با حضور امیر گلفام صورت گرفت

رونمایی از دو عنوان کتاب سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش

مراسم رونمایی از دو عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس در سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
کد خبر: ۱۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷ - 07May 2014

رونمایی از دو عنوان کتاب سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از ایسنا، در این مراسم امیر سرتیپ ابراهیم گلفام - رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش - در ابتدای سخنانش با بیان اینکه از نویسندگان درخواست میکنیم با ما درباره ثبت و نگارش مباحث مربوط به دفاع مقدس همکاری داشته باشند گفت: ما از همه نویسندگان مرد یا زن حمایتهای مادی و معنوی خود را در این راستا به عمل خواهیم آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتابهای «اسکورت» و «اسارت» یادآور شد:این کتابها امروز رونمایی خواهند شد. کتاب «اسکورت» به موضوع نیروی دریایی و نقش آن در دوران دفاع مقدس و پشتیبانی از کشتیهایی که در خلیج فارس تردد داشتند میپردازد.

وی افزود: نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس نقش بیبدیلی از خود به جای گذاشت به عنوان مثال روز هفتم آذرماه سال 1359 عملیات مروارید را انجام داد و تا پایان جنگ پرونده نیروی دریایی عراق را بست. آن زمان عراق با استفاده از موشکهای «اگزوسه» و موشکهای «کرم ابریشم» به کشتیهای تجاری ما حمله میکرد و آنها را هدف قرار میداد. اما با فعالیتهایی که نیروی دریایی ارتش با همکاری دیگر یگانها انجام داد موجب شد در بعد اسکورت اقتصادی با دشمن مقابله کند. به عنوان مثال آن زمان عراق از کشور فرانسه هواپیمای «سوپر استاندارد» اجاره کرده بود تا به وسیله آن نفتکشهای ما را منهدم کند.

سرتیپ گلفام درباره کتاب «اسارت» نیز توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در دوران دفاع مقدس باید به آن توجه کنیم بحث اسارت و آزادگان است این مساله را از دو بعد میتوان نگاه کرد. اول رفتار عراقیها با اسرای ایرانی. رژیم بعث عراق با اسرای ایرانی بدترین رفتار را داشت به گونهای که همواره آنها در سختی رنج و مشقت به سر میبردند. اما با توجه به روحیه آزادگی، توانستند در چنگال دشمن حافظ قرآن شوند و هرگز برای خشنودی دشمن حرفی بر زبان نیاوردند.

بعد دیگر اسارت رفتار ما ایرانیها با اسرای عراقی است. ما از آنها مانند میهمان میزبانی کردیم و در افزایش سطح شعور آنها نقش بسیاری داشتیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: سید و سرور اسرای ارتش، سرلشکر خلبان شهید حسین لشکری است که تا پایان جنگ تحمیلی کسی نمی دانست که او اسیر شده است و همواره مفقود الاسر به حساب میآمید. عراقیها او را در اردوگاه اسیر نکرده بودند بلکه در یک زندان انفرادی نگه میداشتند. او به دلیل شکنجههایی که از سوی عراقیها شده بود آسیبهای شدیدی دید. عراقیها از او خواسته بودند که در یک مصاحبه کوتاه مطبوعاتی بگوید که ایرانیها آغازگر جنگ بودهاند اما شهید لشکری این کار را انجام نداده بود.

در بخش دیگر این مراسم شاداب عسگری نویسنده کتاب «اسارت» در سخنانی گفت: ارتش در دوران دفاع مقدس در حوزههای مختلف به ایفای نقش پرداخت یکی از این حوزهها نیز اسارت است.

این نیرو در طول 24 سال از 72 هزار اسیر عراقی نگهداری کرد. در بین این اسرای عراقی سرباز تا سرلشکر وجود داشت. رفتار ایرانیها به گونه ای بود که از این آمار 25 هزار تن از اسرای عراقی در خواست پناهندگی کردند. از میان این آمار نیز با پناهندگی 12 هزا رو 500 اسیر عراقی موافقت شد. همچنین در بین این اسرا تعداد 500 نفر متحول شدند و علیه صدام جنگیدند تا به شهادت رسیدند.

وی افزود: عراقیها حتی به یکی از خلبانان ما به نام علی اقبالی که هواپیمایش را منهدم کردند نیز رحم نکردند و او را به رگبار بستند. همین مساله موجب شد که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز 11 مهر 59 خبر شهادت یا اعدام این خلبان را مخابره کند.

عسگری در پایان سخنان خود یادآور شد: این کتاب پیش درآمدی به یک مجموعه چهار جلدی است که در آینده به چاپ خواهد رسید.

علیرضا اخلاقی نویسنده کتاب «اسکورت» نیز در ابتدای سخنان خود یادآور شد: مهرماه سال 1359 وارد دانشگاه افسری شدم و هفت سال و چهار ماه و دو روز در ارتش دوره دیدم و در دوره پنجم دانشگاه افسری فارغ التحصیل شدم. نخستین برخورد من با قهرمانان ارتشی سال 1376 بود آن زمان درباره آنها کتابی نوشتم اما متاسفانه سازمان فرهنگ با آن موافقت نکرد و گفت که باید شخصیتهای قهرمانهای ارتشی را اصلاح کنید. آن زمان بود که به مظلومیت نیروهای ارتشی پی بردم. هم صحبتی با نیروهای ارتشی و قهرمانانی که در جنگ حضور داشتند برای من یک سعادت است چرا که با کسانی هم صحبت میشوم که لحظههای تکرار ناشدنی را در زندگی خود تجربه کردهاند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار