نگاهی به آثار منتشر شده در خصوص زندگی حجت‌الاسلام سید علی اکبر ابوترابی

کتاب‌های بسیاری در خصوص زندگی و ابعاد شخصیتی مرحوم ابوترابی در این سال‌ها به چاپ رسیده است که از این بین می‌توان به « پاسیاد پسر خاک» و «سیره ابوترابی» اشاره کرد.
کد خبر: ۲۰۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱ - 01June 2014

نگاهی به آثار منتشر شده در خصوص زندگی حجت‌الاسلام سید علی اکبر ابوترابی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در سالهای گذشته و بهخصوص پس از ورود آزادگان به میهن، کتابهای بسیاری در خصوص خاطرات اسرا و فضای اردوگاههای بعثی نوشته شده است. بسیاری از تحمل روزهای سخت اسارت و شکنجههای دژخیمان عراقی سخنان به میان آوردند و بسیاری از ارتباط نزدیکی که در این مدت با خدا برقرار کردند نوشتند.

در این بین کتابهای زیادی به مرحوم ابوترابی که پس از آزادی به «سید آزادگان» مشهور شد، پرداختند. نگاه به ابعاد دیگری از اسارت در رفتار و منش و شخصیت اخلاقی و سیاسی مرحوم ابوترابی دریچهای جدید را به محیط بسته اسارت باز کرد و آنچه امروز در قالب کتاب به نام این مجاهد شریف نوشته شده است قسمتی از بینش دقیق او در مواجهه با مسائل سختی همچون اسارت است.

کتابهای زیادی در خصوص مرحوم ابوترابی در طی این سالها به چاپ رسیده است که در این گزارش به تعدادی از این آثار اشاره میشود.

«پاسیاد پسر خاک» شرح زندگی و مبارزه مرحوم ابوترابی

کتاب «پاسیاد پسر خاک» کتابی پژوهشی در خصوص زندگی سید علی اکبر ابوترابی فرد است که این کتاب محصول ساعتها گفتوگوی افرادی است که در دورههای مختلف به نوعی با وی آشنایی داشتند. نویسنده در دو بخش روایت راوی را بیان کرده؛ بخش اول به پیشینه خانوادگی، تولد، تحصیل و فعالیتهای سیاسی و آشنایی وی با شهید اندرزگو میپردازد. فصل دوم نیز به دوران دفاع مقدس و احوال وی در اسارت در اردوگاههای عراق اشاره دارد.

ابوترابیفرد راوی این اثر همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در کنار شهید مصطفى چمران در ستاد جنگهاى نامنظم به سازماندهى نیروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز ۲۶ آذرماه سال ۱۳۵۹ در یکی از ماموریتها به اسارت ارتش متجاوز صدام در آمد. این کتاب در۴۶۸ صفحه توسط سوره مهر چاپ و در اولین دوره جشنواره ادبی شهید آوینی به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.

سید آزادگان را در «سیره ابوترابی» بشناسید

کتاب «سیره ابوترابی» مجموعه دو جلدی اثر غلامعلی رجایی است که ویژگیهای شخصیتی و خصوصیات این آزاده را در قالب دو جلد کتاب به خوانندگان معرفی میکند.

جلد نخست این مجموعه به شخصیت سید علی اکبر ابوترابی در طول اسارت را به تصویر میکشد و جلد دوم به توصیف ویژگیهای شخصیتی او از زبان دوستان و خانوادهاش میپردازد.

پای صحبتهای سیدآزادگان در «منشور پاکی و خدمتگزاری»

کتاب «منشور پاکی و خدمتگزاری» که توسط انتشارات آزادگان به چاپ رسیده است. این کتاب مجموعه دو جلدی از پیامها و سخنان راهگشای سید آزادگان، حاج آقا ابوترابی در زمان اسارت است که به کوشش عبدالمجید رحمانیان در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.

در مقدمه این کتاب آمده است: هنگام آزادی اسرای ایرانی، برخی از اسرا از اردوگاههای مختلف عراق توانستند با سختی و مشقت فراوان مجموعه پیامها و سخنان مکتوب این سید بزرگوار را که در دوران اسارت با مشکلات بسیاری ثبت و دور از دسترس عراقیها، مخفی نگه داشته بودند به ایران بیاورند.

کتاب حاضر مجموعه این پیامها و سخنان است. این مجموعه دو جلدی براساس مطالب اردوگاهها به چهار فصل تقسیم شده است. جلد اول شامل فصل اول و دوم و قسمتی از فصل سوم متشکل از عناوین اردوگاه موصل۴، اردوگاه موصل ۲ و اردوگاه تکریت است. جلد دوم مشتمل بر ادامه فصل سوم و فصل چهارم با عنوان اردوگاه تکریت ۱۷، به همراه گاهشمار اسارت سید آزادگان و شرحی کوتاه از زندگینامه ایشان است. در پایان هر جلد نیز ۴۱ تصویری از سید آزادگان زینتبخش این مجموعه است.
 
زندگی معنوی سیدآزادگان در «عارف شیدا»

کتاب ۶۳ صفحهای «عارف شیدا» دومین مجموعه از خاطرههای معنوی است که از زبان مجاهد خستگیناپذیر حجتالاسلام والمسلمین سید علیاکبر ابوترابی بیان شده است. این کتاب با ۲۶ خاطره در انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده است.

عنوان هر یک از این خاطرات عبارتند از فدائیان اسلام، عظمت امام خمینی، بندهای پاک و خدمتگزار، روح خدمتگزاری، خدا کریم است، توبه در تکیه عزاداری سیدالشهدا(ع)، شیفته امام حسین(ع)، یاران امام حسین(ع)، تاثیر اخلاق اسلامی، نتیجه برخورد اسلامی، پیادهروی عاشقانه، سفر بیادماندنی، گذشت، دینفروشی برای دنیا، فریبندگی دنیا، پیچهای خطرناک زندگی، فریضه دنیا، بیاعتباری دنیاپرستان، دوری از خدا به دنبال دنیاپرستی، دنیای پست، چهره کریه دنیا، زندگی هدفدار، بیارادگی، سرنوشت حسود، جبران ضعفها، توقعات گمراه کننده، دعا کنیم عاقبت به خیر شویم و وادی اسلام.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار