زندگینامه مادری که اموالش را خرج جبهه کرد

زندگینامه مستند فهیمه محبی، مدیر انتشارات شهید سعید محبی به قلم نفیسه ثبات نوشته می‌شود. این اثر نگاهی کامل به زندگی مادری دارد که تمام اموال خود را خرج جبهه‌های دفاع مقدس و انتشار دانشنامه تشیع می‌کند.
کد خبر: ۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷ - 11August 2013

زندگینامه مادری که اموالش را خرج جبهه کرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نفیسه ثبات، درباره نگارش  کتاب مادر شهید سعید محبی، اظهار کرد: زندگی مرحومه فهمیه محبی در مجموعه کتاب های «مادران» انتشارات روایت فتح میگنجد و نگاهی جامع به فراز و نشیبهای زندگی او دارد. زیرا در این مجموعه زندگی مادر شهید محور اصلی کتاب است و شهادت سعید محبی تنها بخشی از زندگی او را شامل میشود.

وی درباره چرایی انتخاب سرگذشت مرحومه فهیمه محبی برای نگارش کتاب گفت: در مجموعه کتابهای مادران همیشه به سراغ زنانی میرویم که زندگی خاص و ویژگیهایی خاصی داشتند یا دارند. مانند مادر شهید بلورچی که با مطالعه و تحقیق در زمینه اسلام، مسلمان شد.

ثبات درباره دلیل خاص بودن مادر شهید محبی توضیح داد: همسر او در دوره رژیم پهلوی به طرز مشکوکی کشته و باعث شد تا فهیمه محبی به همراه فرزندانش به انگلستان برود. انجام امور فرهنگی در کشور انگلستان، آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بازگشت آنها به ایران، کمکهای فهیمه محبی به جبهههای دفاع مقدس، شهادت فرزندش و در آخر انتشار دانشنامه تشیع از جمله امور مهمی بود که زندگی او را خاص کرده است.

وی افزود: تحصیلات وی تا پنجم ابتدایی بود اما با همکاری گروهی از افراد متخصص اقدام به انتشار دایرهالمعارف تشیع کرد و برای چاپ این مجموعه تمام اموال خود را فروخت. وی انتشارات «ایران فرهنگ: شهید سعید محبی» را ایجاد کرد و ریاست تدوینکنندگان و مسوولیت چاپ دایرهالمعارف تشیع را عهدهدار شد و 14 جلد آن را منتشر کرد.

نفیسه ثبات گفت: اقدام این مادر شهید برای چاپ کتابها و مدیریت اعضای مجموعه تدوینکنندگان آثار، دلیل اصلی برای انتخاب و نگارش زندگی وی بود. اما وقتی وارد مصاحبه با خانواده او شدم فضای خاص دیگری را دیدم که در کتاب به روایت آن خواهم پرداخت.

این نویسنده ادامه داد: این کتاب در قالب زندگینامه مستند داستانی پیش میرود و به همین واسطه، فرازهای زندگی مرحومه فهمیه محبی حجم قابل توجهی را به خود اختصاص خواهد داد.

وی با اشاره به این که مصاحبههای این کتاب انجام شده بود اما انجام مصاحبه تکمیلی برای تدوین کتاب لازم بود، گفت: زمانی که محقق و نویسنده در نگارش اثری دو نفر باشند تکمیل کردن متن تحقیق طبیعی است، زیرا نویسنده باید با شخصیتهای کتاب خود تعامل پیدا کند و بیشتر در فضای ماجراها قرار بگیرد.

ثبات افزود: نویسنده وقتی شروع به نوشتن میکند ممکن است سوالهایی در ذهن او به وجود بیاید که در هنگام انجام تحقیق به ذهن مصاحبهگر نرسد. این اتفاق حتی زمانی هم که بنده محقق یا نویسنده یک اثر هستم روی میدهد و برای تکمیل اطلاعات به فرد مصاحبهشونده رجوع میکنم. در واقع مصاحبه تکمیلی باعث برقراری ارتباط بهتر میشود و اثر را به روز میکند.

وی با بیان این که نگارش کتاب تا پاییز امسال به پایان خواهد رسید گفت: نگارش اثر اکنون به نیمه رسیده است و دلیل کند بودن کار هم  تکمیل مصاحبه با افرادی است که با مادر شهید محبی در ارتباط بودند. زیرا مرحومه فهمیه محبی در سال 1388 از دنیا رفت و حالا برای رسیدن به پاسخ برخی سوالها باید به سراغ فرزندان و کسانی که او را میشناختند بروم. بعضی از این افراد خارج از ایران زندگی میکنند و پیدا کردن آنها زمان زیادی از من میگیرد.

نظر شما
پربیننده ها