به یاد شهید کمال کورسل؛

شکست خطوط مرزهای جغرافیایی در دفاع مقدس/ مردی از سرزمین های دور

در این عرصه افرادی کمتر از انگشتان دست بودند که از خاک و سرزمین ما نبودند، اما به مقدس بودن دفاع در این راه پی برده و نشان دادند دفاع از حق، خارج از مرز، ملیت و نژاد است.
کد خبر: ۱۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۲ - 13August 2013

شکست خطوط مرزهای جغرافیایی در دفاع مقدس/ مردی از سرزمین های دور

خبرگزاری دفاع مقدس: به جنگ که فکر می کنی، می ترسی؛ از همه ی تلخی هایی که در جنگ وجود دارد، از زخم هایی که بر دلها، تن ها، استخوان ها و حتی بر خاطره ها می ماند، ماهیت جنگ را ترسناک می کند. 

هیبت جنگ، جان انسان را لرزان می کند. جنگ تلخی های بی پایانی مانند آوارگی، ویرانی، کودکان بی پدر و هزار تلخی دیگر را به همراه دارد. اما جنگ نابرابرعراق با ایران، با همه ی تلخی های بی پایانی که برای ما داشت، تبدیل به یک گنج تمام نشدنی به نام دفاع مقدس شد.

جنگ تحمیلی در کنار همه ی  زخم هایی  که بر دل هایمان گذاشت، اما فضایی را بر روی چشمانمان باز کرد که دیدن و شنیدن آن تا سال ها لذت بخش خواهد بود.

در این عرصه افرادی کمتر از انگشتان دست بودند که از خاک و سرزمین ما نبودند، اما به مقدس بودن دفاع در این راه پی برده و نشان دادند دفاع از حق، خارج از مرز، ملیت و نژاد است. "کمال (ژوان) کورسل" یکی از همین حق جویان است. 

اهل فرانسه، با موهایی بور و  چهره ای کاملا اروپایی و متولد سال 1964 میلادی (سال 1345 شمسی)، از پدری مسلمان و تونسی و مادری مسیحی و فرانسوی متولد شد.

ژوان، دو ساله بود که طعم جدایی پدر و مادرش را چشید؛ وی در زندگی همراه مادر، با آموزه های مسیحیت آشنا شد. ژوان پانزده ساله، در سفری که برای دیدن پدرش رفته بود با مذهب شافعی آشنا و به این مذهب گروید.

اندکی بعد از پیروزی انقلاب، با شنیدن سخنرانی های حضرت امام (ره) که به زبان فرانسوی ترجمه شده بود، جرقه های عدالت خواهی در ذهن وی زده شد و با آشنایی با دانشجویان ایرانی  پیرو خط امام مقیم پاریس، حضور در برنامه ها و مراسم های کانون دانشجویان ایرانی بخش جدایی ناپذیر زندگی ژوان گردید و تحت تاثیر دعای کمیل، شیعه شد.

ژوان دوست داشت نام "علی" را انتخاب کند ولی به دلیل حضور در کشوری که مسلمانان در اقلیت بودند، اسم خود را "کمال" گذاشت.

"محسن رفیعی" مستندساز دفاع مقدس که برای کمال کورسل یک مستند کوتاه ساخته است، در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس نحوه ورود کمال به ایران را علاقه به خواندن درس در حوزه علمیه دانست و اظهار داشت: در آن دوران ایران درگیر جنگ با ارتش بعث عراق بود که کمال در مدرسه "حجتیه" قم شروع به خواندن درس در حوزه کرد.

سازنده مستند "خورشید بی غروب" با اشاره به نحوه ورود کمال به جبهه های جنگ، افزود: مسئولین اعزام به جبهه به دلایل امنیتی از ورود وی به جبهه ها خودداری می کردند.  کمال با اصرار فراوان پیگیری توانست همراه با سپاه بدر در سال 1363 در جبهه حضور پیدا کند و بعد از آن هم در عملیات های کربلای 2، کربلای 5، والفجر 10 و مرصاد حضور داشت.

وی ضمن بیان میزان حضور کمال در جبهه های حق علیه باطل، تصریح کرد: کمال در سال 1367 و در جریان عملیات مرصاد در عملیات هلی بورن نیروها که توسط هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی انجام می شد،  با اصابت گلوله ای به سرش به درجه رفیع شهادت نائل شد.

رفیعی انگیزه خود از ساخت این مستند را پرداختن به زندگی فردی که در دنیای مادی و صنعتی غرب چشم به جهان گشوده و تغییرات شگرفی در زندگی خود داشته است، دانست و افزود: تمام جاذبه های ظاهری و دنیایی غرب نتوانست کمال را فریفته کند و وی در مراحل سیر و سلوک به جایی رسید که به اعتقاد برخی تنها شهید اروپایی دفاع مقدس نام گرفته است.

لازم به ذکر است در مستند خورشید بی غروب حوزه علمیه حجتیه و منزل شهید کورسل بازسازی و با تعدادی از دوستان این شهید مصاحبه انجام شده که به صورت داستانی بیان شده است.

و امروز مقبره کمال کورسل درقطعه 18 ردیف دوم شهدای گلزار قم یادآوراین حقیقت است که بودند کسانی حتی کمتر از تعداد انگشتان دست که فارغ از مرزهای جغرافیایی  به رسالت دفاع  سرزمینمان  پیوندی ابدی خوردند . یاد و نامشان تا همیشه تاریخ زنده و جاریست...

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار