عدم موفقیت عربستان در تطمیع روسیه در مورد سوریه

یکی از مقامات بلندپایه سعودی با سفر به روسیه و دیدار با ولادمیر پوتین قصد داشت با ارائه پیشنهادات اقتصادی موافقت روسیه را در قطع حمایت های این کشور از بشار اسد جلب نماید ولی موفق به این امر نشده است.
کد خبر: ۱۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴ - 09August 2013

عدم موفقیت عربستان در تطمیع روسیه در مورد سوریه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی شاهزاده بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی طی روزهای گذشته به روسیه سفر کرد و هدف و محور اصلی گفتگوهای وی با مقامات روس به ویژه ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، جلب موافقت این کشور در قطع حمایت ها از بشار اسد با ارائه مشوق های اقتصادی از سوی عربستان بوده است ولی طبق اخبار منتشر شده از نتایج مذاکرات، مقامات روس این پیشنهادات را نپذیرفته اند.
 

از زمان آغاز بحران سوریه در شرایطی که عربستان به روش های مختلف از شورشیان سوری حمایت نموده و دخالت گسترده ای در تداوم و تعمیق بحران در این کشور دارد، روسیه به دلایل استراتژیک و سیاسی از دولت بشار اسد حمایت نموده و چندین بار نیز مانع تصویب قطعنامه های شورای امنیت علیه سوریه شده است.

به همین دلیل عربستان برای دسترسی به هدف خود یعنی سقوط دولت سوریه در پی آن بوده است که موافقت دولت روسیه را برای قطع کمک هایش از بشار اسد کسب نماید و در مقابل این امر مشوق های اقتصادی زیادی به مقامات روس پیشنهاد داده است.


به گزارش "رویترز"، رئیس سازمان اطلاعات عربستان در جریان سفر خود به روسیه و در مقابل تلاش برای موافقت روسیه با عدم حمایت از بشار اسد پیشنهاد خرید 15 میلیارد تسلیحات از روسیه و تضمین انحصار صادرات گاز روسیه به اروپا با عدم صدور گاز قطر به اروپا در آینده را داده است که البته مورد قبول مقامات روسیه واقع نشده است.


در رابطه با دلایل رد پیشنهادات وسوسه انگیز اقتصادی عربستان از سوی روسیه می توان گفت که اهداف و سیاست های روسیه در مقابل بحران کنونی در سوریه برآمده از سیاست های کلان استراتژیک این قدرت بزرگ می باشد و نمی تواند با تطمیع مالی از سوی دیگر کشورها تغییر یابد.


در واقع روسیه هر چند نشان داده است که قابل اعتماد نیست و ممکن است در هر زمانی سیاست خود را تغییر دهد، ولی سیاست خارجی روسیه در بحران کنونی سوریه و حمایت آنها از بشار اسد را باید در چارچوب سیاست سیاست های کلان آنها تحلیل نمود؛ بدین نحو که روسیه با حمایت از دولت بشار اسد در پی آن است که نفوذ خود در منطقه را در رقابت استراتژیک با امریکا حفظ نماید و سوریه اهمیت استراتژیکی برای این قدرت بزرگ دارد.

در همین رابطه باید توجه داشت که سیاست های کلان یک قدرت بزرگ مانند روسیه را نمی توان با تطمیع مالی تغییر داد و این سیاست های کلان قدرت های بزرگ در رقابت با دیگر قدرت های بزرگ تدوین می شوند و به آسانی قابل تغییر نمی باشند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار