حمایت آیت‌الله کاشانی موجب به قدرت رسیدن دکتر مصدق شد

جلسه آگاهسازی سیاسی به مناسبت سالروز کودتای سیاه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) برگزار شد.
کد خبر: ۲۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴ - 13August 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، جلسه آگاهسازی سیاسی به مناسبت سالروز کودتای سیاه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) و با حضور جمعی از فرماندهان و کارکنان و دانشجویان در مسجد امام جعفر صادق (ع) این دانشگاه برگزار شد.

سخنران جلسه با اشاره به موضوع نفت اظهار داشت: نفت ایران اولین بار در دوران ناصرالدین شاه کشف شد و پس از هرج و مرج دوران قاجار انگلیسی‌ها رضاخان را به قدرت رساندند تا موجب افزایش امنیت انتقال نفت ایران به خلیج فارس شود.

وی در ادامه افزود: حمایت‌های آیت ا... کاشانی موجب به قدرت رسیدن دکتر مصدق در ایران و نخست وزیری او شد که با اتحاد نیرو‌های ملی ومذهبی موجب ملی شدن صنعت نفت ایران شد.

ایشان عنوان داشت: سه عامل ۱- به خطر افتادن منافع انگلیس ۲- به خطر افتادن منافع دربار و شاه که از طریق دخالت در معاملات اسلحه و نفت بود ۳- اختلاف بین رهبری جنبش بین آیت ا... کاشانی و دکتر مصدق که زمینه ساز بروز کودتای سیاه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شد و متاسفانه دولت‌های آمریکا و انگلیس از این اختلاف نهایت استفاده را بردند.

وی تاکید کرد: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سه قطب دارد ۱- سازمان سیا ۲- سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس ۳- جبهه داخلی طرفداران صهیونیست‌ها و جاسوسان انگلیسی که این کودتا را طراحی و اجرا کردند.
ایشان همچنین به الگو شدن ایران در منطقه خاورمیانه اشاره کرد که ایران به عنوان اولین کشور در منطقه تحرک می‌کند و کشور‌های دیگر به دنبال آن هستند مانند همین ملی شدن صنعت نفت وبیداری اسلامی.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار