقاومت یاد کرد و اظهار داشت: دارا بودن ویژگیهایی همچون اعتقاد به جامعیت اسلام و محوریت ولایت فقیه، مبارزه با تحجّر، خرافات واپس گرایی، ارتجاع و نیز عدم سازش با افکار التقاطی این شهید والامقام را به عنوان الگو و اسوهای در برابر تهاجمات فرهنگی دشمن مطرح کرد.

مبارزه با افکار التقاطی

مسئول سابق معاونت تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران با بیان اینکه شهید مطهری با هرگونه ارتجاع در آموزههای دینی در آموزههای دینی و مذهبی شجاعانه و بدون ترس از طعنه و استهزاء مبارزه میکرد، افزود: ایشان هرگونه التقاط را غیرقابل سازش و تحمل میدانست وتمام تلاش خود را در مبارزه با افکار التقاطی آن زمان از جمله سوسیالیسم و مارکسیسم اسلامی به کار میبست و این خصوصیات و شاخصهای بارز از شهید مطهری الگویی ساخته بود که پس از شهادت وی، سالروز شهادت ایشان به عنوان هفته عقیدتی سیاسی در سپاه نام گرفت.

استفاده از اعتقادات ناب اسلامی

حجت الاسلام تویسرکانی در پاسخ به این سوال که استاد مطهری از روزی که شهید شدند همواره مورد توجه اساتید عقیدتی سیاسی سپاه بودهاند، دلیل القای این رویکرد به رزمندگان سپاه چیست، تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نیروی نظامی صرف نیست. بلکه هویت اصلی سپاه را اعتقاد کارکنان سپاه و پاسداران سپاه تشکیل میدهد. یعنی آن بنیه معنوی، فکری، سیاسی و اعتقادی سپاه است که سپاه را به عنوان حزب الله در جهان معرفی کرده است. به جرأت میتوان گفت که هویت اصلی سپاه با اعتقادات ناب اسلامی درهم آمیخته و اگر این هویت از سپاه گرفته شود، دیگر سپاه حزب الله نخواهد بود.به همین خاطر است که مسائل اعتقادی، سیاسی و معنوی در سپاه همیشه محوریت اصلی در همه عرصهها بوده است. خوشبختانه تمامی فرماندهان و مسئولین سپاه پیش از آنکه نیروی نظامی باشند یک نیروی اعتقادی و سیاسی بوده است، از این رو بنیه های اعتقادی و سیاسی وارد عرصه دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی شدند.

افکار شهید مطهری، ناب و اساسی است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه استاد مطهری از افکاری ناب و اساسی برخوردار است، گفت: واضح و مبرهن است که تمامی تلاشهای فکری، معرفتی و بصیرتی سپاه پاسداران شاخصهایی چون مبتنی بر اسلام بودن با محوریت ولایت فقیه، دوری گزیدن از خرافات و تحجّر و هرگونه التقاط فکری را دارا میباشد ولیکن افکار شهید مطهری در عرصه مسائل اعتقادی و بنیادی افکار ناب واساسی است.به همین خاطر با نگاهی که آیت الله شهید محلاتی نماینده امام(ره) در سپاه پاسداران به آموزشهای عقیدتی در سپاه داشت از همان اوایل انقلاب، سپاه پاسدارن این الگوی کامل را سرلوحه کار خود قرار داد.

سپاه مهد روحانیون آگاه و شجاع

حجت الاسلام تویسرکانی با تأکید بر اینکه محور آموزشهای سپاه و بسیج در تمامی عرصهها از منابع غنی سرچشمه گرفته است، افزود: پیوند مستحکم میان سپاه و روحانیت از الزاماتی بود که باید مورد توجه قرار میگرفت زیرا تحقق این اهداف بدون حضور روحانیت محقق نمیشد، به همین خاطر سپاه مهد روحانیون آگاه، زاهد، وارسته و شجاعی شد که در دوران دفاع مقدس پس از آن خدمات مفید و تأثیرگذار و ارزشمندی را برای اسلام، انقلاب و سپاه انجام دادند.

در دوران مبارزه با اسلام، بهترین دستاوردها را برجای گذاشت

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از این گفت و گو به نقش آثار استاد مطهری در بصیرتافزایی نیروهای مسلح خاصه سپاه پاسداران اشاره کرد وگفت: اگر ما بصیرت را در عرصه مسائل سیاسی تعریف کنیم میتوان گفت که استاد مطهری فرصتی پیدا نکردند که در این عرصه، آثار مکتوبی را ارائه دهند. ولی اگر بصیرت را عام بدانیم که به حوزههای معرفتی و اعتقادی مربوط میشود، مشخص است که استاد مطهری در حوزه مسائل معرفتی و اعتقادی و پاسخ به شبهات روز و تهاجم فکری و اعتقادی آن دوران بر علیه اسلام ناب، بهترین دستاوردها را داشته است.

مطهری، پاسداران را بیمه کرد

حجت الاسلام تویسرکانی تعمیق معنویت و تقویت باورهای اعتقادی را عامل ناکامی دشمن در عملیات روانی و جنگ نرم دانست و تصریح کرد: اعتقاد دارم کسانی که با افکار شهید مطهری آشنا بشوند در حقیقت خودشان را از هرگونه آسیب فکری بیمه میکنند. به واقع نقش شهید مطهری در میان پاسداران و بسیجیان بسیار برجسته است، چراکه از اندیشه و تفکر مطهری و آثار او بهره لازم را میبرند. این استفاده از آثار استاد شهید مطهری برای پاسداران یک مصونیتی ایجاد کرده که اجازه هیچگونه آسیب و ورود سرویسهای جاسوسی بیگانه را به سپاه و بسیج نمیدهد.

تداوم ارتباط با مراجع و بزرگان

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین ارتباط با مراجع عظام و بزرگان حوزههای علمیه را از عامل در امان ماندن آیینهای فکری پاسداران دانست و گفت: شهرهای مقدس قم و مشهد با داشتن دهها مرکز تربیتی، کانون آموزشهای تربیتی و معنوی سپاه پاسداران است و دیدار با مراجع و بزرگان از برنامههای ویژه پاسداران شرکت کننده در این دورهها است زیرا بر این باوریم که سپاه با تداوم و حفظ این ارتباط از تمامی آیینهای فکری در امان میماند.

تلاش سپاه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری

مسئول اسبق تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه با ابراز خرسندی از اینکه سپاه پاسداران از وجود تمامی روحانیون برجسته استفاده میکند، اظهار کرد: از افتخارات این نهاد ولایی در حوزه آموزشهای عقیدتی سیاسی استفاده از اساتید و مربیان روحانی است که به جرأت میتوان بیشترین بهرهگیری از روحانیون برجسته در تدریس را متعلق به سپاه دانست.در برنامههای عقیدتی سیاسی سپاه تمامی تلاشها را برای تحقق منویات و مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله) در خصوص تعمیق معنویت، تقویت بصیرت و محوریت ولایت در تمامی شئون فکری، معنوی و اعتقادی سپاه به کار گرفته شده است.

معنویت، بصیرت و معرفت سه کلید اساسی

حجت الاسلام تویسرکانی در پاسخ به این سوال که چرا باید پاسداران و نیروهای مسلح ما دانش سیاسیشان را افزایش دهند و همواره از نظریات و مسائل سیاسی به روز باشند، افزود: اگر ما رسالت سپاه را پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی بدانیم، پاسداری که میخواهد از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع کند باید چشم بینا، ذهن تیز، خلّاق و قلب پاکی داشته باشد. با معنویت در حوزه مسائل معنوی و عرفانی و از بصیرت در عرصههای سیاسی استفاده کند و همچنین بداند که معرفت در عرصه مسائل بنیادی از اهمیت خاصی برخوردار است.

رفتار عمیق در مقوله تربیت دینی

وی در پایان خاطرنشان کرد: هفته عقیدتی سیاسی هفته ای است که سعی دارد پاسداران و بسیجیان را از اهمیت سه حوزه معنویت، بصیرت و معرفت را برای پاسداران و بسیجیان آگاه کند. چراکه تقویت این سه عرصه به مقوله تربیت دینی منتهی میشود. قطعاً هرچه قدر در این عرصه به طور عمیق رفتار شود در عرصه دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی توفیق بیشتری پیدا خواهیم کرد. امیدوارم سپاه با رشد در این مسیر به زودی پرچم آزادی در جهان را به اهتزاز درآورد و شرّ صهیونیست و استکبار جهانی در رأس آن آمریکای جنایتکار را از سر بشریت مظلوم کم کند.

گفتگو از مجتبی برزگر

نظر شما
پربیننده ها