برنامه هایی که هیچ گاه به سرانجام نرسید/ 12 درصد مردم آمریکا زیر خط فقر

با وجودی که از زمان تاسیس سازمان ملل برنامه های متعددی برای محو و کاهش فقر با همکاری کشورها اجرایی شده است ولی هنوز شاهد افزایش فقر در جهان می باشیم.
کد خبر: ۱۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۹ - 11August 2013

برنامه هایی که هیچ گاه به سرانجام نرسید/ 12 درصد مردم آمریکا زیر خط فقر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی که از زمان تاسیس سازمان ملل و به واسطه برنامه ها و اقدامات سازمان های تخصصی و فرعی آن مانند یونسکو، فائو و انکتاد تلاش های زیادی برای محو و کاهش فقر در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه صورت گرفته است ولی به دلایلی مانند کمبود منابع و مدیریت ضعیف همچنان تداوم و حتی افزایش فقر در نقاط مختلف جهان می باشیم.

نتایج پژوهش های سازمان ملل نشان می دهد با وجود تلاش هایی که در چارچوب اهداف هزاره و برنامه های متنوع دیگر برای ریشه کنی فقر در جهان انجام گرفته است هنوز بیست درصد از جمعیت جهان در فقر مطلق زندگی می کنند که بخش عمده این جمعیت نیز در مناطقی نظیر افریقا و آسیا قرار دارند؛ این مسئله خود نمودی از فاصله بین فقیر و غنی در نقاط مختلف جهان نیز به شمار می رود.

در این رابطه نکته شایان توجه این است  که فقر علاوه بر ابعاد اقتصادی دارای پیامدهای اجتماعی و سیاسی نیز می باشد و همانطور که در دنیای امروز تجربه شده بحران های زیادی به همراه دارد. اما در رابطه با علل تداوم و همچنین گسترش فقر می توان به موضوعاتی مانند کمبود منابع در برخی مناطق جهان، مدیریت ضعیف، عدم همکاری کشورها، بحران مالی جهانی و همچنین نوع نظام اقتصادی جهانی که تنها در اثر آن دولت ها در پی کسب سود هستند، اشاره کرد.

همانطور که بیان شد، با وجود تلاش هایی که در چارچوب اهداف هزاره برای ریشه کنی فقر در جهان انجام گرفته است هنوز بیست درصد از جمعیت جهان در فقر مطلق زندگی می کنند.  هر چند سازمان ملل با اجرای اهداف هزاره که برای سال دو هزار و پانزده تعیین شد، امیدوار بود از میزان فقر به طور قابل توجهی بکاهد اما وضعیت کنونی فقر نشان می دهد که هنوز موفق به این امر نشده است. در واقع هدف گذاری برای کاهش فقر از جهان این است که تعداد جمعیت فقیر جهان در سال 2030 کمتر از سه درصد جمعیت برسد؛ اما روند فعلی نشان می دهد که این آمار قابل دسترسی نخواهد بود.

گفتنی است در شرایطی که جمعیت فقیر جهان در سه دهه اخیر کاهش قابل توجهی داشته است اما همچنان یک میلیارد و دویست میلیون نفر با فقر شدید دست به گریبان هستند. نکته مهم دیگر به پراکندگی فقر بر می گردد. بخش زیادی از این جمعیت در کشورهای درحال توسعه به ویژه در هند و چین ساکن هستند البته جمعیت فقیر در آمریکای لاتین و کارائیب هم دیده می شود اما شدیدترین فقر در منطقه زیر صحرا در آفریقا مانند چاد، نیجر، مالی و سودان زندگی می کنند.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که بیش از 80 درصد جمعیت فقیر دنیا که دچار فقر شدید هستند روزانه کمتر از یک دلار و 25 سنت درآمد دارند و نیازمند توجه جدی و فوری هستند که متاسفانه به دلیل در اولویت قرار داشتن موضوعات امنیتی در سیاست های کشورها عزم جدی برای کمک برای رفع این میزان از فقر وجود ندارد و طبق آمار سازمان فائو هنوز حدود هشتصد و هفتاد میلیون نفر از مردم جهان در سوءتغذیه و گرسنگی بسر می برند.

البته شایان ذکر است که فقر تنها مربوط به کشورهای در حال توسعه نمی شود و جدیدترین اخبار و آمار حاکی از این است که ۳۷ میلیون نفراز مردم آمریکا یا ۱۲.۶ درصد از جمعیت این کشور بر اساس اعلام رئیس سازمان خیریه کاتولیک ایالات متحده آمریکا زیر خط فقر زندگی می کنند و یک سوم کودکانی که در واشنگتن هستند در فقر بسر می برند.

طبق آمارهای منتشر شده توسط ارکان سازمان ملل بیش از ۹۰ درصد از فقرای مطلق، در سه منطقه جهان زندگی می کنند: منطقه زیر صحرای آفریقا، شرق آسیا و جنوب آسیا. جدول ۱، درصد فقرای مطلق جهان را به تفکیک کشور نشان می دهد. همانطور که مشاهده می شود، 24/84 درصد از کل فقرای جهان در ۱۰ کشور ساکن هستند و تقریبا دو سوم آنها (۶۳ درصد) در هند و چین زندگی می کنند.

 

برای فهمیدن اینکه یک کشور تا چه اندازه فقیر است، بهتر است نگاه کنیم که چه درصدی از جمعیت آن کشور در زیر خط فقر زندگی می کنند. جدول ۲ این شاخص را برای کشورهایی که بالاترین رتبه را در دنیا دارند نشان می دهد. بر اساس این آمار، ۲۸ کشور وجود دارند که بیش از۵۰ درصد جمعیت آنها زیر خط فقر نسبی زندگی می کنند.

همانطور که ملاحظه می شود، ۷۰ درصد این کشورها در قاره آفریقا هستند. ممکن است متعجب شوید اگر بدانید که ۲۵ درصد مردم هند و ۱۰ درصد مردم چین زیر خط فقر هستند، در حالی که این رقم در ایالات متحده ۱۲ درصد است.

علاوه بر مشکلات موجود و علل مرتبط با گسترش و تداوم فقر باید توجه داشت که بحران های مالی در سالهای اخیر در تداوم و تشدید فقر نیز تاثییرگذار بوده اند. بدین شکل که در پی بحران مالی جهانی اخیر تا پایان سال 2010  بیش از 64 میلیون نفر در سراسر جهان به جمعیت فقیر اضافه شدند. در سراسر جهان نشانه های روشنی از افزایش فقر و بیکاری در پی وقوع بحران مالی به چشم می خورد.

بحران مالی اخیر تاثیرات منفی و دردناکی بر زندگی جوامع مختلف در حال توسعه و توسعه یافته داشته است. در واقع هیچ کشوری از آثار منفی این بحران در امان نبوده است و کشورهای فقیر بیشترین آسیب را از این بحران متحمل شدند . در این ارتباط یکی از گزارش های بانک جهانی موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان در سال 2010 به این نکته اشاره می کند که بحران اخیر تاثیر منفی زیادی در گسترش فقر داشته است و تا پایان سال 2010 بیش از 64 میلیون نفر به جمعیت فقیر جهان افزوده خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها