توصیه‌های امنیتی پلیس فتا در خصوص خدمات بانک‌داری الکترونیکی

سرعت روزافزون بانک‌ها در ارائه خدمات الکترونیکی به مشتریان خود، موجب شده پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) با معرفی و تفسیر برخی از این اصطلاحات قدمی در توسعه فرهنگ بانک‌داری اینترنتی بپردازد.
کد خبر: ۲۰۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶ - 29May 2014

توصیه‌های امنیتی پلیس فتا در خصوص خدمات بانک‌داری الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، ارتقای امنیت بانکها با استفاده از برخی پروتکلهای امنیتی انجام میشود که برخی از این پروتکلها عبارتند از:

SSL یا Secure Socket Layer
پروتکل SSL جهت ایجاد امنیت و محرمانه بودن اطلاعات بر روی اینترنت توسعه یافته است و این پروتکل که از تایید هویت سمت سرویس دهنده و سرویس گیرنده پشتیبانی می کند، امنیت و تمامیت کانال انتقال را با استفاده از رمز کردن، تصدیق اصالت و کدهای تصدیق پیام حفظ می کند.
 
هنگامی که مشتری بخواهد از طریق وبسایت بانک، خدمات بانکداری الکترونیکی از قبیل حواله الکترونیکی (انتقال وجوه)، صورت حساب الکترونیکی و ... را دریافت کند، نام کاربری (شماره حساب) و کلمه عبور او از طریق اینترنت و با استفاده از تکنولوژی SSL به سایت بانک ارسال می شود، پروتکل SSL قبل از اینکه اطلاعات شخصی مشتری از رایانه او خارج شود آنها را کدگذاری و رمزنگاری کرده تا این اطمینان برای مشتری حاصل شود که هنگام ارسال و دریافت اطلاعات هیچ شخص دیگری نمیتواند اطلاعات را خوانده و یا آنها را تغییر دهد.
 
مشتری پس از وارد شدن به سایت بانکداری الکترونیکی بانک (از طریق ورود به سایت بانک و سپس کلیک روی لینک بانکداری الکترونیک) از دو طریق میتواند از امن بودن و غیر تقلبی بودن سایت اطمینان حاصل کند.
 
با مشاهده قفل کوچک که در گوشه راست پنجره مرورگر قرار دارد و نگه داشتن موس روی آن و مشاهده پیغام SSL Secured ، همچنین با مشاهده حروف HTTPS:// که ابتدای آدرس سایت (URL) در صفحه مرورگر مشتری ظاهر می شود، که حرف S نشان دهنده مفهوم امنیت است.
 
به نمونه یکی از بانکها دقت کنید
 
هشدارهای امنیتی که هنگام استفاده از بانکداری الکترونیکی باید به آن توجه داشت عبارتند از: امنیت سیستم عامل.
 
سیستم عامل به عنوان اصلیترین نرمافزار موجود در هر کامپیوتر نیاز به امنسازی دارد.
 
لذا هر چند وقت یکبار آخرین Service Pack و Security Patch های سیستم عامل خود را نصب نمایید تا در مقابل آسیبهای امنیتی شناخته شده ایمن شود.
 
افرادی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می نمایند، می توانند بر روی آیکون My Computer کلیک راست نموده و بر روی گزینه Properties کلیک کنند. در منوی General، نسخه سیستم عامل ویندوز و همچنین آخرین Service Pack نصب شده ذکر شده است.
 
از طریق CD ویندوز و یا Windows Update سایت ماکروسافت می توانید اقدام به نصب آخرین Service Pack و Security Patch های بعد از آن نمایید.
 
برای بروز رسانی از روی اینترنت کافی است روی دکمه Start در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید و در منویی که باز می شود گزینه Windows Update را انتخاب نمایید. این کار باعث می شود که یک «اینترنت اکسپلورر» باز شود و با کلیک روی عبارت Scan for updates سیستم تغییرات جدید را جستجو کند.
 
همچنین توصیه میشود همیشه آخرین نسخه مرورگر وب بر روی سیستم شما نصب باشد.
 
افرادی که از مرورگر Internet Explorer استفاده میکنند، می توانند برای اطلاع از نسخه مرورگر خود در صفحه Internet Explorer در منوی Help، گزینه About Explorer را انتخاب کنند.
 
در این صفحه نسخه IE، همچنین لیست آخرین نسخه های Service Pack و Patch های نصب شده بر روی سیستم آمده است.
 
برای نصب آخرین نسخه IE از طریق اینترنت از مسیر زیر اقدام کنید:
 
 
امنیت در مقابل ویروس های شناخته شده
 
به منظور حفاظت از کامپیوتر و اطلاعات خود در مقابل ویروسها، Worm ها و Trojanهای شناخته شده، نصب یک آنتی ویروس الزامی است. از جمله این نرم افزارها می توان نورتون، مک آفی و پاندا را نام برد. پس از نصب این نرم افزارها می توان آنها را از طریق اینترنت ˈبه روزˈ کرد.
 
برای به روز رسانی آنتی ویروسها گزینه هایی با عنوان Live Update و یا مشابه آن در منوهای نرم افزار آنتی ویروس وجود دارد که این کار را انجام می دهد.
 
البته در اغلب موارد برای انجام این کار بایستی به اینترنت متصل باشید تا از طریق سایت تولید کننده محصول آنتی ویروس، نرم افزار و فایلهای شناسایی ویروس مربوط به آن نرم افزار به روز شود. معمولاً در هر 24 ساعت تغییرات جدید در سایت این نرم افزارها ارائه می شود.
 
ذکر این نکته نیز لازم است که اگر ویروسها و یا Trojan های جدیدی تولید شده باشند که در نرم افزار آنتی ویروس هنوز روشهای شناسایی آنها موجود نباشد، آن آنتی ویروس از شناسایی آن ناتوان است بنابراین با نصب آنتی ویروس، تنها تضمین صد در صد در شناسایی ویروسها، Worm و Trojan های شناخته شده وجود دارد.
 
بهتر است با شیوع هر نوع ویروس، Patch آن را از سایت http://www.symantec.com دریافت کنید.
نظر شما
پربیننده ها