نگاهی به آثار منتشر شده زنان خرمشهری

زنان از روزهای اشغال خرمشهر می‌گویند

با گذشت چند دهه از پایان جنگ کتاب‌های زیادی در خصوص حضور زنان در جبهه‌ها به خصوص در روزهای اشغال خرمشهر نوشته شده است که از معروفترین این کتاب ها می توان به "دا" خاطرات سیده زهرا حسینی و کتاب "پوتین های مریم" به روایت مریم امجدی اشاره کرد.
کد خبر: ۱۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷ - 22May 2014

زنان از روزهای اشغال خرمشهر می‌گویند

به گزارش خبرگزای دفاع مقدس، انتشار کتاب «دا» به روایت سیده زهرا حسینی را میتوان نقطه عطفی در حوزه نشر دفاع مقدس و خاطرات دانست چرا که توجه به جزئیات حوادث و وقایع خرمشهر آنهم از نگاه یک زن مدافع خرمشهری میتوانست بسیاری از صحنههای گنگ و مبهم روزهای اشغال خرمشهر و حمله صدام را به رشته تحریر درآورد.

آنچه کتابهایی همچون «دا» را از دیگر کتابهای خاطره نگاری دفاع مقدس متمایز میکند حضور یک زن در روزهای سخت هجوم دشمن و نگاه زنانه آن به وقایع و اتفاقات در حال وقوع است. چنانچه این نگاه منجر به نگارش کتابی میشود که روزهای خرمشهر را با توصیفات جزئی بازگو میکند و با استقبال چشمگیر مخاطبان رو به روز میشود.

با این وجود کتابهای بسیاری در این حوزه به قلم و روایت زنان مدافع خرمشهری و زنان حاضر در جنگ نوشته شد که تطابق بسیاری از وقایع این کتابها میتواند دلیل روشنی بر واقعی بودن خاطرات راویان باشد.

کتابهای چون «پوتینهای مریم» نوشته فریبا طالشیپور با روایتگری مریم امجدی از جمله کتابهایی است که خاطرات شهر را از زبان راوی کتاب بیان میکند. مریم امجدی که درآن سالها تنها ۱۷ سال داشت و هم دوش مردان در مقابل دشمن ایستاد. در قسمتی از کتاب پوتینهای مریم که به توصیف کورستان خرمشهر پرداخته است بیشباهت به آنچه سیده زهرا حسنیی در کتاب دا نقل میکند نیست. در این کتاب آمده است: «عصر روز دوم یا سوم بود که خواهری سبزهرو و قدبلند که مانتو بر تن و روسری بر سر داشت، به مسجد آمد و شروع کرد به داد و بیداد که شما برادرا چرا سری به قبرستان جنتآباد نمیزنین؟ چرا به ما کمک نمیکنین؟ چرا ما را با اون همه جسد تنها میذارین؟ دیشب سگا به ما حمله کردن. اگه خودتان نمییاین، لااقل اسلحهای به ما بدین تا سگا رو بکشیم...»

کتاب زنان خرمشهر از سری مجموعه یادگاران به  قلم بتول کاظمیان از دیگر کتابهایی است که به گردآوری صد خاطره از حضور زنان در خرمشهر و مقاومت مردمی پرداخته است.

کتاب «یکشنبه آخر» معصومۀ رامهرمزی نیز از جمله کتابهایی است که توانست رتبه دوم خاطرات دفاع مقدس را در نهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس کسب کند. معصمه رامهرمزی در نگارش این کتاب به خاطرات خود در سالهای روزهای جنگ اشاره می کند. رامهرمزی که در سال ۵۹ تنها ۱۴ سال سن داشت به عنوان امادگر هلال احمر تا پایان جنگ در جبهه میماند.

کتاب «دختران خرمشهر» نیز براساس خاطرات دختران خرمشهری از زمان اشغال تا آزادسازی این شهر تنظیم شده است که اختر دهقانی آن را به رشته تحریر درآورده است.

لیلا محمدی نیز با کتاب «دختران ا. پی. دی» به روزهای جوانی و نوجوانی مینا کمایی که مصادف باآغاز جنگ تحمیلی است میپردازد. این دختر آبادانی در همان سالها با تاسیس بسیج خواهران آبادان به فعالیت در بسیج و امدادگری پرداخته است.

نظر شما
پربیننده ها