سردار منتظرالمهدی:

برای بهبود روابط اجتماعی از انجام چهار عمل تخریب‌گر بپرهیزید

معاون اجتماعی نیروی انتظامی عیب‌جویی و انتقاد، توهین و تحقیر، قهر و کناره‌گیری و واکنش دفاعی و تهاجمی را چهار "اسب تخریب‌گر" برای روابط اجتماعی دانست.
کد خبر: ۲۰۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸ - 26May 2014

برای بهبود روابط اجتماعی از  انجام چهار عمل تخریب‌گر بپرهیزید

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار "سعید منتظرالمهدی" معاون اجتماعی ناجا در جمع کارکنان معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس، روابط اجتماعی و تعامل سازنده با دیگران را همانند هر مهارت دیگری، مستلزم یادگیری دانست.

وی در این خصوص اظهار داشت: روابط اجتماعی، و تعامل سازنده با دیگران، نوعی مهارت (skill) است که مجهز شدن به آن، همانند هر مهارت دیگر، مستلزم "یادگیری" است؛ آنهم یادگیری روشمند و منظم و دقیق و نه یادگیری نامنظم، اتفاقی و باری به هر جهت. چه، این نوع پیوند و رفتار دارای ابعاد، زوایا و ظرافتهای خاصی است که عدم شناخت دقیق آنها، شکلگیری و استمرار تعامل مؤثر را، خواه در خانواده یا در جامعه، با دشواریهایی روبرو میسازد.

سردار منتظرالمهدی اذعان کرد: چهبسا در فقدان چنین شناختی ارتباط و تعامل به بستری برای شکلگیری "تعارضات بین فردی" (interpersonal conflicts) تبدیل میشود. نیازی به حجت نیست که "تعارض" نیز به نوبه خود به زمینهای برای از میان راندن خرسندی و خشنودی، و حتی سلامت و شادابی روانی، تبدیل میشود.

معاون اجتماعی ناجا تصریح کرد: برای کسب مهارت تعامل سازنده و روابط اجتماعی مطلوب، هم باید عوامل تخریبگر آن را بازشناخت و هم لاجرم باید از فاکتورهای تقویت و بهبود روزافزون آن آگاه شد. به تعبیر روشنتر، درست همانگونه که برای حفظ سلامت جسمی و پیشگیری از ابتلا به هر یک از بیماریهای جسمانی هم باید عوامل تقویتگر سلامت را بازشناخت و هم پیرامون عوامل مولد بیماری به دانش و شناخت مکفی دست یافت، در خصوص ”سلامت روابط“ نیز باید به این ۲ نوع شناخت دست یافت.
 
وی در خصوص عوامل تخریبگر روابط اجتماعی اظهار کرد: محققان و اندیشمندان بسیاری در این خصوص به کاوش و مطالعه پرداخته و عوامل زیادی را شناسایی و شناساندهاند. اما پژوهشهای اخیر نشان داده است که از میان آن عوامل پر تعداد، چهار عامل بیش از بقیه روابط با دیگران و تعامل اجتماعی را دستخوش آسیب میکند.
 
معاون اجتماعی ناجا با اشاره به چهار عامل مؤثر در تخریب رابطههای اجتماعی خاطرنشان کرد: آن چهار عامل، که از آنها با عنوان " اسبهای تخریبگر" یاد شده است، عبارتند از عیبجویی و انتقاد، توهین و تحقیر، قهر و کنارهگیری و واکنش دفاعی و تهاجمی.
 
سردار منتظرالمهدی بیان داشت:  ناگفته پیداست که هیچ هر یک از ما هرگز دوست ندارد که حرمت نفسش توسط دیگری درهم بشکند. از همین رو، همه ما از روابطی که ثمره آن فرو کاسته شدن از تراز اعتمادبهنفسمان است، شدیداً گریزانیم. دوم آنکه، یکی از نیازهای اساسی روانی همه ما " احساس ارزشمندی" است و لاجرم با هر عاملی که این احساس را لگدمال کند به مقابله برمیخیزیم. ناگفته آشکار است که توهین و تحقیر بیش از هر عامل دیگری این احساس را به مبارزه میطلبد. سوم آنکه، آنچه روابط را تنظیم و تقویت میکند کنشهایبرونگرانه “ و واکنشهای توأم با هیجان مثبت است.
 
وی در پایان گفت: پس، اگر به روابط سازنده با دیگران میاندیشید هرگز سوار این چهار اسب تخریبگر نشوید و یا اگر سوار آنها شدهاید هر چه سریعتر پیاده شوید تا هم خودتان از روابط مطلوب با دیگران بهره ببرید و هم آنان از این روابط منتفع شوند.
نظر شما
پربیننده ها