محمد باقر ذوالقدر:

کارآمدی نظام اسلامی با قوه قضائیه سنجیده می‌شود

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: کارآمدی نظام اسلامی و دینی با عملکرد قوه قضائیه سنجیده می‌شود؛ چراکه دستگاه قضا، شأن حاکمیت دینی است.
کد خبر: ۲۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵ - 28May 2014

کارآمدی نظام اسلامی با قوه قضائیه سنجیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، «محمدباقر ذوالقدر» صبح امروز در کارگاه آموزشی روش برنامهریزی راهبردی در دادگستری استان و ادارات کل تابعه قوه قضائیه در قزوین که در سالن اجتماعات دادگستری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: این کارگاهها به منظور تحقق یک نقشه راه درست، اداره صحیح و مؤثر قوه قضائیه و بازمهندسی تشکیلات و ساختار این قوه برگزار میشود.

وی افزود: کارگاه امروز نخستین تجربهای است که به صورت آزمایشی در قوه قضائیه پیگیری میشود و با ایجاد معاونت راهبردی در این قوه یکی از ضروریات جدی و تخلفناپذیر قوه قضائیه شکل میگیرد.

معاون راهبردی قوه قضائیه با بیان اینکه این یک طرح جامع است که بناست در تمام کشور اجرایی شود، ادامه داد: هدف از برگزاری این کارگاه، آموزش نیست و در نهایت باید به یک سند راهبردی برای قوه قضائیه و دادگستری استان دست یافت.

ذوالقدر سند راهبردی قوه قضائیه را نقشه راهی برای دستیابی به اهداف طرحریزی شده دانست و تصریح کرد: با توجه به ماموریتهای محول شده به قوه قضائیه، این مجموعه را نمیتوان بدون سند راهبردی اداره کرد؛ چراکه قوه یک نهاد کوچک نیست؛ بلکه از ارکان اداره کشور به شمار میرود.

معاون راهبردی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: این قوه جزو فعالترین و حساسترین نهادهای کشور به شمار میرود که کار آن پیچیدهترین کارهاست و کارآمدی نظام اسلامی و دینی با کارآمدی این قوه سنجیده میشود؛ چراکه دستگاه قضا، شأن حاکمیت دینی است.

وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی قوه قضائیه بدون واسطه زیر نظر بالاترین مقام سیاسی و دینی کشور یعنی رهبری اداره میشود، اضافه کرد: این دستگاه عظیم و حساس، حساسترین امور را نیز بر عهده دارد؛ از همین رو نمیتوان براساس سلیقه افراد و به صورت غیرعلمی، غیردقیق و غیرمتقن آن را اداره کرد.

معاون راهبردی قوه قضائیه تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال ۹۱ با صراحت اعلام کردند که قوه قضائیه باید از یک برنامه جامعه برخوردار باشد که با سرعت اما به دور از شتابزدگی به اجرا درآید و در سال ۹۲ نیز با اشاره به دارا بودن این نقشه کلی و کلان با عنوان برنامه پنجساله سوم تاکید داشتند که باید این برنامه به خوبی اجرایی شود.

ذوالقدر اظهار کرد: در سال جاری نیز ایشان نکته دیگری را مطرح میکنند و پیشبینی میکنیم نظارت بر اجرا باشد که رکن سوم مدیریت است.

معاون راهبردی قوه قضائیه با اشاره به اینکه هماکنون طرح جامع کشوری را در قالب برنامه راهبردی سند توسعه قوه قضائیه در سطح کلان در اختیار داریم، یادآور شد: هدف از تشکیل این کارگاه آن است که ما را به برنامه جامع در چارچوب یک استان برساند؛ زیرا هر استانی نیازمند چنین برنامهای است.

وی اضافه کرد: هر استان نیازمند چنین برنامهای است اما برای اینکه همه استانها از نظام و رویه واحدی برخوردار باشند باید نسبت به برگزاری چنین کارگاههایی اقدام شود و قوه قضائیه نیز از تهران هدایت و حمایتهای فکری خود را به استانها ارائه میکند.

معاون راهبردی قوه قضائیه گفت: در این قوه به دلیل آنکه اساس کار همواره قضا بوده، همیشه از نظر علمی ضعف داشتهایم و به همین دلیل سعی شده است در این کارگاهها شرکت کنندگان از ظرفیتهای علمی دانشگاهها بهرهمند شوند و مدیریت علمی آن را یکی از اعضای هیئت علمی در موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بر عهده داشته باشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار