اهداف استقرار نیروهای نظامی امریکا در منطقه چیست؟

امریکا با استقرار نیروهای نظامی خود در نقاط مختلف جهان به ویژه خاورمیانه اهدافی مانند بحران زایی، اعمال فشار سیاسی و نظامی به مخالفان منطقه ای و ایجاد جو مسابقه تسلیحاتی برای فروش تسلیحات در راستای منافع استراتژیک و اقتصادی خود را تعقیب کرده است.
کد خبر: ۱۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳ - 13August 2013

اهداف استقرار نیروهای نظامی امریکا در منطقه چیست؟

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امریکا از زمان بعد از جنگ جهانی دوم و به خصوص در دو دهه اخیر، یعنی پس از سقوط شوروی که فضای مناسب تری برای گسترش نفوذ امریکا فراهم شد، همواره در پی استقرار نیروهای نظامی و تاسیس پایگاه های نظامی در نقاط مختلف جهان برآمده است و از این نیروها به صورت مستقیم علیه برخی کشورها و یا به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به مخالفان خود در نقاط مختلف جهان استفاده کرده است.


آمریکا همواره با ایجاد دشمنان فرضی به دنبال اهدافی مانند بحران زائی و ایجاد جو بدبینی و سوء ظن و دامن زدن به مسابقه تسلیحاتی و فروش سلاحهای انبار شده آن کشور است. در این رابطه در دوران جنگ سرد امریکا از شوروی و خطر نفوذ کمونیسم به عنوان بهانه ای برای استقرار نیروهای نظامی خود استفاده می کرد ولی با سقوط شوروی و حذف خطر کمونیسم این کشور هرگز قصد ترک پایگاه های نظامی خود در خارج از کشور را نداشت و لذا در پی بهانه ای جدید برای تداوم و گسترش حضور نظامی خود مناطق مختلف جهان برآمد.


در این راستا، دولتمردان ایالات متحده برای توجیه مداخلات نظامی خود در کشورهای های مختلف جهان، بزرگترین سیاست دروغین تاریخ ایالات متحده را با پوشش "جنگ جهانی علیه تروریسم" شکل دادند. در حقیقت این کشور با توسل به یک بهانه ساختگی یک جنگ جهانی را بر علیه کسانی که مخالف هژمونی ایالات متحده آمریکا در جهان بودند، طرح جدیدی را آغاز کردند و بهانه خود را برای تداوم حضور نظامی و گسترش تعداد پایگاه ها و نیروهای خود جنگ علیه تروریسم اعلام کردند.


لذا می توان گفت امریکا با ایجاد بهانه لازم توانسته است حضور نظامی خود در مناطق مختلف جهان به ویژه خاورمیانه را حفظ و تقویت نماید و در این راستا با استفاده از آنها ابزار لازم را برای پیشبرد سیاست های منطقه ای و منافع خود کسب نماید. در این رابطه پس از حادثه یازده سپتامبر،واشنگتن پروژه "جنگ جهانی علیه تروریسم" خود را برای اولین بار در افغانستان و سپس در عراق انجام داد.کشورهای دیگر، که مواضعی بر خلاف واشنگتن داشتند از جمله ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا مکررا به مداخله احتمالی نظامی آمریکا تهدید می شدند.


با توجه به این نوع نگاه امریکا و اهداف آن از استقرار این نیروها می توان گفت در سال های آینده نیز به بهانه های مختلف شاهد افزایش تعداد پایگاه ها و نیروهای امریکایی رد منطقه خواهیم بود و همچنین مانند گذشته نیز از این ابزار برای پیشبرد سیاست های خود استفاده خواهد کرد.

 

نیروها و پایگاه های نظامی امریکا

ارتش ایالات متحده 63 پایگاه نظامی در کشورهای مختلف جهان دارا می باشد که پس از 11 سپتامبر سال 2001 در هفت کشور جهان نیز پایگاه های جدیدی هم ساخته شده است.در مجموع، 255،065 پرسنل نظامی ایالات متحده در حال حاضر در کشورهای مختلف مستقر می باشند. همچنین این امکانات نظامی، تعداد 845،441 ساختمان مختلف و تجهیزات مرتبط را شامل می گردد. بزرگی این امکانات گسترده نظامی (مساحت) حدود 30 میلیون هکتار است.

اگر چه سردمداران آمریکایی حضور نظامی خود در خاورمیانه را در قالب همکاری های امنیتی با متحدان این کشور در منطقه توجیه می کنند اما ابعاد وسیع این حضور، ماجراجویی و نظامی گری فرامنطقه ای آمریکا را ترسیم می کند. استقرار پایگاه های نظامی آمریکا در اغلب کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای آسیای میانه و قفقاز نشان می دهد که این کشور با گسترش راهبرد تهدید امنیت و استراتژی نظامی گری در صدد تبدیل شدن به یک اهرم منطقه ای برای اعمال فشار بر کشورهای منطقه است.

هم اکنون آمریکا پایگاه های نظامی هوایی و دریایی مجهزی را در کشورهایی چون قطر، بحرین، کویت، امارات متحده عربی، عراق، عربستان سعودی، عمان، ترکیه، افغانستان، پاکستان و قرقیزستان مستقر کرده است. در این میان پایگاه های نظامی بحرین، قطر و ترکیه به دلیل گستردگی و تجهیز از اهمیت به سزایی برخوردارند.

تنها در شش کشور عربی دیگر منطقه، یعنی قطر، عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات و عمان 21 پایگاه نظامی در اختیار آمریکا است که هم اکنون از بزرگترین مراکز تأمین و تجهیز ارتش آمریکا در منطقه محسوب می شوند. از میان شش کشور یاد شده کویت شش پایگاه در اختیار نیروهای آمریکایی گذاشته است، که علی رغم مساحت اندک خود بیشترین امکانات را دردسترس آمریکایی ها در منطقه قرار داده است. این پایگاه ها در جریان حمله ی نیروهای آمریکا به عراق از یک نقش محوری در حمله و پشتیانی نیروهای ارتش آمریکا برخوردار بودند. بعد از کویت، قطر بیشترین پایگاه ها را در اختیار نیروهای ارتش آمریکا قرار داده است که تعداد آن ها تا قبل ازجنگ عراق پنج پایگاه اعلام شده بود.
 
این پایگاه های پنج گانه ی نظامی در سال های اخیر بارها و بارها از سوی ارتش آمریکا برای انجام مانورهای نظامی و همچنین حمله به عراق مورد استفاده قرار گرفتند. آخرین باری که این پایگاه ها به طور گسترده به فعالیت در آمدند به تابستان سال 2006 باز می گردد که در ماجرای جنگ سی و سه روزه ی حزب الله و اسرائیل بارها و بارها مقادیر کلانی از امکانات و تجهیزات نظامی را به اسرائیل منتقل کردند و عملا به مهم ترین مرکز پشتیانی اسرائیل در خلیج فارس تبدیل شدند.

کشور بحرین نیز چهار پایگاه نظامی را در خاک و جزایر خود به آمریکایی ها واگذارکرده است که از جمله ی آن ها می توان به پایگاه دریایی المنامه، پایگاه لجستیکی المحرق و همچنین نقاطی که ناوهای یواس اس واشنگتن و یواس اس آبراهام لینکلن مستقر شده اند اشاره کرد. این پایگاه ها هم اکنون از مهمترین پایگاه های آمریکا در منطقه خلیج فارس محسوب می شوند که در مواقع حساس از سوی نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

عربستان سعودی با سه پایگاه، عمان دو پایگاه و امارات با یک پایگاه هوایی درمنطقه الظفره، از دیگر پایگاه های مهم نظامی آمریکا در خلیج فارس محسوب می گردند که این توانایی را به آمریکایی ها داده اند که در سراسر منطقه به گونه ای زنجیروار متحرک باشند و عملیات های نظامی این کشور را در منطقه ی خلیج تحت پوشش قرار دهند. برخی از پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه عبارتند از:

- پایگاه هوایی علی السالم کویت :این پایگاه واقع درکویت با طول باند حدود 3000 متر ظرفیت پذیرش عمده هواپیماهای سبک و سنگین آمریکایی را داراست.
- پایگاه هوایی احمد الجابر کویت: پایگاه هوایی احمد الجابرکویت با دارا بودن باندهایی با حداکثر طول 3000 متر قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای نظامی را دارد. قرارگاه های نیروهای ارتش آمریکا در کویت نیز عبارتند از: کمپ های ( Doha)، بوهرینگ (Buehring)، اسپیر هد (Spearhead)، پاتریوت (Patriot) عارف جان (arifjan). کویت کشوری کوچک در منطقه خلیج فارس است که هم اکنون با وجود دو پایگاه هوایی و 6 کمپ نیروهای ارتش آمریکا عملا به منطقه ای نظامی برای این کشور تبدیل شده است.

- پایگاه هوایی بگرام افغانستان: این پایگاه محل استقرار انواع هواپیماهای ترابری و جنگنده های آمریکایی و سایر کشورهای غالبا عضو ناتو است. پایگاه بگرام با طول باند 3000 متر ظرفیت پذیرش هواپیماهای ترابری سی-130هرکولس، سی-17 گلوبمستر2، هواپیمای پشتیبانی نزدیک A-10 و انواع بالگردها را داراست. از سایر پایگاه ها و فرودگاه های مهم افغانستان که مورد استفاده آمریکایی ها قرار می گیرد می توان به فرودگاه قندهار، شیندند و هرات اشاره کرد.

- پایگاه هوایی العدید قطر : پایگاه هوایی العدید قطر که بسیاری آن را ابر پایگاه می نامند تقریباً در مرکز کشور کوچک قطر واقع شده است. گزارش شده که در این پایگاه انواع هواپیماهای ترابری، جنگنده، جاسوسی و رادارگزیر موجود هستند.

- ناوگان پنجم آمریکا در بحرین: پایگاه بحرین محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا است. در این پایگاه چندین فروند ناوشکن و ناو آمریکایی با تجهیزات و تسلیحات مستقر هستند. یکی از دلایل اهمیت این پایگاه به نزدیکی آن به مرزهای دریایی و زمینی کشورمان بر می گردد که برای ایران و امریکا دارای اهمیت می باشد.
- پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی: پایگاه هوایی الظفره امارات دیگر پایگاه بزرگ آمریکا در منطقه است. این پایگاه بسیار بزرگ دارای دو باند اصلی با طول در حدود 4200 متر است. وسعت تأسیسات این پایگاه تقریبا با پایگاه العدید قطر قابل مقایسه است.

- پایگاه هوایی تومریت عمان: پایگاه هوایی تومریت عمان محل دیگری در منطقه است که فعالیت های آمریکایی ها در آن به چشم می خورد.
- فرودگاه ماناس قرقیزستان : فرودگاه ماناس قرقیزستان از دیگر مراکز مورد استفاده آمریکایی ها در منطقه است و بیشتر برای امور ترابری و جاسوسی مورد استفاده قرار می گیرد. این پایگاه به دلیل فراهم کردن حضور امریکا در منطقه آسیای مرکزی نیز اهمیت زیادی برای این کشور دارد.

- پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه: پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه در بین مراکز نظامی آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس از جایگاه مهمی برخوردار است. بسیاری این پایگاه را قابل مقایسه با پایگاه العدید قطر می دانند. گفته می شود دراین پایگاه بزرگترین هواپیماهای زرادخانه نظامی آمریکا مستقر هستند.
- پایگاه های پاکستان: در بین پایگاه هایی که مورد استفاده آمریکایی ها هستند نام چند محل در پاکستان نیز به چشم می خورد که شامل دو پایگاه مهم شمسی و شهباز است. گفته می شود که از پایگاه شمسی برای پرواز هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شود.

نیروهای امریکایی در اطراف مرزهای ایران

بر اساس آماری که مرکز سنتروم در 30 آوریل ارائه داد، در حدود 125 هزار نیروی زمینی در مجاورت ایران مستقر هستند. بدین ترتیب که 9 هزار سرباز در افغانستان و مناطق اطراف آن هستند که میتوانند آزادانه در این کشور تحرک داشته باشند، 20 هزار سرباز در منطقه خاور نزدیک مستقرند و بین 15 تا 20 هزار سرباز دیگر نیز بر روی ناوهای مستقر در آبهای دریایی اطراف ایران مستقرند. 16 هزار نیروی نظامی در 40 ناو امریکایی مستقر خواهند بود که از سوی ناوگان دریایی پنجم امریکا در خلیج فارس حمایت میشوند.

همچنان که این آمار و تعداد پایگاه های نظامی امریکا در کشورهای همسایه ایران نشان می دهد می توان گفت یکی از اهداف اساسی امریکا از استقرار نیروهای نظامی خود در خارج از این کشور ایجاد تهدید برای کشورمان و استفاده از آن در صورت لزوم است به نحوی که برای پیشبرد منافع خود از این نیروهای در منطقه استفاده نماید؛ از نموده های این امر می توان به استفاده از این نیروها در جریان جنگ اول و دوم عراق علیه این کشور و همچنین استفاده از نیروهای خود علیه کشورمان در جریان جنگ تحمیلی است که هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری یکی از موارد آن به شمار می رود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
آگر آمریکا دست از پا خطا کند اولین کشوری که به نابودی کشیده می شود کشورهای نفت خیز خلیج فارس هستند و دومش اروپایان و کشوری که در این میان سود می برد روسیه است که انتظار چنین روزی را می کشد چون در ان شرایط آمریکا صدمات زیادی را متحمل شده اند واروپایان از صحنه کنارند و انرژی در دنیا بیش از 1000 دلار که کشورهای مصرف کننده را به نابودی می کشاند پس آمریکا داناتر از این است که چنین غلطی بکند
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار