تحولات فلسطین در یک نگاه

الزهار: کمک‌های ایران به فلسطین بدون چشم‌داشت و پیش شرط است

مسئول بلند پایه جنبش حماس با اشاره به اهمیت روابط فلسطین و جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد که کمک‌های ایران به فلسطین بدون چشم‌داشت و تعیین پیش شرط است.
کد خبر: ۱۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷ - 30April 2014

الزهار: کمک‌های ایران به فلسطین بدون چشم‌داشت و پیش شرط است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از خبرگزاری سما، «محمود الزهار» طی اظهاراتی گفت: روابط با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است و ما به تقویت این روابط اشتیاق داریم زیرا ایرانیها از قضیه فلسطین بدون هیچ چشمداشتی حمایت میکنند و هیچ پیش شرطی برای آن تعیین نمیکنند و از ما هیچ رویکرد سیاسی نمیخواهند.
 
وی افزود: ما از ایفای نقش ایران در کمک به قضیه فلسطین قدردانی میکنیم، تجربه شخصی و دولتی برای ما روشن کرد که ایران بدون هیچ چشمداشت و پیشر شرطی از قضیه فلسطین حمایت میکند.
 
الزهار درباره توافق آشتی بین فتح و حماس نیز تصریح کرد: توافق آشتی فلسطینیان هرگز باعث نمیشود که حماس حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد و اینکه افراد مسلح در غزه تحت سیطره «محمود عباس» در بیایند.
 
وی اشاره کرد که حماس منتظر آن است تا عباس دولت وحدت ملی را تشکیل دهد اما عباس در این امر با هدف تلاش برای غلبه بر مخالفتهای آمریکا و اسرائیل، وقت کشی میکند.
 
این رهبر حماس همچنین گفت: عباس سعی کرد آشتی با حماس محقق شود زیرا مذاکرات سازش تحت نظارت آمریکا هرگز به نتیجه نمیرسد و پیش بینی ما این است که عباس در تشکیل دولت تکنوکرات وقت کشی خواهد کرد و دلیل آن هم این است که وی با فشارهایی مواجه است اما حماس لیست اسامی وزرا را تحویل داده و منتظر نتیجه خواهد ماند.
 
وی تصریح کرد که عباس از توافقنامه آشتی به منظور اعمال فشار بر اسرائیل بهره برداری میکند اما در عین حال از تهدیدات آمریکا مبنی بر تعلیق کمکهای مالی به تشکیلات خودگردان که بالغ بر صدها میلیون دلار است، احساس نگرانی میکند.
 
فتح: رایزنیهای مربوط به تشکیل دولت تا 5 روز آینده آغاز میشود
«عزام الاحمد» رئیس هیأت آشتی جنبش فتح و عضو کمیته مرکزی آن تاکید کرد که رایزنیهای مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی ظرف 5 روز آینده آغاز میشود.
 
وی که در یک سمینار سیاسی در منزل «منیب المصری» بازرگان مصری سخنرانی میکرد، افزود: فضاها و اظهارات دو طرف درباره آشتی همچنان مثبت است و پیش بینی فتح این است که هیچ مانعی در برابر تشکیل دولت بوجود نخواهد آمد.
 
برگزاری نشست کمیته آزادیها

 اعضای کمیته آزادیها که بر اساس توافقنامه قاهره تشکیل شده است، امروز چهارشنبه در رام الله و غزه به منظور بررسی پروندههای ویژه در رابطه با اجرای توافقات صورت گرفته، تشکیل جلسه میدهند.
 
منابع آگاه در این باره گفتند وارد کردن سه روزنامه به غزه در رأس موضوعات بحث این نشستها قرار دارد.
 
تهدیدات واشنگتن برای قطع کمکهای مالی به تشکیلات خودگردان


 دولت آمریکا بار دیگر تهدید کرد که هرگز کمکهای مالی به دولت فلسطین که جنبش حماس بخشی از آن است، ارائه نخواهد کرد.
 
این اظهارات را «آن پاترسون» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نزدیک در نشست مجلس نمایندگان، بیان کرد.
 
وی افزود: هیچ کمک مالی از آمریکا به دولتی که حماس در آن شریک باشد، ارائه نمیشود مگر اینکه حماس شروط کمیته چهارجانبه اعم از کنار گذاشتن خشونت و به رسمیت شناختن توافقنامههای قبلی  و از جمله حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد.
 
ابومرزوق: گذرگاه رفح به محض تشکیل دولت وفاق ملی بازگشایی خواهد شد.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که دولت مصر به محض تشکیل دولت وفاق ملی گذرگاه زمینی رفح را بازگشایی خواهد کرد.
 
«موسی ابومرزوق» تصریح کرد که پس از تشکیل دولت وفاق ملی و ایجاد کمیته های امنیتی مورد تایید این دولت برای نظارت بر فعالیت های گذرگاه رفح، شاهد بازگشایی فوری این گذرگاه خواهیم بود.
 
ابومرزوق تاکید کرد که این گذرگاه بین المللی و متعلق به تمامی ساکنان غزه است و پس از بازگشایی به طور 24 ساعته فعالیت می کند. وی همچنین از بهبود روابط با مصر پس از تشکیل دولت وحدت ملی خبر داد.
 
وی در ادامه افزود: تشکیلات خودگردان نیز باید به توافقنامه سال 2005 در خصوص بازگشایی گذرگاه رفح پایان دهد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار