سردار سرتیپ بسیجی دکتر کارگر خبر داد:

تهیه سند راهبردی عکس در سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفت: سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس باید سند راهبردی تهیه کرده و آن را به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح برساند تا به موضوع عکس از زاویه ای جدید نگریسته شود.
کد خبر: ۲۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷ - 13August 2013

تهیه سند راهبردی عکس در سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز در بازدید از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، با بیان اینکه باید به عکس دفاع مقدس از زاویه ای جدید نگریست، اظهار داشت: اگر به عکس به عنوان سند نگاه کنیم رویکرد ما در قبال این مقوله تغییر می کند. سند راهبردی که در این زمینه تهیه می شود نیز باید سند ملی باشد تا وظایف مجموعه های مختلف در این باره مشخص شود.

وی ادامه داد: عکس های زیادی در داخل و خارج از کشور وجود دارد که در هیچ کجا آرشیو نشده در حالی که باید نمونه ای از آن وجود داشته باشد. باید در مورد شیوه نگهداری عکس های انقلاب و دفاع مقدس که در منازل موجود است آموزش های لازم ارائه شود و همان گونه که به آثار باستانی اهمیت می دهیم درباره عکس های دفاع مقدس نیز همان گونه عمل کنیم.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: جنگ میراث ملی این کشور است و پیروز اصلی دفاع مقدس نیز مردم بودند؛ در هیچ موضوعی که مرتبط با دفاع مقدس باشد نمی توان بدون مشاوره با مردم عمل کرد.

عضو شورای عالی فرهنگ عمومی با اشاره به حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از تمام کسانی که عکس هایی از آن دوران دارند، ادامه دارد: باید مرکز ثقلی برای برنامه ریزی و هدایت این موضوع وجود داشته باشد که بهترین مکان برای مرکزیت، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است.

وی با ارائه پیشنهادی درباره چگونگی بهتر پرداختن به موضوع عکس دفاع مقدس؛ تاکید کرد: انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، می تواند در مجموعه هایی مانند، ارتش، سپاه، جهاد و ... که آرشیو عکس های دفاع مقدس را دارند، شعبه ایجاد کند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان اینکه ارتباط با مردم در زمینه دفاع مقدس بسیار مهم است، افزود: مردم باید احساس کنند اگر در مورد عکس و حفظ و نگهداری آن صحبت می کنیم برای حفظ آثار باقی مانده از آن دوران است.

سردار کارگر اظهار کرد: موضوع عکس را باید به عنوان سند ملی نگریست، در بسیاری از موارد ممکن است سند مکتوب داشته باشیم اما ارزش موضوع هنگامی بیشتر می شود که سند گویایی مانند عکس وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس به علت عدم وجود تجربه قبلی نتوانستیم چندان از ابزار عکس استفاده کنیم، آن روزها دستگاهها پیشرفته نبود و متخصصین این عرصه نیز به تعداد کافی نبودند.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، با بیان خاطره ای از عکس های دوران جنگ تحمیلی گفت: در آن زمان بسیاری از رزمندگان از عکس گرفتن پرهیز می کردند. یکی از روزهایی که من در جبهه بودم، جنازه شهید بروجردی را به قرارگاه نجف آوردند، هنگام تحویل جنازه، شهید ذوالقدر و شهید طباطبایی هم آنجا بودند. چندی پیش یکی از دوستان عکسی را که در آن لحظه از من گرفته بودند به من نشان داد و تمام خاطرات آن دوران برای من زنده شد.

وی افزود: عکس ها خاطرات را زنده می کند و در تاریخ شفاهی نیز اگر عکس داشتیم برای ثبت آن وقایع بسیار مفید واقع می شد. ممکن است رزمندگان به مرور زمان خاطرات خود را فراموش کنند که عکس های آن دوران می تواند آن خاطرات را برای آنها زنده کند.

سردار کارگر اظهار کرد: نیازمند تحول در زمینه عکس دفاع مقدس هستیم و این تحول باید همراه با سرعت و دقت باشد.

عضو شورای عالی فرهنگ عمومی تشکیل سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس را فرصتی مناسب برای پرداختن به مشکلات مربوط به عکس دفاع مقدس دانست و گفت: باید در برنامه های نظام جمهوری اسلامی برای عکس برنامه داشته و ردیف بودجه در نظر بگیریم. تجربه دفاع مقدس در موضوع عکس باید مکتوب شده و جزء آموزش ها قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل اتاق فکر به عنوان شورای راهبردی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس می توان از تجربیات اعضای انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس استفاده کرد.

در ادامه، سردار کارگر از بخش های مختلف انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از جمله سایت اسکن، گنجینه، گرافیک و ... بازدید کرد.

در این دیدار که جناب سرهنگ مجید هاشمی دانا، مسئول روابط عمومی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و جناب سرهنگ گلعلی بابایی رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، سردار کارگر را همراهی می کردند، سردار جباری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت، حیدری، مدیر عامل انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و جمعی از عکاسان، در سخنانی به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداختند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار