سردار زارعی:

طرح "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" از دستور کار مجلس خارج نشده است

معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی با اشاره به طرح "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" و چرایی عدم تصویب آن در صحن علنی مجلس گفت: ناجا در تلاش است زوایای جرائم خشن با استفاده از سلاح سرد و عدم بازدارندگی قوانین موجود را به نمایندگان نشان دهد.
کد خبر: ۱۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷ - 12May 2014

طرح

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "محمد زارعی" معاون حقوقی و امور مجلس نیروی انتظامی در گفتگویی با اشاره به تعامل مجلس شورای اسلامی با نیروی انتظامی گفت: مجلس به عنوان عالیترین دستگاه قانونگذاری از یک منظر و از طرفی به عنوان بالاترین دستگاه نظارتی، دارای جایگاه و اهمیت ویژهای است؛ چراکه خانه ملت، عصاره مردم است.

وی بر نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان وکلای مردم، بر عملکرد و اجرای مطلوب وظایف دستگاهها تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه ۲۵ درصد یعنی یک چهارم از طرحها و لوایح تقدیمی به مجلس یا بطور مستقیم و یا به نوعی درگیر با ماموریتهای نیروی انتظامی بعنوان یکی از عظیمترین دستگاههای اجرایی کشور از مبادی ورودی و مرزها تا مراکز استانها و شهرهاست، این نیاز وجود دارد که قوانین و مقررات مرتبط برای اجرای بهینه ماموریتها، به موقع تدوین و تصویب شود.
 
این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: سیاست ناجا و بخصوص معاونت حقوقی، افزایش ارتباط با مجلس و تعامل در سطح عالی با خانه ملت است تا نمایندگان مردم بتوانند با ماموریتهای نیروی انتظامی و لایههای پنهان آن اعم از سختیها، مشکلات، موانع و کاستیها آشنا شوند تا بستری برای تسهیل شرایط اجرای هرچه بهتر ماموریتهای محوله پلیس، فراهم شود.
 
زارعی با بیان اینکه طرح بازدید نمایندگان از فعالیتها، ماموریتهای پلیسهای تخصصی، پیشرفتها و تحولهای عظیم ناجا بخصوص در یک دهه اخیر، از یک سال گذشته بیشتر مورد تاکید و تشدید قرار گرفته است، تصریح کرد: ما شاهد شگفتی نمایندگان از پیشرفتهای نیروی انتظامی هستیم و سعی داریم این پل ارتباطی را مستحکمتر و بهینهتر سازیم؛ چراکه هرچه وکلای مردم بیشتر از زوایای پنهان ماموریتهای این نیرو آگاه شوند، به تسهیل تدوین و قانونگذاری در حوزه ماموریتها، کمک میکنند.
 
معاون حقوقی ناجا سطح مناسبات پلیس و مجلس را بسیار عالی ارزیابی کرد و گفت: حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در پلیس راهور و همایش فرماندهان نشانگر تعامل خوب و دیدگاه مثبت نمایندگان مردم با نیروی انتظامی است.
 
وی از طوماری با امضای بیش از 200 نفر از نمایندگان مجلس برای تقدیر و تشکر از عملکرد نوروزی ناجا خبر داد و گفت: این طومار در صحن علنی مجلس قرائت شد و این، نشان از نگاه مثبت و آشنایی نمایندگان خانه ملت با ماموریت های ناجا دارد.
 
این مقام ارشد انتظامی بار دیگر بر همدلی و همگامی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و اذعان داشت: نمایندگان مردم، در تصویب و اصلاح قوانین مربوط به ناجا مطلوب عمل میکنند و این مورد را میتوانیم در بازنگری قانون راهنمایی و رانندگی که اثر آن در جامعه، کاهش سوانح رانندگی و کشتههای ناشی از حوادث و ارتقای سطح انضباط ترافیکی است، دید.
 
این مقام مسئول همچنین به تعامل ناجا و قوه قضاییه نیز اشاره کرد و گفت: براساس تأکید و تائید فرمانده ناجا، امروز عالیترین سطح تعاملات میان نیروی انتظامی و دستگاه قضا وجود دارد.
 
وی افزود: بحمدالله با حضور حضرت آیتالله لاریجانی بعنوان رئیس قوه قضاییه و تیم همکار مجرب، درد آشنا و عملیاتی ایشان، شاهد حرکت رو به رشد با ضرباهنگی مناسب هستیم و نتیجه آن نیز برخورد منطقی و سریع با مجرمان است که علی رغم گسترده تر و پیشرفتهتر شدن ابزارها و راه های بزهکاری، براساس آمار، جرائم خشن کاهش یافته و این موفقیت حاصل تلاش و مجاهدت کارکنان نیروی انتظامی در بحث پیشگیری و مقابله با جرم و برخورد اصولی، قاطع و سریع قوه قضاییه است.
 
زارعی کاهش هر ساله جرائم خشن را عامل افزایش احساس امنیت در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: این تلاش ها باعث شده تا جمهوری اسلامی ایران با ثبات ترین و امن ترین کشور در منطقه باشد؛ تلاش پلیس های تخصصی و حتی مرزدارانی که در سخت ترین شرایط خدمت می کنند، کوتاه کردن دست مجرمانی است که قصد تعدی به امنیت مردم را دارند.
 
* رفع ابهامات طرح "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" در کمیسیون حقوقی مجلس

زارعی با اشاره به طرح "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" و چرایی عدم تصویب آن در صحن علنی مجلس، گفت: نمایندگان مردم به نوع نگارش این طرح که به یک بحث طولانی نیز تبدیل شده است، اشکالاتی را وارد دانستند و همین امر باعث شد که در حال حاضر این موضوع، باردیگر در کمیسیون حقوقی و قضایی دنبال شود.
 
این مقام ارشد انتظامی افزود: بررسی کنندگان طرح "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" با توجه به نوع نگارش این طرح، معتقدند که از یک طرف قوانین کافی برای برخورد با این جرم وجود دارد و ناجا نیز در این بخش، اصرار داشت که موضوع دوباره مورد بازنگری قرار گیرد و از طرف دیگر، صحبت وکلای مردم این بود که در پارهای از مواد این طرح، ممکن است آسیبهایی در حوزههای دیگر، به همراه داشته باشد.
 
زارعی خاطرنشان کرد: از این رو، برای رفع ابهامات، طرح "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" به کارگروه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که نیروی انتظامی نیز در آن حضور فعال دارد، بازگشت داده شد؛ در حال حاضر ناجا برای آشنایی نمایندگان مجلس با زوایای حوادث و جرائم خشن با استفاده از سلاح سرد و توضیح اینکه قوانین موجود بازدارندگی کافی را ندارند، در تلاش است.
 
معاون حقوقی ناجا با تاکید بر اینکه این طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی و کمیسیون حقوقی و قضایی خارج نشده و در دست بررسی است، تصریح کرد: هماکنون در کارگروه این کمیسیون، در حال رفع ابهامات و ایرادات این طرح هستیم تا مراحل تصویب آن در کمیسیون مربوطه و سپس در صحن علنی مجلس عملی شود، تا بتوانیم به قانونی جامع، کامل و بازدارنده در این خصوص برسیم.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار