چرخش مجدد حماس به سمت ایران

حماس که در جریان بحران سوریه دچار اختلافاتی با کشورمان شده بود، به دلیل تحولات اخیر منطقه بار دیگر در پی آن است روابط خود را با ایران تقویت کند.
کد خبر: ۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۲ - 04August 2013

چرخش مجدد حماس به سمت ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی که به دلیل تفاوت مواضع و دیدگاه های ایران و حماس در مورد بحران سوریه، این گروه فلسطینی طی دو سال گذشته از ایران فاصله گرفته بود، می توان گفت به دلیل تحولات منطقه مانند برکناری محمد مرسی از قدرت در مصر، حماس بار دیگر در پی آن است که روابط نزدیک خود با ایران را ازسربگیرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در سال های گذشته روابط نزدیکی با ایران داشت ولی همزمان با اوج گرفتن بحران سوریه و به دلیل اختلاف نظر دو طرف در مورد حمایت از دولت بشار روابط ایران و حماس دچار سردی شد و حماس نیز دفتر خود را از سوریه خارج کرد. در این راستا و با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین به رهبری محمد مرسی در مصر، حماس در پی آن بود که مصر را به عنوان حامی اصلی خود جایگزین ایران نماید ولی با ناآرامی های اخیر مصر و تحولات فلسطین به نظر می رسد بار دیگر شاهد نزدیکی روابط ایران وحماس خواهیم بود.

به گزارش "تودی زمان" ترکیه: در شرایطی که با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین در مصر حماس توانسته بود حمایت این کشور را جلب نماید و در جریان اختلاف نظر با ایران در مورد موضوع سوریه، مصر را به عنوان حامی اصلی خارجی خود در منطقه جایگزین ایران نماید، اما تحولات منطقه از جمله برکناری مرسی از قدرت در مصر، تحولات داخلی فلسطین و آغاز مذاکرات جنبش فتح با رژیم صهیونیستی و مخالفت حماس با آن و روند تحولات سوریه در کنار هم باعث شد که حماس ناچار شود بار دیگر به سوی تقویت روابط خود با ایران متمایل شود.

اما نکته شایان توجه در این رابطه به تحرکات ترکیه در جذب حماس به سوی خود برمی گردد. در واقع ترکیه با توجه به این موضوع که حماس حمایت مصر را از دست داده است در پی آن است با اعلام حمایت از حماس این گروه را به سوی خود جذب نماید تا بتواند از آن به عنوان ابزاری در پیشبرد سیاست های خود در منطقه استفاده کند؛ هر چند با توجه به تحرکات اخیر رهبران حماس به نظر می رسد این گروه فلسطینی تمایل دارد روابط خود را با ایران بار دیگر تقویت کند.

در این رابطه می توان به نشست رهبران حماس با دبیر کل حزب الله لبنان، که روابط بسیار نزدیکی با ایران دارد، در روز جمعه گذشته در بیروت اشاره داشت که نشان می دهد حماس در پی تجدید روابط حسنه خود با حزب الله و بعد از آن با ایران می باشد؛ روابطی که با شروع بحران سوریه و با حمایت حزب الله و ایران از بشار اسد و حمایت حماس از مخالفان دچار چالش شده بود.
 

نظر شما
پربیننده ها