حجت الاسلام دکتر روحانی:

امیدوارم تعامل دولت و مجلس ادامه داشته باشد/ تخصص، تجربه و تعهد، مهمترین شاخص اعضای کابینه

رییس جمهور گفت: پس از طی مراحل قانونی در یکی از جلسات، وزرای پیشنهادی را به نمایندگان معرفی کردیم. از شما نمایندگان نیز انتظار می رود فرآیند همدلی و تفاهم را به صورت موفقیت‌آمیزی طی کنید.
کد خبر: ۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰ - 12August 2013

امیدوارم تعامل دولت و مجلس ادامه داشته باشد/ تخصص، تجربه و تعهد، مهمترین شاخص اعضای کابینه

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، حجتالاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران ساعت 8:20 با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی به دفاع از 18 وزیر پیشنهادی خود در مجلس پرداخت.

وی در ابتدا با تشکر از تلاش نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اظهار امیدواری کرد که طی امروز و فردا سرانجام کابینه دولت یازدهم مشخص شود.

روحانی ادامه داد: بارها به عنوان نماینده مردم شاهد تقاضاهای روسای جمهور برای کسب رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی بودهام و اکنون نیز خود در پیشگاه نمایندگان ملت ایستادهام تا چهرههای کارآزموده و دوراندیش را در معرض قضاوت قرار دهم. حضور وزرای پیشنهادی در کمیسیون های مجلس نشان داد گفت وگو و همدلی، تفاهم میان دولت و نمایندگان مجلس را به دنبال دارد.

وی اظهار داشت: وزرای پیشنهادی بارها از تعامل با مجلس نام بردند و از سر خیرخواهی صلاحیت، توانایی و برنامه خود را مورد کنکاش قرار دادند و من نیز امیدوارم همین گونه تعامل ها پابرجا بماند.

روحانی با بیان اینکه پس از مشورتهای فراوان تصمیم به ورود در عرصه رقابتهای انتخاباتی گرفتم، گفت: از همان ابتدا تلاش کردم تحلیل خود را از شرایط با رویکردی برای بهبود در نظر داشته و آن را به صورت صحیح و شفاف با مردم در میان بگذارم و مردم نیز با رای خود نشان دادند با این تحلیل موافقند و بنده نیز از همان لحظه اعلام نتایج بر خود فرض میدانستم به عنوان الزام قطعی رای مردم را به عنوان میثاق تلقی کنم و لوازم اجرایی آن را فراهم آورم.

وی خاطرنشان کرد: سوگندی که در خانه ملت یاد کردم در همین چارچوب تاکیدی است. رای به رئیسجمهور رای به یک شخص نبوده و انتظار می رود منتخب ملت از طریق تشکیل دولت، خواستههای عمومی را محقق کند.

رییس جمهور ادامه داد: پس از طی مراحل قانونی در یکی از جلسات، وزرای پیشنهادی را به نمایندگان معرفی کردیم. از شما نمایندگان نیز انتظار می رود فرآیند همدلی و تفاهم را به صورت موفقیتآمیزی طی کنند.

وی بیان کرد: رای به وزرای پیشنهادی رای به یک فرد نیست، بلکه رای به برنامههای دولت است. آییننامه داخلی مجلس نیز زمانی را برای برنامههای دولت و بحث در مورد آن پیش بینی کرده و من نیز کوشش می کنم برنامههای دولت را برای بهبود اوضاع تشریح نمایم.

روحانی با بیان اینکه همه میدانیم کشور در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارد، ادامه داد: فشارهای بینالمللی بر مشکلات افزوده و این فشارها تمرکز خود را بر اقتصاد قرار داده است. اکنون نیز صحبت این نیست که تحریمهای بینالمللی تاثیرگذار بوده یا خیر بلکه سخن بر سر آن است که آیا شیوه انتخاب شده از سوی کشورهای غربی شیوههایی درست و یا مناسب برای حل یک مشکل بینالمللی است. آیا به گروگان گرفتن نیازهای اولیه یک جامعه برای حل مسئلهای که بیتردید میتواند راهحلهایی بسیار کم هزینهتری داشته باشد شیوهای منطقی، عقلانی و قابل قبول و مورد پذیرش بشریت در عصر حاضر و آینده خواهد بود؟

وی ادامه داد: در اقتصاد داخلی نیز برخورداری از درآمدهای نفتی سالهای گذشته میتوانست ظرفیتهای جدیدی بوجود آورد تا از طریق ایجاد اشتغال کشور را در مهمترین گردنه هرم سنی جمعیت عبور دهد. در سالهای اخیر بودجه دولت رشدی جهشی پیدا کرد و از این طریق تعهدات دولت با افزایش جدید مواجه شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه واردات از محل درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم نفتی و علیرغم افزایش تهدیدهای خارجی با رشد فراوان مواجه شد، بیان کرد: مصارف سیستم بانکی بر منابع پیشی گرفت و فاصله بوجود آمده با منابع بانک مرکزی پر شد و در مجموع امروز با 3 عدم تعادل مهم در تراز پرداختها، بودجه دولت و نظام بانکی مواجهایم که باید برای رفع آنها بکوشیم.

روحانی تاکید کرد: کسری بودجه، کسری تراز پرداختها و نظام چند نرخی ارز، عدم تعادل در سیستم بانکی، راه ناتمام هدفمندسازی یارانهها و بالاخره روش اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی به عنوان 5 سرفصل اقتصادی در کنار مسئله تحریمهای بینالمللی سرفصلهای اصلی مواردی را تشکیل میدهند که دولت در برنامه اقتصادی خود به آنها اهتمام ویژهای خواهد داشت.

وی اظهار کرد: برنامه دولت برای مواجهه با شرایط دشوار شامل 2 مرحله مشخص است، اول رسیدگی به برخی موارد ضروری و فوری و دوم پرداختن به مشکلات اصلی و راهحلهای اساسی آنها.

رئیس جمهور بیان کرد: تامین منابع مالی برنامه هدفمندسازی یارانهها و ممانعت از بروز هرگونه وقف در پرداختهای آن، حصول، اطمینان از تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم رابطه بین واحدهای تولیدی، بانکها، گمرک و سایر دستگاههای ذیربط به منظور روانسازی و تصحیح فعالیتها در حوزه بانکی و تجاری، تلاش برای اجرای واقعبینانه بودجه سال 92 با توجه به عدم تحقق قابل توجه درآمدها از جمله مواردی را تشکیل میدهد که لازم است مجموعه وزرا و معاونین رئیسجمهور به سرعت در اجرای آنها بکوشند.

روحانی تاکید کرد: هیچ گروهی به وی برای انتخاب وزرا فشار نیاورده و به هیچ حزب و جناحی سهم داده نشده است. تخصص تجربه و تخصص، مهمترین شاخص برای انتخاب اعضای کابینه بوده و با وزرای پیشنهادی شرط شده در انتخاب همکارانشان معیار حزبی و جناحی را در نظر نگیرند و اصل را بر شایسته سالاری و اعتدال و فراجناحی بودن افراد قرار دهند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: تمام وزرای پیشنهادی از دلسوزان نظام و مطیعان رهبری و افرادی هستند که آماده فداکاری برای کشورند. مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم طبق قانون اساسی دستشان برای هرگونه بحث و بررسی و رای باز است و همه ما هم به رای مجلس احترام خواهیم گذاشت.

روحانی با بیان اینکه مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده و باور ندارم که در تصمیمگیریها کاملا درست و بدون هیچ خطایی بودهام، گفت: ولی تمام تلاش خود را به خرج دادم که انتخابهایی شایسته داشته باشم. به شایستگی آنها که برگزیدهام ایمان دارم و معتقدم همنوا با اهداف و سیاستهای کلی دولت در آینده خواهند بود. همکارانی که در روز تحلیف به مجلس معرفی کردم از آنجهت برگزیدم که در پی تحقق اهداف که در برنامههای مدون دولت است بودهاند. کسانی را انتخاب کردم که بخوبی از پس تحقق اهداف و برنامه برآیند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است. من در ارائه فهرست، مشکلات واقعی کشور و توانمندیهای بالفعل افراد را مدنظر قرار دادم. تلاش کردم وزیرانی گردآورم که توان کار جمعی و هماهنگ در مسیر اهداف دولت را داشته باشند. شرایط کشور را پیچیدهتر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم. اما با تمام وزیران شرط کردهام که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در اولویت کاری خود قرار دهم.

روحانی بیان کرد: سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان نیز از فعالان دفاع مقدس در سپاه تهران و یگانهای رزمی این استان بوده. مدتی فرماندهی نیروی هوایی سپاه را داشته و بعد از جنگ مسئولیت های متعددی داشته و جانشین وزیر دفاع در دولت هفتم و هشتم بوده است. چند سال در بنیاد شهید و امور ایثارگران خدمتگزار بوده و امروز هم در مقام استادی دانشگاه تهران است.

نظر شما
پربیننده ها