هاآرتص عنوان کرد

نگرانی شدید محافل اسرائیلی از نزدیکی روابط ایران و عربستان

برخی منابع سیاسی بلندپایه رژیم صهونیستی نگرانی عمیق و شدید خود را از نزدیکی روابط ایران و عربستان ابراز داشتند.
کد خبر: ۱۹۵۴۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷ - 20May 2014

نگرانی شدید محافل اسرائیلی از نزدیکی روابط ایران و عربستان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از تسنیم، روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از منابع سیاسی بلندپایه رژیم صهیونیستی از نگرانی عمیق و شدید تل آویو از نزدیک شدن روابط ایران و عربستان خبر داد و نوشت: این حرکت جدید در راستای گرمی روابط بین دو کشور ایران و عربستان، اسرائیل را در موضع مخالف خود با توافق بین غرب و ایران درباره پرونده هستهای این کشور تنها میگذارد.

این روزنامه به نقل از محافل بسیار بلندپایه اسرائیل نوشت: تئوری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در تلاش برای بازار گرمی برای آن بود و براساس آن، عربستان و بسیاری از کشورهای عرب میانه رو موضع رسمی اسرائیل درقبال توافق با ایران را در دستور کار قرار میدادند، عملا درهم ویران شد و درهم شکست.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص به گفته یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اشاره کرد که گفته بود برکناری بندر بن سلطان از سمتش و تعیین یوسف الادریسی به جای وی میتواند به بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان کمک کند.

به نوشته این روزنامه، این نزدیکی روابط بین ریاض و تهران به یاری جان کری وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت و منابع یاد شده گفتند که توافق بین ایران و عربستان بود که باعث تشکیل دولت کنونی لبنان شد.

روزنامه هاآرتص نوشت: علاوه بر این، منابع بلندپایه سیاسی در تل آویو گفتند که نزدیکی روابط ایران و عربستان یا به عبارت بهتر عادی سازی روابط بین دو کشور تبعات بلندمدتی بر موازنه قوی در منطقه خواهد داشت و به طور مشخص این نزدیکی به زیان روسیه و چین منجر خواهد شد. این نزدیکی روابط همچنین تاکید میکند که پیمان راهبردی بین ریاض و واشنگتن نه تنها همچنان پابرجاست بلکه قویتر از قبل است.

این روزنامه افزود: منابع یاد شده به اظهارات اخیر یکی از اعضای کنگره آمریکا به طور مشخص در فوریه گذشته اشاره کردند که گفته بود؛ روابط بین دو کشور تا حد زیادی بهبود مییابد و وقتی مشکلی وجود دارد، سیاستمدار آمریکایی میداند که با چه کسی برای حل آن در تهران تماس میگیرد.

روزنامه هاآرتص نوشت: امروز در واشنگتن صحبت از این است که چه وقت توافق امضا خواهد شد؛ نه اینکه آیا توافق با ایران امضا خواهد شد یا خیر. آمریکاییها چشم انتظار دستیابی به توافقنامه مورد نظر در دو مذاکرات ماه ژوئیه آینده دارند که این به معنای برچیده شدن همه تحریمهای اعمال شده علیه ایران است و بالاتر از آن، این توافق به سرآغاز عادی سازی روابط بین اروپا و آمریکا از یک سو و ایران از سوی دیگر منجر خواهد شد.

این روزنامه به نقل از منابع یاد شده در تل آویو افزود: عربستان نیز از نزدیک تحولات را زیر نظر دارد زیرا نمیخواهد که به تنهایی در جبهه مخالف ایران باقی بماند؛ جبههای که درحال شکسته شدن است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از منابع رژیم اسرائیل و آمریکا فاش کرد: عربستان که مخالفت خود را با نزدیک شدن روابط غرب با ایران ابراز داشته بود، تعهد محرمانهای از سوی مسئولان بلندپایه دولت آمریکا و در صدر آنها چاک هیگل دریافت کرد؛ مبنی بر اینکه توافق با ایران به زیان منافع مشترک و راهبردی بین واشنگتن و ریاض نخواهد بود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار