تشکیل شورای عالی امنیت مرز

فرمانده مرزبانی ناجا از تشکیل شورای عالی امنیت مرز خبر داد و گفت: در این شورا مرزبانی ناجا کارگروه عمران و کنترل مرز را بر عهده دارد.
کد خبر: ۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳ - 12August 2013

تشکیل شورای عالی امنیت مرز

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار حسین ذوالفقاری با اشاره به تشکیل دبیرخانه شورای عالی امنیت مرز که مصوبه مجلس بود، اظهار داشت: این قانون مورد اشکال  شورای نگهبان قرار داشت لذا موضوع به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد و نهایتا با تشکیل یک شورای جداگانه موافقت نکردند.

وی ادامه داد: بر همین اساس هم اکنون شورای عالی امنیت مرز با ترکیب اعضای جدید در همان شورای امنیت کشور ادغام و در واقع مسئولیت آن بر عهده این شورا قرار گرفت.
 
فرمانده مرزبانی ناجا خاطر نشان کرد: بر اساس ابلاغیه صادر شده شورای عالی امنیت مرز در وزارت کشور راه اندازی شده و دبیرخانه این کارویژه در همین وزارت خانه آغاز به کار کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه اولین جلسه این کارگروه با حضور وزیر کشور برگزار شده است بیان داشت: بر اساس مصوبات ابلاغی شورای عالی امنیت ملی 7 کارگروه در زیر مجموعه کارویژه مرز را تشکیل می دهند.
 
ذوالفقاری به اسامی و وظایف کارگروه های شورای عالی امنیت مرز اشاره کرد و گفت: کارگروه امنیتی و انتظامی و حقوقی با مسئولیت معاونت امنیتی انتظامی وزارت کشور، کارگروه توسعه و تقویت همکاری های مرزی با کشورهای همسایه با مسئولیت وزارت امور خارجه، ساماندهی سواحل، بنادر، جزایر و رودخانه های مرزی با مسئولین وزارت راه وشهرسازی، کارگروه هماهنگی اطلاعاتی با مسئولیت وزارت اطلاعات، کارگروه امور فرهنگی و آموزشی مناطق مرز با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش، کارگروه توسعه اقتصادی مناطق مرزی و ارتقاء معیشتی مرزنشینان با مسئولیت وزارت صنعت معدن و تجارت و نهایتا کارگروه عمران و کنترل مرز با مسئولیت مرزبانی اعضای این کارویژه به حساب می آیند.
 
وی ادامه داد: وظیفه مرزبانی در این کارویژه اجرای طرح های عمرانی بر اساس طرح جامع مرز و برنامه های 5 ساله توسعه، نوسازی و بازسازی ابنیه و استحکامات مرزی، تامین و به کارگیری تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی، ایجاد یگان های تخصصی مهندسی رزمی، ایجاد تجهیزات واحدهای هوایی به منظور پایش هوایی مرز، به کارگیری مرزنشینان و تامین امنیت مرزهای کشور، تقویت دریابانی از جهات مختلف می باشد.
 
ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که آیا این ماموریت ها نیازمند تغییراتی در قوانین و مصوبات مرزبانی نیست، گفت: ما نیازمند تدوین آیین نامه هایی هستیم که طرح تقویت مرزبانی و احکام مصوبه شورای امنیت ملی در آن تحقق یابد. باید امتیازات مرزبانان با پیشنهادات ارائه شده در غالب آیین نامه ها افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: با ایجاد کارگروه ویژه مرز به نظر می رسد دستگاه های مسئول و دخیل در مرز بیش از پیش احساس مسئولیت کنند و از این طریق ما شاهد تحول در تمام ابعاد مرزهای کشور باشیم.
 
ذوالفقاری تاکید کرد: تشکیل شورای عالی امنیت مرز از موازی کاری ها کاسته و نقش موثری در تخصیص بودجه به استان های مرزی دارد. باید این نکته را متذکر شد که مرزبانی با نقش تامین کننده امنیت خود بستر ساز فعالیت های دیگر کارگروه ها در این کار ویژه می باشد.
نظر شما
پربیننده ها