لاریجانی در کنگره بزرگداشت شهید سیدمصطفی خمینی:

امام خمینی(ره) مظاهر دیکتاتوری را از بین برد/ ملت ایران در پیگیری راه امام(ره) خستگی‌ناپذیر است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر خستگی‌ناپذیری ملت ایران در پیگیری راه امام(ره) گفت: ثمرات این پیگیری به صلابت ایران منجر شد و ملت با اخم‌های دشمنان دست از راه خود نمی‌کشد.
کد خبر: ۲۰۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹ - 29May 2014

امام خمینی(ره) مظاهر دیکتاتوری را از بین برد/ ملت ایران در پیگیری راه امام(ره) خستگی‌ناپذیر است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز پنجشنبه در مراسم اختتامیه کنگره بزرگداشت آیتالله شهید سیدمصطفی خمینی (پدر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران) در سخنانی با تأکید بر اینکه ما باید قدر امام راحل را بدانیم گفت: امام(ره) عنصری بیبدیل برای ما بود و فکری بلند برای ایران و همه مسلمانان داشت و نظامی ایجاد کرد که پایههایش بر مردمسالاری استوار باشد.

وی ادامه داد: امام(ره) هرگونه مظاهر دیکتاتوری را از میان برد و قانون اساسی که در نظام جمهوری اسلامی ایران تدوین شد نگذاشت که قدرت در دست یک قوه باقی بماند تا کسی نتواند دیکتاتوری ایجاد کند.

لاریجانی وجود ولایت فقیه در رأس قدرت در نظام جمهوری اسلامی را مانع فریبکاری و فساد خواند و گفت: به عنوان مثال در زمان بنیصدر که او توانست با اغوا و زبان گرم رأی مردم را جذب کند به همان سمتی رفت که رضاشاه میرفت و اصل هدفگیری او شهید بهشتی و روحانیت و پس از آن نیز خود امام بود زیرا که میدانست تا اینها هستند نخواهند گذاشت دیکتاتوری حاکم شود و این ولایت فقیه بود که نگذاشت این تفرعن بر کشور حاکم شود.

وی هدیه امام به مردم را تصمیمگیری خود برای حکومتشان عنوان کرد و گفت: امام(ره) فکر نوینی در دنیا مطرح کرد و آن "نه شرقی و نه غربی" بود. هرچند که اوایل انقلاب که یک جو چپزدگی مطرح بود خیلی از روشنفکران به تز امام میخندیدند، اما امام با این تز ایستاد، چرا که یک فکر توحیدی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تکیه امام به خدا گفت: ایستادگی ملت و حرکتی که امام(ره) به وجود آورد سبب پیروزی ملت در برابر همه شیطنتها شد و آزادی فکر را احیا کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما چون در زمان حیات امام زندگی کردهایم هنوز قدر و منزلت او برای ما ملموس نیست، گفت: در زمان جنگ وقتی خرمشهر آزاد شد دشمنان با دستپاچگی توطئهای ترتیب دادند که اسرائیل به لبنان حمله کند، اما این روحیه استقامت و اسلام خواهی را در جنوب لبنان افزایش داد و این خیانت سبب تولد حزبالله شد که در جنگ ۳۳ روزه سیلی محکمی به اسرائیل زده و کمرش را شکاند.

وی خروج آمریکاییها از عراق را مربوط به دستاوردهای انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: آنها که ظرف ۲۰ روز عراق را گرفتند مجبور شدند با سرافکندگی خارج شوند و اکنون نیز از افغانستان میخواهند خارج شوند. هرچند که اوباما گفته است ما دیگر خطا نکرده و کشوری را اشغال نخواهیم کرد، اما اگر ملتها بیدار نبودند و به آنها سیلی نمیزدند دوباره مرتکب این خطا میشدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی دعوت امام(ره) به ایستادگی روی پای خود را سبب پیشرفتهای امروزی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: قدرتمندی در عرصه موشکی که غربیها برای محدود سازی آن ادا در میآورند دستاورد یک روزه نبوده و چند دهه روی آن کار شده است و ثمره حرکتی بود که امام(ره) ایجاد کرد.

وی با تأکید بر خستگیناپذیری ملت ایران در پیگیری راه امام(ره) گفت: ثمرات این پیگیری به صلابت ایران منجر شد و ملت با اخمهای دشمنان دست از راه خود نمیکشد؛ آنها فکر میکنند با تحریم میتوانند ملت را منصرف کنند، البته گاهی حرفهایی میزنند که نشانههایی از عقلانیت در آن دیده میشوند.

لاریجانی با اشاره به اینکه ما در شرایط حساسی قرار گرفتهایم که در آن شاهد فشارهای سیاسی، اقتصادی و رسانهای هستیم، اظهار کرد: هرچند که این شگردها برای مسئولان ما روشن است و امیدواریم دشمنان اینقدر عقل داشته باشند که بدانند با این فشارها نمیتوانند اراده ملت را بشکنند.

وی از سوءمدیریت به عنوان ریشه بخشی از مشکلات کنونی یاد کرد و با اشاره به اینکه ما کشوری غنی با معادن فراوان و سطح تحصیلات بالای مردم هستیم، گفت: اگر نخبگان و تحصیلکردهها به مسیر تولید کشیده شوند موجب آبادانی کشور خواهند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری هزینه نشدن منابع حاصل از فروش نفت و گاز در بخش تولید در سالهای گذشته، گفت: رونق اقتصادی سازوکار و عقلانیت میخواهد و مردم باید در آن تولیدکننده باشند نه دولت.

وی با اشاره به ابلاغ سیاستهای اصل۴۴ و گذشت دو دوره مجلس از اجرای شکلی آن ابراز تأسف کرد و گفت: به جای اینکه تولید و مالکیت به دست مردم برسد و بهرهوری و رقابت منجر شود از حالت دولتی به نیمهدولتی تبدیل شد.

لاریجانی افزود: میگویند ایرانخودرو غیردولتی شده است آیا مدیرش را مردم منصوب میکنند؟ یا اینکه قبلاً وزیر صنعت منصوب میکرده و اکنون چند نفر مدیر دولتی با مشارکت هم؟ آیا شما مردم اکنون مالک سهام عدالت خود هستید؟

وی آبادانی کشور در دوره شاه عباس را معلول مشاورین او خواند و گفت: سطح نخبگی در کشور ما بسیار بالاست؛ نماینده و وزیر که به محض انتصاب علامه نمیشوند بلکه باید از مشاوران قوی استفاده کنند که در این صورت میتوانیم روی پای خود بایستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی فراهمآوری زمینه اقتصاد مقاومتی را به معنای اشتغال برای جوانان و تولید در داخل و نتیجتاً کاهش تورم برشمرد و تصریح کرد: من به خاطر دارم که امام راحل بارها و بارها فرمودند کارها را به مردم واگذار کنید. مقام معظم رهبری هم بارها بر این تأکید کردند.

وی تلاشهای دولت جدید برای ایجاد رونق را متذکر شد و گفت: البته هنوز در اقتصاد کشور رکود داریم بانکها باید کمک کنند؛ وقتی ارز سه برابر میشود باید سرمایه در گردش تولیدکننده زیاد باشد و انقباضی عمل کردن بانکها ۱۰۰درصد مخالف تولید است.

لاریجانی از اقتصاد مقاومتی با عنوان کلید عبور از این دوره حساس نام برد و بیان کرد: حتی اگر میخواهیم در مذاکرات هستهای هم موفق باشیم باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از نقاط قوت ملت ایران را توجه به معارف اهل بیت برشمرد و با اشاره به اینکه صفویه به واسطه میدان دادن به علما توانست موفق باشد، خاطرنشان کرد: من تأسف میخورم که استاندار محترم میگویند ما مسجد فراوان داریم اما روحانی نداریم که برود و در آن مردم را ارشاد کند؛ ما عالم کم نداریم اما باید سازوکاری به وجود آید که بتوانند مردم را راهنمایی کنند.

رئیس مجلس نهادینه شدن فرمایشات رهبری در مورد فرهنگ را در گرو توجه به روحانیت برشمرد و گفت: این قشریگری که در برخی کشورهای مسلمان وجود دارد به این دلیل در ایران نمیبینیم، زیرا روحانیت شیعه یک منشأ عقلانی داشته و مردم را از روی دلسوزی راهنمایی میکند.

وی با رد دولتی شدن روحانیت تأکید کرد: مجلس و دولت موظفاند به روحانیت کمک کرده و زمینهها را برای فعالیت آنان فراهم کنند.

خاطرنشان میشود در کنگره بزرگداشت شهید سیدمصطفی خمینی حجتالاسلام دری نجفآبادی نماینده ولی فقیه در اراک، حجتالاسلام حسینی امام جمعه خمین، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیسجمهور و محمد ابراهیم رضایی نماینده مردم خمین حضور داشتند.

نظر شما
پربیننده ها