در مراسم تشییع پیکر زنده یاد حسین پرتویی مطرح شد

عکس معروف پرتوی ارکان نظام شاهنشاهی را به لرزه انداخت

شماری از همراهان و همدوره‌ای‌های زنده یاد حسین پرتویی سخنانی را در وصف این هنرمند بنام عرصه عکاسی ایران عنوان کردند. این سخنان در مراسم تشییع پیکر او گفته شد.
کد خبر: ۱۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳ - 20May 2014

عکس معروف پرتوی ارکان نظام شاهنشاهی را به لرزه انداخت

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "علی قلمسیاه" از عکاسان بنام ایران و از همراهان زنده یاد پرتویی در مراسم تشییع پیکر زنده یاد حسین پرتویی، خاطرنشان کرد: زنده یاد پرتویی هنر عشق ورزیدن و دوست داشتن را به ما آموخت. او به خوبی دید و گزارشی را در قالب یک عکس به تاریخ ایران داد که همواره جاودان خواهد ماند.

او ادامه داد: نام حسین پرتویی همواره در تاریخ فرهنگی ایران باقی خواهد ماند. همه کسانی که زنده یاد حسین پرتویی را میشناختند از این مردم بزرگ مهربانی و بزرگی را آموختند و به نظرم نباید در مراسم بدرقه چنین هنرمند بزرگی غمگین بود. او جاودانه شده است و در تاریخ باقی میماند.

قلم سیاه اضافه کرد: زنده یاد پرتویی کسی بود که به تاریخ گزارش داد و تنها عکس او از حضور همافران نبود که در تاریخ ایران جاوادانه شده است عکس زنده یاد پرتویی از حضور همافران در بیعت با امام خمینی ارکان نظام شاهنشاهی را به لرزه انداخت و با آن عکس مردم دانستند که ارتش به آنها پیوست و به رهبری ادای دین کرده است.

این عکاس باسابقه ایران در پایان خاطرنشان کرد: مرحوم پرتویی از میان ما نرفته است تا زمانی که عکس مستند میسازد و گزارش میدهد و تاریخ را روایت میکند حسین پرتویی جاودان است.

در ادامه مراسم عباس ملکی از دیگر همراهان و همدورههای زنده یاد حسین پرتویی گفت: زنده یاد پرتویی زمانی که عکس بیعت همافران با امام خمینی را گرفت تأکید داشت که متعهد شده تا ان را چاپ کند و چهره هیچکدام از آن همافران مشخص نشود.

او ادامه داد: زنده یا دحسین پرتویی علاوه بر عکس بیعت همافران عکسهای ماندگار دیگری همچون بستن فرودگاه مهرآباد با تانکها را نیز گرفتند و در تاریخ ایران جاودانه کردند. زنده یاد پرتویی معتقد بود عکس جان یک روزنامه است و میتواند آن را نجات دهد.

هاشم طالب نیز از دیگر همدورهایهای زنده یاد حسین پرتویی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: خوشبختانه من توفیق همکاری با زنده یاد پرتویی را داشتم و میدانم او هرآنچه که داشت در اختیار انقلاب اسلامی گذاشته است. اما من از این ناراحتم که چرا باید فقط پیکر زنده یاد پرتویی از خانه هنرمندان تشییع شود. چرا تا زمانی که در قید حیات بود در خانه هنرمندان حتی یک اتاق هم نبود تا زمانی که او دلش میگیرد به آنجا بیاید.

این عکاس با سابقه ایران که سالها مدیریت بخش عکاسی نهاد ریاست جمهوری را برعهده داشته اضافه کرد: چرا از این چهرههای بزرگ تا زمانی که در قید حیات هستند تجلیل نمیشود امیدوارم حاصل دسترنج افرادی چون زنده یاد پرتویی که در حال خاک خوردن و از بین رفتن است به خوبی نگهداری شود.

در ادامه مراسم مهدی رحیمیان نیز از دیگر همراهان و همدورهایهای حسین پرتویی بیانیهای را از طرف انجمن عکاسان مطبوعاتی و انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در وصف این هنرمند بزرگ خواند.

در بخشی از این بیانیه آمده بود «... پرتویی یک نام نبود بلکه نوری بود که به جهان و زیباییهایش عشق میورزید... او در زمان حیاتش در صبح روز ۱۹ بهمن ماه ماندگارترین عکس تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران معاصر را گرفت... شادی اگر آن عکس چاپ نمیشد مسیر انقلاب دشوارتر بود...»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار