تحلیلی بر عملیات رمضان

کتاب "تحلیلی بر عملیات رمضان" نوشته حسن جوانمرد و نصرت الله معینی وزی به تشریح این عملیات از نظر تاکتیکی می‌پردازد.
کد خبر: ۱۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳ - 07May 2014

تحلیلی بر عملیات رمضان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب «تحلیلی بر عملیات رمضان» نوشته حسن جوانمرد و نصرت الله معینی وزیر در ۱۱۸ صفحه به جزئیات تاکتیکی عملیات رمضان پرداخته است. این کتاب که در قالب کتابی آموزشی برای دانشجویان نظامی آماده شده است از سوی انتشارات دانشگاه دافوس آجا به چاپ رسیده. همچنین این کتاب در سه فصل به تشریح عملیات رمضان، نحوه به کار بردن اصول نه گانه جنگ در عملیات رمضان و نحوه کار توان رزمی عملیات رمضان میپردازد.

در قسمتی از این کتاب آمده است:

از دیدگاه ارزشهای اقتصادی، دشمن در بیابان شرق بصره چیزی بیش از انچه ذکر شد نداشت یعنی فقط کانال پرورش ماهی را میشد از تاسیسات اقتصادی به حساب اورد اما در غرب رودخانه شهر صندعتی و استراتژیک بصره قرار داشت. جمعیت این شهر حدود ۱ میلیون نفر است و دارای پالایشگاه، کارخانه عظیم پتروشیمی واحد تصفیه گاز و کارخانههای صنعتی دیگر میباشد. همچنین بخش تنومه که متعلق به شهر صنعتی در شرق رودخانه است در نزدیکی بصره قرار دارد. بصره بزرگترین و مهمترین بندر عراق است که از طریق شط العرب و رودخانه مشترک مرزی اروند به خلیج فارس مرتبط میشود.

در بخشی دیگر میخوانیم:

مرحله دوم عملیات از محور جنوب پاسگاه زید در ساعت ۲۰: ۳۰ روز ۲۵/۴/۶۱ آغاز شد. در این مرحله تلاش اصلی به عهده قرارگاه نصر بود. سه تیپ از عناصر قرارگاه فتح شامل تیپهای ۱ و ۳ لشکر ۹۲ زرهی و تیپ ۸ نجف سپاه که در عملیات روز ۲۳ تیرماه خسارات سنگینی را متحمل شده بودند به منطقه عقب رفتند تا تجدید سازمان نمایند. سایر یگانهای قرارگاه فتح شامل تیپ ۲ زرهی ۹۲ و تیپ پیاده کربلا، قم و امام حسین سپاه زیر امر قرارگاه نصر قرار گرفتند.

در قسمتی از خاطرات شهید صیاد شیرازی آمده است:

نیروها آماده شدند. نیروها، با نشاط و روحیه که معلوم بود از نبرد بیت المقدس گذشتهاند و همه امیدوار به پیروزی بودند. در آن طرف هم دشمن نگران، مضطرب و رحیه ضعیفی داشت. البته آنها رفته بودند پشت دژهای خودشان پشت مرز بودند و وضعیتشان با قبل فرق میکرد. معلوم بود که در آنجا دستور ایستادگی دارند. در عملیات رمضان ما سه قرارگاه داشتیم؛ زیر نظر قرارگاه مشترک ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. قرارگاه فجر در سمت راست، قرارگاه فتح در ویط و قرارگاه نصر در سمت چپ. با سه قرارگاه میخواستیم تک کنیم.

در قسمتی دیگر آمده است:

فرمانده و ستادش باید عمیقا بیندیشند که چگونه توان رزمی موجود را سازمان داده و جا به جا نمایند تا ان را در موقعیتی برتر نسبت به دشمن قرار دهند. آنها باید طرح مانور را طوری تنظیم نمایند که چنانچه با شرایط نامساعدی برخورد نمود، بتوان به سرعت تغییرات لازم را روی آن اعمال نمایند و ابزار کافی برای اعمال نفوذ در عملیات را بکار برند. مهمترین ضعف طرح مانور عملیات رمضان نداشتن قالیت انعطاف به علت نبودن یک واحد احتیاط متحرک و مناسب بود.

علاقه مندان به تهیه این کتاب میتوانند با مراجعه به انتشارات دانشگاه دافوس این کتاب را تهیه کنند.

نظر شما
پربیننده ها