اظهار نظر وکیل پایه یک دادگستری درخصوص روزه خواری؛

روزه خواری در ملاء عام و مجازات قانونی آن

مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری گفت: با حلول ماه رمضان‌، هشدارها در خصوص روزه خواری در انظار، اماکن عمومی و رعایت بیشتر عفاف و حجاب هم آغاز می شود و چند سالی است به دلیل مصادف شدن ماه مبارک رمضان با فصل تابستان شاهد روزه خواری برخی افراد در شهر هستیم.
کد خبر: ۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۶ - 06August 2013

روزه خواری در ملاء عام و مجازات قانونی آن

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سیدعلی شاصاحبی وکیل پایه یک دادگستری درخصوص روزه خواری، اظهار داشت: مردم ما مردمی دیندار و متعهد هستند و همواره در تمامی صحنههای دینی و انقلابی حضور داشتهاند و در ماه رمضان نیز این حضور بیشتر و پررنگ تر از سایر ماههاست ، چرا که در این ماه خود را مهمان خدا میدانند و به دلیل روزه  داری خود را مقید به رعایت بسیاری از مسایل و احکام دینی میکنند .
 

وی اظهار داشت: از نظر حقوقی هرگاه ارتکاب عملی در منظر عمومی صورت گیرد، خواه کسی ببیند، خواه هیچکس نبیند و یا در اماکن عمومی و یا اماکن مهیا برای پذیرش عموم باشد، آن را علنی گویند.

شاصاحبی یادآور شد: در کشور ما نیز طبق موازین شرعی و قانونی با کسانی که در ملاء عام مبادرت به روزه خواری و استعمال دخانیات کنند، برخورد می شود.

وی افزود: طبق ماده ۶۳۸ (۱۴۱) بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که اعلام می دازد: «هرکس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به عمل حرامی کند، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس  آن عمل دارای کیفر نمیباشد ولی عفت عمومی را جریحهدار کند، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد».

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: طبق تعریف علمای علم لغت «تظاهر» به معنی آشکارا عمل کردن و آشکار نمودن، خودنمایی نمودن و وانمود کردن به داشتن صفت یا حالتی است و لغت «علناً» نیز به معنای آشکارا انجام دادن فعل یا ترک فعل است.

شاصاحبی تصریح کرد: روزه خواری علاوه بر همه معایبی که ذکر شد در بعد مناسبات اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است زیرا کسی که به صورت آشکار روزه میخورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست. چنین فردی علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان میکند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار