محمدحسین یادگاری:

برنامه های گوناگونی داریم ولی اجرایی نشده است/ با فرهنگ جهادی از تحریم ها عبور می کنیم

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: اگر بودجه معاونت فناوری ریاست جمهوری را داشتیم، حتماً به لحاظ علمی و تحقیقاتی جلوتر از حال حاضر بودیم.
کد خبر: ۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۸ - 06August 2013

برنامه های گوناگونی داریم ولی اجرایی نشده است/ با فرهنگ جهادی از تحریم ها عبور می کنیم

دکتر محمدحسین یادگاری رئیس جهاد دانشگاهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس در حاشیه نشست خبری این سازمان در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیر این مجموعه در کاستن و کاهش تأثیر تحریم ها در کشور گفت: ما یک تجربه 33 ساله تحت عنوان فرهنگ جهادی داریم. مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه ای که اواخر سال 91 مبنی بر همکاری این مجموعه در زمینه های دارای تخصص جهت کاستن تأثیر تحریم ها، به ایشان داده بودیم، فرمودند: انشاالله شما فرزندان انقلاب و امید آینده علمی کشور بتوانید کارهای پربرکت روز افزون داشته باشید.

یادگاری ضمن کاربردی دانستن این تجربه 33 ساله گفت: ما می توانیم بگوییم جهاد دانشگاهی بستر مناسبی برای فعالیت های دانشگاه ها، نخبگان دانشجویی و دانشجویان و فرهیختگان دانشجویی می باشد و لازم است که این عزیزان بیایند و در قالب کارهای جهادی، اقدامات خود را بروز و ظهور دهند.

وی با بیان عدم موفقیت لازم برای جلوگیری از تأثیرگذاری تحریم ها در طول این 33 سال، تصریح کرد: در بعضی مواقع موفق بوده ایم و در برخی مواقع نیز به دلیل عدم تعامل با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی موفق نبودیم. ما مدعی هستیم مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، یکی از مراکز مهم و اساسی در کنار دانشگاه است ولی بستر آن در دانشگاه ها نمی باشد، بلکه در جهاد دانشگاهی است چرا که این مجموعه بر پایه ایده تا محصول پایه گذاری شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد می تواند اثرات و خروجی خوبی داشته باشد که موثر برای جلوگیری از تحریم ها باشد. وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می کنیم، یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی، توجه به نیروهای داخلی است. اگر این اندیشه گسترش پیدا کند و از بستر جهاد انجام پذیرد، می تواند اثرات خوبی داشته باشد.

محمدحسین یادگاری که در صحبت های خود در نشست خبری از برنامه ریزی های دقیق و گسترده برای پیشبرد اهداف جهاد دانشگاهی و درعین حال عدم اجرایی شدن آنها به دلایل مختلف گفته بود، در رابطه با موانع متعدد و جلوگیری از اجرایی شدن برنامه های از پیش طراحی شده افزود: یکی از اهداف جهاد دانشگاهی در اساسنامه آن، پل ارتباطی میان دانشگاه و صنعت است. اگر این ارتباط در دهه 80- 70برای جهاد دانشگاهی میافتاد می توانست زمینه خوبی برای توجه بیشتر به نیروهای داخلی ایجاد کند اما این اتفاق به صورت کامل نیافتاد.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته ارگانی را در کنار دانشگاه ها تشکیل داده اند و نیروهای نخبه داخل دانشگاه ها را شناسایی می کنند، آنها را با صنعت و جامعه مرتبط می کنند، سرمایه گذاری می کنند و خودشان نیز بستری برای کارهای تحقیقاتی مهیا می نمایند. ما مدعی هستیم که این بستر، جهاد دانشگاهی است.

رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه معاونت فناوری ریاست جمهوری کار علمی و تحقیقاتی انجام نمی دهد بلکه به لحاظ مالی و اعتباری برای فعالیت های علمی مفید است، تصریح نمود: اما اگر جهاد دانشگاهی که در اوایل انقلاب تأسیس شد نیز دارای بودجه کافی و این پشتوانه بود، حتماً به لحاظ علمی و تحقیقاتی جلوتر از حال حاضر بودیم.

محمدحسین یادگاری همچنین از رئیس جمهور درخواست کرد که توجه بیشتری به جهاد دانشگاهی کند، چرا که این اتفاق سبب ایجاد رویدادهای مبارک در این مجموعه خواهد شد.          

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار