در اجلاس سیکا

رئیس‌جمهور چین خواستار افزایش همکاری امنیتی تهران-مسکو-پکن شد

رئیس‌جمهور چین طی سخنرانی در مراسم افتتاحیه اجلاس «سیکا» در شانگهای خواستار ایجاد یک ساختار جدید همکاری امنیتی در آسیا بر اساس یک گروه منطقه‌ای که شامل روسیه و ایران می‌شود، شد.
کد خبر: ۱۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳ - 21May 2014

رئیس‌جمهور چین خواستار افزایش همکاری امنیتی تهران-مسکو-پکن شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "شیجینپینگ"، رئیسجمهور چین، روز سهشنبه، خواستار ایجاد یک ساختار جدید آسیایی برای همکاری امنیتی بر اساس یک گروه منطقهای شد که شامل روسیه و ایران میشود و آمریکا را از این گروه خارج کرد.

رئیسجمهور چین در نشست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا موسوم به "سیکا" این اظهارات را مطرح کرد.

این گروه مذکور که در دهه ۱۹۹۰ بنیانگذاری شده است اهمیت خاصی دارد زیرا چین در تلاش است نفوذ خود را در خارج از کشور گسترش دهد و نقش آمریکا را که رقیب استراتژیکش محسوب میشود، محدود کند.

"شی" در جمع مخاطبان در شانگهای که "حسن روحانی" رئیسجمهور ایران و "ولادیمیر پوتین" رئیسجمهور روسیه نیز جزء آنها بودند، گفت: ما میبایست در همکاری امنیتی خود نوآوری به وجود آوریم و معماری جدیدی برای همکاری امنیت منطقهای به وجود آوریم.

وی در سخنرانی خود هیچ اشارهای به تنشهای اخیر با ویتنام و در خصوص استقرار سکوی نفتی پکن در آبهای مورد مناقشه در دریای جنوب چین نکرد.

چهارمین اجلاس سران سیکا در آسیا با حضور رئیس جمهور ایران در شهر بندری شانگهای چین آغاز شد و روحانی روز چهارشنبه در چهارمین نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی (سیکا) در شانگهای چین با تاکید بر ضرورت تحرکات و تعاملات منطقهای و فرامنطقهای سازمان سیکا به تشریح دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات گوناگون منطقه و بین الملل پرداخت.

نظر شما
پربیننده ها