یادداشت/ سردار دکتر بهمن کارگر

بهره‌گیری از سرمایه دفاع مقدس بسیاری از مفاسد را در جامعه ریشه‌کن می‌کند

اگر از سرمایه دفاع مقدس و گنجینه ایثار و شهادت‌طلبی در سطح جامعه استفاده شود، بسیاری از مشکلات و مفاسد از بین خواهد رفت؛ اما متأسفانه باید اعتراف کنیم که در زمینه دفاع مقدس کار چندانی نکرده‌ایم.
کد خبر: ۲۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲ - 01June 2014

بهره‌گیری از سرمایه دفاع مقدس بسیاری از مفاسد را در جامعه ریشه‌کن می‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و عضو شورای فرهنگ عمومی شورای مهندسی فرهنگی در یادداشتی به تحلیل وضعیت عفاف و حجاب در جامعه پرداخته است، که متن این یادداشت از نظرتان میگذرد:

در مورد عفاف و حجاب و کلاً در مورد مسائل فرهنگی در جامعه، دو موضوع باید مورد توجه قرار گیرد:

اول: آنچه که ما در جامعه مشاهده میکنیم برآیند و نتیجه عملکرد مدیران فرهنگی جامعه است و من معتقدم در مورد مسائل فرهنگی- ضمن ادای احترام و قدردانی نسبت به همه زحمات کشیده شده- کار در حد و اندازه این انقلاب عظیم انجام نشده است.

دوم: در مسائل اجتماعی و فرهنگی افراط و تفریط ممنوع است، به ویژه افراط و سیاهنمایی. علیرغم همه مشکلات و آسیبهایی که ما در جامعه مشاهده میکنیم، جامعه ما به برکت فرهنگ اسلامی سالمترین و پاکترین جامعه در دنیای امروز است. بنده بارها شنیدهام که کسانی گفتهاند «وضعیت فساد در جامعه امروز ما از زمان حکومت طاغوت بدتر است»؛ این سخن بزرگترین جفا در حق انقلاب اسلامی و خون شهداست. این افراد که در میان آنها افراد دلسوز هم مشاهده میشود، به روند رو به صعود گرایش به معنویت در سطح جامعه ما هیچ توجهی نمیکنند.

مقام معظم رهبری به خوبی به این نکته اشاره فرمودند که «انقلاب ما هم رویش دارد و هم ریزش»؛ یعنی در عین تأسف خوردن از ریزشها باید به رویشها هم توجه کنید. رشد نمادها و مناسک مذهبی مانند اعتکاف، نمازهای جمعه، شبهای احیا، تشییع جنازه شهدا و... نشان میدهد که ما در این زمینه چقدر پیشرفت کردهایم.

یکی از دوستان ظریف در مورد اقبال جوانان به مراسم اعتکاف به مزاح میگفت «برای شرکت در مراسم اعتکاف باید دنبال آشنا و به قول معروف پارتی بگردیم».

نکته دیگری که باید از آن اجتناب کنیم، سیاسی کردن مسأله عفاف و حجاب است. بنابراین دیدگاه، تفکری در میان جامعه رایج شده مبنی بر اینکه «خانمهایی که با حجاب نامناسب در سطح جامعه حضور پیدا میکنند، لزوماً معارض و مخالف با نظام هستند»؛ من در روز راهپیمایی حماسی 9 دی که برای همیشه آتش فتنه را خاموش کرد، بانوانی را دیدم که با ظاهر نهچندان اسلامی برای ابزار تنفر نسبت به اهانتکنندگان به ساحت مقدس حضرت سید الشهدا(ع) به خیابان آمده بودند.

ما امروز در جبهه جنگ نرم باید به ظرافتهای مقابله با این جنگ توجه کنیم. من اگر بخواهم مثالی بزنم- البته در مثل مناقشه نیست- قربانیان جنگ نرم مانند افراد معتاد هستند. شما بر روی معتاد از چند جهت کار میکنید: 1- جلوگیری از مصرف ، 2- سمزدایی از بدن وی.

قربانیان جنگ نرم و تهاجم فرهنگی هم اینگونه هستند؛ یعنی شما اولاً باید جلوی تظاهر وی به مظاهر جنگ نرم مانند بیحجابی و... رابگیرید و ثانیاً از ذهن و فکر او سمزدایی کنید و رسوبات تبلیغات منفی و تهاجم فرهنگی را از فکر و ذهن این شخص خارج کنید.

مقام معظم رهبری در سفر پربرکت خود به استان خراسان شمالی با فراست و روشنبینی، موضوع «سبک زندگی» را به بحث روز تبدیل کردند. سبک زندگی یکی از جلوهگاههای تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است و اما طرح این موضوع از جانب معظمله مبیّن این مهم است که در موضوع سبک زندگی در عین توجه به مقابله با جنگ نرم در این حوزه، باید نظریهپردازی و کارکرد ایجابی هم داشته باشیم. امروز چشم امید کشورهای اسلامی و مسلمین سراسر جهان به انقلاب اسلامی ماست و باید توجه داشته باشیم که الگوی سبک زندگی تدوین شده در کشور ما، به مرزهای جغرافیایی کشور ایران محدود نمیشود و این الگو یک جنبه فراملی دارد.

مقام معظم رهبری از چند سال پیش موضوع «مهندسی فرهنگی» را مطرح و تدوین این سند مهم را به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول فرمودند. معظمله بر این نکته تأکید فرمودند که این طرح باید عالمانه، عازمانه و عاقلانه باشد؛ یعنی عنصر عقل، علم، اراده و عزم باید در این طرح وجود داشته باشند. یکی از تکیهگاههای مهندسی فرهنگی- که ترویج و بسط فرهنگ اسلامی در سطح جامعه یکی از مهمترین اهداف آن است- توجه به عفاف و حیا در جامعه است.

حاکم نمودن عفاف و حجاب در جامعه پیشزمینههایی میطلبد. بنده در دورانی که مسئولیت معاونت اجتماعی نیروی انتظامی را بر عهده داشتم، به این نتیجه رسیدم که فرهنگ بر حول محور سه «م» میگردد؛ یعنی مسجد، مدرسه و محله.

ما به این نتیجه رسیدیم که اگر مسجد، مدرسه و محله در راستای ترویج عفاف و حجاب همسو شوند، بسیاری از مشکلات حل میشود. البته ما در این طرح از تأثیر رسانهها، فضای مجازی و گروههای مرجع غفلت نکردیم. اما همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودهاند «مساجد سنگر است»؛ سنگر مسجد اگر حفظ شود و مسجد در سطح محله مرجعیت داشته باشد خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

بنده این نکته مثبت را در سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش» دیدهام و اینجا لازم است از شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل این توجه تشکر کنم.

مسأله مهم دیگری که باید به آن توجه شود، لزوم «به روز بودن» روشهای ترویج از روشهای فرهنگی است. ما در فرهنگ اسلامی و به ویژه در مکتب تشیع، این حسن و نکته مثبت را مشاهده میکنیم که در عین حفظ اصول ثابت میتوانیم روشهای ترویج و عمل به اصول ارزشی خود را به روز کنیم؛ در موضوع عفاف و حجاب هم باید به این روزآمدی توجه کنیم.

من معتقدم، یکی از مهمترین خصوصیاتی که مصوبه عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، توجه به روزآمد کردن شیوههای ترویج این فرهنگ است.

در این مصوبه همه دستگاهها موظف هستند، به طور موازی و هماهنگ فعالیت کنند و باید مدیریت کلان هر دستگاه متوجه باشد که عملکرد دستگاه متبوع او نباید خنثیکننده فعالیت سایر دستگاهها باشد.

اما متأسفانه ما در روند اجرا این هماهنگی را مشاهده نکردیم، یعنی هنگامی که نیروی انتظامی به حکم قانون و وظیفه ذاتی خود وارد میدان شد، سایر دستگاهها چندان پای کار نیامدند و همین باعث شد تا نیروی انتظامی مظلوم واقع شود.

البته این نافی بعضی از کاستیها و اشتباهات مرحله اجرا نیست، ولی تئوری مدیریت نیروی انتظامی بر تئوری «سازمان یادگیرنده» تأکید دارد. نیروی انتظامی در آنجایی که احیاناً اشتباه یا کاستی داشته، با شجاعت و شهامت برخورد کرده است.

موضوع بعدی، توجه به سرمایههایی است که فرهنگ غنی ما از آن برخوردار است.

اگر از سرمایه دفاع مقدس و گنجینه ایثار و شهادتطلبی در سطح جامعه استفاده شود، بسیاری از مشکلات و مفاسد از بین خواهد رفت؛ اما متأسفانه باید اعتراف کنیم که در زمینه دفاع مقدس کار چندانی نکردهایم. در دفاع مقدس عنصر ایثار و دیگرخواهی موج میزند و گذشتن از حق خود برای دیگران از شاخصههای بارز دفاع مقدس ماست. اگر ایثارگری سکه رایج جامعه شود، آیا تصور میشود به حقوق دیگری تجاوز شود؟ ایثار یعنی گذشت از خود و فرد ایثارگر اصلاً تصور تجاوز به حقوق دیگران را به ذهن خود راه نمیدهد. اگر در جامعه فرد ایثارگر تربیت کنیم، آیا دادگستری ما اینقدر شلوغ خواهد بود؟ اگر فرد ایثارگر تربیت کنیم، آیا باز هم فردی به حق مسلم دیگران در جامعه، یعنی رعایت عفاف تجاوز خواهد کرد؟

در انتها نکات دیگری به ذهن میآیند که بنده فقط به صورت فهرستوار به آنها اشاره میکنم:

ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرماندهی فرهنگ کشور و لازمالاتباع دانستن مصوبات آن و پاسخگویی در قبال این وظیفه.

عنایت به تحکیم ساختار خانواده و تقویت نقش والدین در مدیریت خانواده.

مشارکت دادن بانوان در تصمیمگیری برای قشر بانوان این حسن را دارد که خانمها در اجرای این تصمیمات احساس مسئولیت بیشتری خواهند کرد.

جامعه باید برای مروجین فساد در همه جا ناامن باشد، اما این به آن معنی نیست که هر شخص بیحجاب معضل امنیتی است.

باید از مفهوم حجاب اسلامی، ابهامزدایی شود؛ هم از نظر کلامی یعنی چرایی وجوب آن و هم از نظر فقهی، یعنی حدود آن.

از خداوند متعال خواستاریم که ما را نسبت به انجام وظایفمان موفق بدارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار