واکنش تند آیپک به اظهارات انتقادی کری از اسرائیل

لابی آیپک با صدور بیانیه‌ای از اظهارات وزیر خارجه آمریکا در توصیف اسرائیل به عنوان یک نظام "آپارتاید" به شدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴ - 30April 2014

واکنش تند آیپک به اظهارات انتقادی کری از اسرائیل

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از پرستیوی؛ "کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل" (آیپک) هشدار داد که اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا در مورد تبدیل رژیم صهیونیستی به یک نظام "آپارتاید" عمیقا "مشکلآفرین" است.
 
نشریه "دیلیبیست" روز یکشنبه گذشته با انتشار گزارشی اختصاصی اعلام کرده بود که به یک نوار صوتی حاوی اظهارات انتقادی جان کری علیه اسرائیل که طی نشستی در پشت درهای بسته در روز جمعه بیان شده بود، دستیافته است، بر این اساس، در این نشست، وزیر خارجه آمریکا از اقدامات غیرقانونی اسرائیل در (ادامه) شهرکسازی و شکست در دستیابی به توافق سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین انتقاد کرده است.
 
طی این نشست که با حضور مقامات ارشد ایالات متحده، اروپای غربی، روسیه و ژاپن برگزار شده بود، کری اعلام کرده بود: راهحل تشکیل دو دولت به طور آشکاری به عنوان تنها جایگزین واقعی شناخته میشود. زیرا تشکیل یک دولت واحد یا به ایجاد یک نظام آپارتاید که دارای شهروندانی درجه دو است منتهی میشود و یا ظرفیت تبدیل اسرائیل به یک "دولت یهودی" را از بین میبرد.
 
آیپک که به عنوان قدرتمندرین لابی حامی اسرائیل در آمریکا شناخته میشود در واکنش به این گزارش ادعا کرده است که "اسرائیل تنها دمکراسی باثبات در خاورمیانه است،" و اعلام کرده است "توصیف اسرائیل به گونهای که در معرض خطر تبدیل به یک نظام آپارتاید است، اهانتآمیز و نامناسب است."
 
آیپک همچنین در بیانیه خود آورده کرد: "اظهارات گزارش شده جان کری وزیر خارجه امریکا عمیقا مشکلآفرین است."
 
این در شرایطی است که سناتور "نارکو روبیو" نیز با انتقاد از کری، اظهارات وی را بیدادگرانه و ناامیدکننده توصیف کرد.
 
در مقابل، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیهای اعلام کرد: من اجازه نمیدهم پایبندی من به اسرائیل توسط هیچ کسی مورد تشکیک واقع شود، خصوصا اینکه با اهداف حزبی و سیاسی همراه باشد، من می خواهم آنچه به آن باور دارم و آنچه باور ندارم را تصریح و مشخص کنم؛ من نه تنها باور ندارم بلکه هیچ گاه به طور علنی و یا غیرعلنی بیان نکردهام که اسرائیل یک نظام آپارتاید است یا به چنین نظامی منتهی میشود. هرکسی که در مورد شناختی دارد، بی شک از این موضع آگاهی دارد."
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار