افزایش همکاری‌های گمرک ایران و سازمان ملل برای مبارزه با جرم و مواد مخدر

رئیس دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) و رئیس کل گمرک ایران دیدار و در این ملاقات دوطرف توافق کردند تا همکاری‌های مشترک را برای مبارزه جرم و مواد مخدر افزایش دهند.
کد خبر: ۲۰۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷ - 31May 2014

افزایش همکاری‌های گمرک ایران و سازمان ملل برای مبارزه با جرم و مواد مخدر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در این دیدار که در دفتر «مسعود کرباسیان» رئیس کل گمرک ایران برگزار شد، ابتدا دستاوردهای گمرک کشورمان در زمینه الکترونیکی شدن فرآیندها و رویه های گمرکی به نمایش گذاشته شد و نماینده سازمان ملل با مشاهده سامانه دیدبان تجارت خارجی ایران از نزدیک در جریان چگونگی انتقال اطلاعات گمرکی به صورت آنلاین از گمرکات اجرایی به مرکز قرارگرفت.

در ادامه فعالیت های مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک جمهوری اسلامی ایران تشریح و اعلام شد که گمرکات اجرایی با مساعدت این مرکز توانسته اند به مقدار113 هزار لیتر پیش ساز و 1764 کیلوگرم انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی کشف کنند.
 
کرباسیان رئیس کل گمرک ایران با اشاره به پیشرفتهای گمرک برای الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی، گفت: هم اکنون در گمرک ایران فرآیند اظهار به صورت الکترونیکی انجام و با این سیستم علاوه بر حذف کاغذ از فرآیند تشریفات گمرکی، زمان رخداد و شناسه ها و سایر اطلاعات ورودی به صورت آنلاین کنترل می شود.
 
وی افزود: در برخی از گمرکات ترانزیت هم به صورت آنلاین انجام می گیرد و ما هزینه ای بابت ترانزیت دریافت نمی کنیم.
 
کرباسیان با اشاره به اینکه گمرک ایران در حال حاضر از تجهیزات کنترلی پیشرفته همچون ایکس ری X-RAY و GPSاستفاده می کند از رئیس دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل درخواست کرد تا برنامه های آموزشی آن دفتر را در ایران افزایش دهد.
 
لیک بون وات رئیس دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC )نیز با استقبال از کشفیات جدید مواد مخدر صنعتی و پیش سازها در گمرک ایران از کرباسیان خواست تا همکاریهای دو جانبه در بخش های مبارزه با پولشوئی، قاچاق کالا، قاچاق اموال فرهنگی و عتیقه، مبارزه با جرم و فساد سازمان یافته، رشوه، جعل و بیوتروریسم افزایش یابد.
 
وی تأکید کرد: هم اکنون بیش از دو درصد کانتینرهای دنیا بازدید نمیشود و این نشان دهنده نقش گمرکات در تسهیل تجارت و اعمال کنترل های لازم است.
 
این دیدار با حضور ناصر علی مددی جهرمی معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران و مدیران کل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته و دفتر همکاریهای بین الملل گمرک برگزار و مقرر شد تا از ترانزیت اسید سولفوریک به افغانستان جلوگیری بعمل آید چرا که این ماده شیمیایی هیچ گونه کاربردی در افغانستان ندارد و صرفا از این مواد برای تهیه مواد مخدر در افغانستان استفاده می شود.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار