افزایش تعداد تروریست‌های اروپایی در سوریه و عراق

کار‌شناس موسسه مطالعاتی بروکینگز در واشنگتن گفت: در صورتی که با افزایش تعداد جنگجویان خارجی در سوریه، جنگ دراین کشور طولانی شود شمار جنگجویان درسوریه بسیار بیشتر از تعدادی خواهد بود که اکنون در افغانستان شاهد آن هستیم.
کد خبر: ۱۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲ - 03May 2014

افزایش تعداد تروریست‌های اروپایی در سوریه و عراق

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: مسئولان امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی و انگلیسی معتقدند، اجرای بسیاری از حملات نظامی در سوریه، توسط خارجیهایی صورت گرفته که از مناطق مختلف خاورمیانه و اروپا به این کشور آمدهاند.

"ویل مکانتس" کارشناس موسسه مطالعاتی بروکینگز در واشنگتن گفت: درصورتی که با افزایش تعداد جنگجویان خارجی در سوریه، جنگ دراین کشور طولانی شود شمار جنگجویان درسوریه بسیار بیشتر از تعدادی خواهد بود که اکنون در افغانستان شاهد آن هستیم.

اکنون نیز مسؤولان امنیتی تعداد خارجیهایی را که دراین دو کشور فعالیت میکنند، را هزاران نفر تخمین میزنند.

اکثر این عناصر خارجی با گروه موسوم به دولت اسلامی عراق وشام (داعش) و نیز با "جبهه النصره" مرتبط با القاعده و یکی از قویترین گروههای مخالف در سوریه همکاری میکنند. داعش از یک گروه تروریستی منشعب شده است که از تفکرات القاعده الهام میگیرد.

مسئولان آمریکایی گفتهاند که میانگین حملات تروریستی در عراق در سال گذشته به شدت افزایش یافته و به سطحی بازگشته است که از سال ۲۰۰۷ بیسابقه بوده است.

از جمله عاملان انتحاری در عراق در ماههای مارس و آوریل، عناصری از تشکیلات القاعده در جزیره العرب بودند که یکی از خطرناکترین شاخههای القاعده است که بیشتر فعالیت آن در یمن متمرکز است.

"لیث الخوری" تحلیلگر گروه "فلش پوینت بارتنرز" که سایتهای گروههای تندرو در اینترنت را پیگیری میکند، گفت: بسیاری از این عناصر، تبعه عربستان، لیبی، مصر، مغرب و اردن هستند.

از سوی دیگر، حملات عناصر تندرو در عراق بار دیگر با شدت از سرگرفته شده و گروه موسوم به "دولت اسلامی در عراق و شام" تلاش میکند تا دیدگاههای افراطی خود را بر مناطق تحت سلطه خود، گسترش دهد.

اما در سوریه، درگیریها ابعاد دیگری پیدا کرده است و عناصر خارجی کمی پس از شروع بحران در سوریه درسال ۲۰۱۱، عازم سوریه شدند؛ اکثر این عناصر به زبان انگلیسی سخن میگویند.

منابع امنیتی انگلیسی اعلام کردند، دست کم ۴۰۰ شهروند انگلیسی در درگیریهای سوریه شرکت داشتهاند.

مسئولان اطلاعاتی آمریکا نیز اعلام کردهاند، شماری از اتباع کانادایی و آمریکایی که شاید تعدادشان کمتر از صد نفر باشد، به جمع گروههای مسلح در سوریه پیوستهاند.

این مسئولان تعداد آمریکاییهایی را که در درگیریهای سوریه مشارکت دارند، دهها نفر اعلام کردهاند.

سرویسهای اطلاعاتی هلند در گزارشی که ۲۳ ماه آوریل صادر شد، اعلام کرد که دو شهروند هلندی سال گذشته در درگیری با عناصر تندرو، دو حمله تروریستی را اجرا کردند.

یک مسئول امنیتی اروپایی گفته است که یکی از این دو هلندی خود را در سوریه و دیگری خود را در عراق منفجر کرده است.

نظر شما
پربیننده ها